Permalänk

i5-4690k, vad behövs till?

Hej!
Har inte så bra koll på det här med överklockning men ska snart köpa en ny dator och hade tänkt mig en i5-4690k processor till den!
Datorn ska endast användas till tunga spel som GTA V och FarCry 4 på högsta inställningar, grafikkort: GTX 970

Men det jag undrar är vad som kommer krävas för att jag ska kunna överklocka min processor. I nuläget kommer den duga precis som den är men om några år kommer jag ev. överklocka den.

Jag funderade på det här nätaggregatet: Cooler Master B2, 700W
Kommer det räcka? Jag kommer nog inte överklocka så mycket...

Sen när det kommer till moderkort så tänkte jag mig det här:
ASUS Z97-P ATX
Tror ni det kortet duger eller är det värt att uppgradera något snäpp?

Som sagt så kommer jag inte överklocka den förrän om några år, tror ni det är bättre att göra en uppgradering av moderkort mm då eller är det bästa att köpa bra grejer redan nu?

Har inte funderat någonting på kylning, men det kanske man kan lägga till senare?

Permalänk
Medlem

Jag har en lite överklockning på min (du ser resterande specs i sign) och mitt 650w räcker bra. Borde fungerar utan problem!

Beroende på överklockning så behöver du bättre kylning, jag har en Silverstone AR02 (inget att rekommendera) men den duger Har du plats är ju Noctua DH-14/15 bra och kan säkert användas för att OC:a!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Nätagget räcker gott och väl.
Moderkortet är ett fullt dugligt kort. Inte byggt för extrem överklockning, men du kan ändå få ut en trevlig prestandaboost.

Jag ser ingen poäng med att skjuta upp överklockningen. Det är gratis prestanda som du lär vilja ha så snart som möjligt.
Exempel på populära kylare: NH-D15, Cooler Master Hyper 212 Evo.
Hårdvara är färskvara, om några år bör du planera för att köpa nytt.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nätagget räcker gott och väl.
Moderkortet är ett fullt dugligt kort. Inte byggt för extrem överklockning, men du kan ändå få ut en trevlig prestandaboost.

Jag ser ingen poäng med att skjuta upp överklockningen. Det är gratis prestanda som du lär vilja ha så snart som möjligt.
Exempel på populära kylare: NH-D15, Cooler Master Hyper 212 Evo.
Hårdvara är färskvara, om några år bör du planera för att köpa nytt.

Okej, då blir det nog dags att beställa snart!

Jag förstår hur du tänker men då jag inte har någon erfarenhet av överklockning vill jag nog vänta lite tills jag behöver den där extra prestandan, annars tror jag inte jag behöver den riktigt än. Lägger nog till kylare i efterhand isåfall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Okej, då blir det nog dags att beställa snart!

Jag förstår hur du tänker men då jag inte har någon erfarenhet av överklockning vill jag nog vänta lite tills jag behöver den där extra prestandan, annars tror jag inte jag behöver den riktigt än. Lägger nog till kylare i efterhand isåfall!

Ny kylare bör du köpa nu oavsett om du tänker överklocka från start eller ej, dels kyler inte stock jättebra (den kyler dugligt men långt ifrån de billigaste tredjeparts kylarna) och så låter de oftast en hel del.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Okej, då blir det nog dags att beställa snart!

Jag förstår hur du tänker men då jag inte har någon erfarenhet av överklockning vill jag nog vänta lite tills jag behöver den där extra prestandan, annars tror jag inte jag behöver den riktigt än. Lägger nog till kylare i efterhand isåfall!

Jag rekommenderar starkt att du köper en vettig kylare på en gång. Som TiasE skriver så blir det betydligt tystare så.
Sen får framtiden utvisa när du tar tag i överklockandet.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Ny kylare bör du köpa nu oavsett om du tänker överklocka från start eller ej, dels kyler inte stock jättebra (den kyler dugligt men långt ifrån de billigaste tredjeparts kylarna) och så låter de oftast en hel del.

Skrivet av lorgix:

Jag rekommenderar starkt att du köper en vettig kylare på en gång. Som TiasE skriver så blir det betydligt tystare så.
Sen får framtiden utvisa när du tar tag i överklockandet.

Okej, duger det med bara den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Jag tänkte låta de på Inet bygga ihop datorn åt mig, har inga erfarenheter av att bygga själv och är inte så sugen på det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tillfälligtnamn:

Okej, duger det med bara den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Jag tänkte låta de på Inet bygga ihop datorn åt mig, har inga erfarenheter av att bygga själv och är inte så sugen på det heller.

Det är den billigaste jag kan rekommendera. Påtaglig skillnad i prestanda ändå.