Vad tror folk om Raumfeld?

Permalänk
Medlem

Vad tror folk om Raumfeld?

Tja såg reklam för Raumfeld ( https://www.raumfeld.com/ )här på SC, har någon prov lyssnat eller sett dessa någonstans i sthlm??

Permalänk

Jag tänkte precis skapa en tråd om Raumfeld och såg denna tråd, så jag kan lika gärna kommentera här!

För dom som inte vet så säljer alltså bolaget Teufel trådlösa musikstreamers under namnet Raumfeld. Konkurrent till den betydligt mer kända Sonos (bland annat, finns en drös med likartade produkter från flertal tillverkare numera).
Själv köpte jag den enklaste produkten från Raumfeld kallad One S för bara några dager sedan. Ville prova på konceptet och slog till när det dök upp en tillfälligt 25% rabatt på Raumfeld produkter.

Hursomhelst, det går bara att beställa Raumfled produkter via nätet. Sagt och gjort, beställde via den svenska hemsidan utan problem. Leverans på ungefär en vecka. Dock kom om en och annan bekräftelse kom på tyska i mailen.

Utan att ha erfarenhet av andra produkter av detta slag så tycker jag att det blir imponerande ljud ur en så liten kub!
Aningens meckig att sätta upp första gången utan vad som kallas expander och / eller connector. Hade bara själva One S enheten som anslutes till mitt befintliga 2.4GHz Wifi.
Har man flera enheter och vill säkerställa "upplevelsen" så rekommenderas tydligen ett dedikerat Wifi som skapas med sin egen AP dvs expander. Connectorn är betydligt dyrare och kan länka ihop befintlig musikanläggning med Raumfeld systemet. Egendomligt nog saknar connectorn traditionell digital ingång (vad jag kan se) typ coax/optisk.

Androidapp funkar som fjärrkontroll och provat spela musik från SMB share, Spotify och TuneIn med lyckat resultat. Låter helt ok.

Det man kan gnälla på är förstås priset på sådana här produkter. Över 2000 tusen spänn (även med rabatt) för en liten kub är saftigt. Då är det ändå den billigaste varianten man kan få.

Stavning
Permalänk
Medlem

Är alltid så snyggt på produktbilder på sådana här grejer när de även trollat bort strömsladden...

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Är alltid så snyggt på produktbilder på sådana här grejer när de även trollat bort strömsladden...

Haha, jo, kan vara bra att påminna om att placeringen en sån här pryl inte är längre än vad strömsladden räcker. Dessutom, på de dyrare, större grejorna sä är det kabel mellan tex fullstora högtalare...