Permalänk
Avstängd

Problem med APU? AMD A8 5600k

Hej

Jag byggde denna dator åt min bror för ett år sedan och nu har han börjat få problem med den. Grafikkortet brukar krascha och datorn starta om av sig själv. Systemet som jag byggt

ASRock FM2A88X Extreme4+ ATX 697 kr
1TB WD Blue 7200rpm 64MB 549 kr
AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 749 kr
Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2
XFX Core Edition 450W 80+ Bronze
BitFenix Outlaw Svart USB 3.0

Jag googlade och såg att vissa hade samma problem med denna APU, dvs när man tittar på HD filmer på youtube eller flash så kraschar den. Jag har monterat kylaren helt korrekt och kollat igenom den igen. Rensat dammet inuti datorn och uppdaterat drivrutinerna till de senaste. När jag går in i BIOS och tittar på CPU temp så ligger den runt 48-49 grader. När jag startar upp någon HD klipp på youtube så drar den upp till 78 grader, är detta normalt? Vad ska jag göra för fler felsökningar? Är det fel på CPU? Delarna är köpta från Inet juni 2014. Är tacksam för hjälp!

Notera att jag inte kör stock kylaren utan en tredje parts, Arctic Cooling Freezer 7. Problemet började för någon vecka sedan, innan så funka den utmärkt. Datorn är inte överklockad.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hjälpsam

Nej temperaturerna är för höga.
Kolla upp kylarens montering.
Det finns också virus som kör mining av bitcoin, dessa får grafiken att jobba för fullt, vilket kan orsaka problem.
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...
Har du uppdaterat BIOS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Nej, han kör inte bitcoin eller dylikt samt har gjort en virussökning där det inte fanns något.

Jag har inte uppdaterat bios, kan det vara där problemet ligger?

Angående kylaren så kollade jag upp det igen, den snurrar på utan problem samt chassi kylaren funkar också så jag vet inte om problemet ligger där? Ska jag prova lägga ny kylpasta eller är det bara onödigt?

Kanske värt att notera så installerade jag aldrig en chassi kylare som kom med då den lät för mycket så det är två kylare som är igång i chassit, cpu kylaren samt en annan som ligger långt inne. Kan det ha något påverkan på temperaturen? Jag monterade inte den pga den var högljudd.

Det jag tänker göra är att montera bror cpu kylaren, kolla på kylpasta och eventuellt lägga till ny pasta. Montera in tredje chassi kylaren. Har ni fler tips så skriv gärna, är ganska lost!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hjälpsam

Jag menade inte att han kör bitcoin, utan att någon annan gör det på hans dator via en trojan.
Tycker det är märkligt att problemet dykt upp så plötsligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Håller med Ratatosk om att uppdatera BIOSen.

En sak som är vanligt på AMD är att diverse temperatur program visar för hög temp.
T.ex. på min AMD 760k visar AMD overdrive att jag har ca 20 grader kvar till maxtemperaturen som är på 74grader (eller 72c minns ej exakt) på den prollen jag har, dvs att prollen är ca 54 grader vid stresstest.
Kollar jag med HWmonitor visar den på 90 grader ngt, dvs helt fel, 30-40c fel.

Kör du AMD bör du ladda ner och kolla temperaturen med AMD overdrive för det visar rätt på amd processorer.
AMD overdriver visar inte temperaturen utan mäter "thermal margin" dvs vilken temperatur marginal du har kvar till maxtemperaturen rekommenderad för processorn.
Som i mitt fall visar den 20grader, men det betyder inte att min processor är 20c utan att jag har 20c kvar till prollen når maxtemp. Så lite annorlunda men den visar rätt. Testat en hel del program och ända andra programmet som visar rätt temp i linje med AMD overdrive är gigabyte easy tune 6 tror jag det var vilket är ett skitprogram i övrigt men temperaturen på cpun visade den på 54-55 grader när jag hade thermal margin på ca 20c (74-20=54) i AMD overdrive.

Liten bit ner på denna sidan hittar du download för overdrive, ta ner det o kolla vad thermal margin ligger på:
http://www.amd.com/en-us/markets/game/downloads/overdrive
Skriv gärna vad du får för värden, intressant att se. Tror 74 lr 72c är max på din processor med och då är det inte bra om den ligger på 78c om du nu får "samma" resultat i AMD overdrive.

Som Ratatosk nämner kanske du fått ngt malware i datorn. Ladda ner och kör malwarebytes.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Hej

Jag byggde denna dator åt min bror för ett år sedan och nu har han börjat få problem med den. Grafikkortet brukar krascha och datorn starta om av sig själv. Systemet som jag byggt

ASRock FM2A88X Extreme4+ ATX 697 kr
1TB WD Blue 7200rpm 64MB 549 kr
AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 749 kr
Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2
XFX Core Edition 450W 80+ Bronze
BitFenix Outlaw Svart USB 3.0

Jag googlade och såg att vissa hade samma problem med denna APU, dvs när man tittar på HD filmer på youtube eller flash så kraschar den. Jag har monterat kylaren helt korrekt och kollat igenom den igen. Rensat dammet inuti datorn och uppdaterat drivrutinerna till de senaste. När jag går in i BIOS och tittar på CPU temp så ligger den runt 48-49 grader. När jag startar upp någon HD klipp på youtube så drar den upp till 78 grader, är detta normalt? Vad ska jag göra för fler felsökningar? Är det fel på CPU? Delarna är köpta från Inet juni 2014. Är tacksam för hjälp!

Notera att jag inte kör stock kylaren utan en tredje parts, Arctic Cooling Freezer 7. Problemet började för någon vecka sedan, innan så funka den utmärkt. Datorn är inte överklockad.

Egen erfarenhet kring Asrock FM2 och 5800K: Titta på (i bios) vilken spänningsinställning CPU har, jämför med spänningen som den ska ha enligt databladen. Hos mig låg den alldeles för högt, vilket gav en mycket varm CPU.

Nu kommer jag inte hiåg riktigt, tror jag undervoltade en bit under 4 V och sänkte temperaturen med 20-25 grader ungefär. Detta svar besvarar dock inte varför du inte haft problem tidigare.

Permalänk
Avstängd

Jag lade ner amd overdrive och den visade 65-68 i idle, jag laddade även ner malwarebytes kan gjorde en sökning men den hitta inget. Något som vet vad jag ska göra mer? Ska jag prova att ta lägga till ny kylpasta? Kan processorn vara defekt?

Jag ska nu montera extra chassi fläkten så kanske det hjälper hoppas jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag lade ner amd overdrive och den visade 65-68 i idle, jag laddade även ner malwarebytes kan gjorde en sökning men den hitta inget. Något som vet vad jag ska göra mer? Ska jag prova att ta lägga till ny kylpasta? Kan processorn vara defekt?

Jag ska nu montera extra chassi fläkten så kanske det hjälper hoppas jag

Skickades från m.sweclockers.com

Byt kylpasta alternativt byt kylare. Du har monterat kylaren fel alternativt har en trasig kylare.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag lade ner amd overdrive och den visade 65-68 i idle, jag laddade även ner malwarebytes kan gjorde en sökning men den hitta inget. Något som vet vad jag ska göra mer? Ska jag prova att ta lägga till ny kylpasta? Kan processorn vara defekt?

Jag ska nu montera extra chassi fläkten så kanske det hjälper hoppas jag

Skickades från m.sweclockers.com

65-68c i AMD overdrive betyder att du är 65-68c från maxtempen på din processor.
Det är marginalen till maxtemp och inte temperaturen i sig som overdrive mäter. Dvs du har inga temperaturproblem i idle enligt overdrive.
Tempgivarna är ospecifika i låga temps. Kolla din tempmarginal vid load också.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av amanito:

Jag lade ner amd overdrive och den visade 65-68 i idle, jag laddade även ner malwarebytes kan gjorde en sökning men den hitta inget. Något som vet vad jag ska göra mer? Ska jag prova att ta lägga till ny kylpasta? Kan processorn vara defekt?

Jag ska nu montera extra chassi fläkten så kanske det hjälper hoppas jag

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatera BIOS!!!!!!!!!!!

har själv en A8 5600K på en MSI bräda (mITX). Behövde uppdatera BIOS på den för att det skulle fungera överhuvudtaget.
Senaste AMD drivrutinen? Sök för APU på AMD hemsida.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

65-68c i AMD overdrive betyder att du är 65-68c från maxtempen på din processor.
Det är marginalen till maxtemp och inte temperaturen i sig som overdrive mäter. Dvs du har inga temperaturproblem i idle enligt overdrive.
Tempgivarna är ospecifika i låga temps. Kolla din tempmarginal vid load också.

Jag körde igenom youtube med 1080 och thermal margin låg på 50-55 medans HWmonitor visar 65-67 grader. Jag försökte installera chassi fläkten (bitfenix spectre 120mm) men lät alldeles för mycket, som en jetmotor så jag fick ta bort den. Menar du att temperaturen är normal nu och jag behöver inte oroa mig längre? Jag tror inte han har haft problem med några omstarter nu på ett par dagar

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Surgubben:

Uppdatera BIOS!!!!!!!!!!!

har själv en A8 5600K på en MSI bräda (mITX). Behövde uppdatera BIOS på den för att det skulle fungera överhuvudtaget.
Senaste AMD drivrutinen? Sök för APU på AMD hemsida.

Har redan uppdaterat drivrutinerna för AMD, har de senaste. Är det svårt att uppdatera bios? Är rädd om man tabbar sig och modekortet förstörs.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av amanito:

Har redan uppdaterat drivrutinerna för AMD, har de senaste. Är det svårt att uppdatera bios? Är rädd om man tabbar sig och modekortet förstörs.

Följ givna instruktioner för hur man uppdaterar. Använd helst INTE webuppgraderingsmetod (finns viss möjlighet till dåligheter där), det har dock blivit relativt säkert att uppdatera BIOS jämfört med ett par år sedan.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag körde igenom youtube med 1080 och thermal margin låg på 50-55 medans HWmonitor visar 65-67 grader. Jag försökte installera chassi fläkten (bitfenix spectre 120mm) men lät alldeles för mycket, som en jetmotor så jag fick ta bort den. Menar du att temperaturen är normal nu och jag behöver inte oroa mig längre? Jag tror inte han har haft problem med några omstarter nu på ett par dagar

Jepp hw monitor visar fel. Du har 50-55c kvar tills du når din maxtemp så du har inga värmeproblem över huvud taget.
Använd bara overdrive när du kollar temp på AMD. Andra program visar ofta alldeles för högt.

Exempel min egen prolle en 760k. Den har en maxtemp på 72 lr 74c, minns ej exakt. Jag har 20c thermal margin vid load. Det betyder att prollen är 52-54c (72 lr 74 - 20 = 52 lr 54).
Hw monitor visar att den är 90-95c dvs visar det 40c för mycket. Hade prollen varit 90-95c tror jag inte den hade funkat så bra då det är 20c över maxtempen.
Kontenta man kan bara lite på AMD overdrive när det kommer till AMD prollar :).

Uppdatera din BIOS om du inte gjort det

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Jepp hw monitor visar fel. Du har 50-55c kvar tills du når din maxtemp så du har inga värmeproblem över huvud taget.
Använd bara overdrive när du kollar temp på AMD. Andra program visar ofta alldeles för högt.

Exempel min egen prolle en 760k. Den har en maxtemp på 72 lr 74c, minns ej exakt. Jag har 20c thermal margin vid load. Det betyder att prollen är 52-54c (72 lr 74 - 20 = 52 lr 54).
Hw monitor visar att den är 90-95c dvs visar det 40c för mycket. Hade prollen varit 90-95c tror jag inte den hade funkat så bra då det är 20c över maxtempen.
Kontenta man kan bara lite på AMD overdrive när det kommer till AMD prollar :).

Uppdatera din BIOS om du inte gjort det

Tack för hjälpen. Har uppdaterats BIOS nu och nu vet man att allt är OK!

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av amanito:

Tack för hjälpen. Har uppdaterats BIOS nu och nu vet man att allt är OK!

Så datorn är stabil och har slutat krascha?
Då var det en BIOS-uppdatering som behövdes, antar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Så datorn är stabil och har slutat krascha?
Då var det en BIOS-uppdatering som behövdes, antar jag.

Nej jag gjorde bios uppdateringen idag men slutade krascha för ett par dagar sen. Jag dammsög den runt fläktarna osv så kanske det hjälpte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av stimpen:

65-68c i AMD overdrive betyder att du är 65-68c från maxtempen på din processor.
Det är marginalen till maxtemp och inte temperaturen i sig som overdrive mäter. Dvs du har inga temperaturproblem i idle enligt overdrive.
Tempgivarna är ospecifika i låga temps. Kolla din tempmarginal vid load också.

Det låter ju märkligt, för när (om jag inte mins fel) så visade overdrive 72 grader vid load och datorn dog med en äldre APU från amd (har för mig det är Richland). Fixade problmet med att ta bort en stor dammtuss precis under fläkten på stockylaren

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Det låter ju märkligt, för när (om jag inte mins fel) så visade overdrive 72 grader vid load och datorn dog med en äldre APU från amd (har för mig det är Richland). Fixade problmet med att ta bort en stor dammtuss precis under fläkten på stockylaren

Ja det fanns hur mycket damm som helst under fläkten på kylen så jag dammsög överallt där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Ja det fanns hur mycket damm som helst under fläkten på kylen så jag dammsög överallt där

Skickades från m.sweclockers.com

Farligt att dammsuga i datorn. Det alstrar mycket statisk elektricitet som kan förstöra komponenterna.
Köp tryckluft på burk i någon datorbutik och ta ut datorn utomhus och blås den ren.
Det är effektivare att rengöra kylflänsar med tryckluft. Håll fast fläktarna så de inte spinner upp och skadas när man blåser på dem med tryckluften.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Farligt att dammsuga i datorn. Det alstrar mycket statisk elektricitet som kan förstöra komponenterna.
Köp tryckluft på burk i någon datorbutik och ta ut datorn utomhus och blås den ren.
Det är effektivare att rengöra kylflänsar med tryckluft. Håll fast fläktarna så de inte spinner upp och skadas när man blåser på dem med tryckluften.

Har dammsugit datorer i mer än 10 år så det är bara myt. Hur som helst så hör det inte till tråden så mod kan låsa denna om de vill och skriva löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av amanito:

Har dammsugit datorer i mer än 10 år så det är bara myt. Hur som helst så hör det inte till tråden så mod kan låsa denna om de vill och skriva löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja inte helt sant. ESD skador är riktigt luriga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar