Elektronisk skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Elektronisk skrivmaskin

Hittade den här "gamla" skrivmaskinen hos min mormor och morfar. Jag hade ingen aning om vad Facit var när jag först
hittade den men efter lite efterforskningar så lärde jag mig lite svenska industri historia.

Jag har inte hittat så mycket information om just denna skrivmaskin men antar att den måste vara gjord framåt slutet av facits historia.
Finns det någon här på Sweclockers som kan berätta lite om denna tunga maskin?
Jag tvivlar på att den har något större värde eller att det går att få tag på färgband, men jag tycker det skulle vara onödigt att slänga den på skroten.

Lite mer retro, min mormor och morfar har också en Italjensk dator med "Windows for workers" som de spelar tetris på.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

En gammal Jet, länge sen. 486a ?

Sen är det nog Windows for workgroups du menar..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Ser ju ut som ny, trevligt att skyddshöljet är kvar.
Vore synd att slänga den. Minns att jag skrev en del på min mors maskin, såg ungefär ut som den du har.

Går säkert att hitta färgband om du söker på nätet.

Har tyvärr inte mycket info att ge. :/

Permalänk
Medlem

Färgband borde gå alldeles utmärkt att få tag på i en välsorterad kontorsbutik, skulle inte alls förvåna mig om det finns något som passar den där maskinen. Ta med dig det som sitter i och kolla

"Windows for workers" har jag aldrig hört talas om, däremot "Windows for Workgroups".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

En gammal Jet, länge sen. 486a ?

Sen är det nog Windows for workgroups du menar..

Skrivet av fourbyfour:

Färgband borde gå alldeles utmärkt att få tag på i en välsorterad kontorsbutik, skulle inte alls förvåna mig om det finns något som passar den där maskinen. Ta med dig det som sitter i och kolla

"Windows for workers" har jag aldrig hört talas om, däremot "Windows for Workgroups".

Windows for Workgroups ska det vara såklart. Har inte datorn och skrivmaskinen framför mig just nu.
Kanske kan jag plocka ur färgbandet och se om det har något identifieringsnummer, för att leta efter ett nytt.

Nu när vi ändå snackar om gamla prylar så kom Mormor och Morfar förbi med en fungerande Sodastream modell äldre

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Avstängd

ahaha, kommer ihåg dom där flaskorna till sodan, Har för mig att läsken var mycket godare på den tiden också

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av xobust:

Windows for Workgroups ska det vara såklart. Har inte datorn och skrivmaskinen framför mig just nu.
Kanske kan jag plocka ur färgbandet och se om det har något identifieringsnummer, för att leta efter ett nytt.

Nu när vi ändå snackar om gamla prylar så kom Mormor och Morfar förbi med en fungerande Sodastream modell äldre

http://i.imgur.com/3Yz3SSu.jpg

Har ni hela antikrundan hemma

Nä, men fina maskiner ni har.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Eldriven facit, en sån har jag haft fast äldre modell utan display. Blinkade nog till i mätarna på barsebäck när man slog till strömbrytaren på den