Vattenkylning i ett Corsair Carbide Air 240

Permalänk
Medlem

Vattenkylning i ett Corsair Carbide Air 240

Hejsan Sweclockers!

Det är som så att jag nu har tänkt ta på mig projektet att bygga vattenkylning för första gången i en dator, och imed att jag är som jag är så har jag såklart gjort det så svårt för mig själv som jag kan i princip Detta är inte nödvändigtvis en tråd om köpråd utan mer höra från er som är lite mer kunniga inom vattenkylning att hjälpa mig slippa använda ångerrätten hos företag ett x antal gånger och helt enkelt hjälpa till/bolla fram om hur och var jag ska få plats med alla mina delar då utrymmet är ganska så limiterad! Tanken är en 240mm radiator och ett CPU-block och 16/10 slangar, med förhoppningsvis en möjlighet att kunna uppgradera till ett GPU-block också i framtiden även om det kan bli svårt!

Länk till Chassi: http://www.corsair.com/en-us/carbide-series-air-240-high-airf...

Med mitt nuvarande grafikkort ( http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=04G-P4-2986-KR ) så har jag ett spelrum på ca. 65mm för en radiator (och då är 120x25mm fläktar inräknat)

Tanken är att använda http://www.ekwb.com/shop/pumps-and-accessories/pumps/ek-d5-se... res/pump kombo.
Denna skulle man möjligtvis kunna montera vid fläktplatserna för 80mm? Alternativt har den i "Nätaggskammaren"

Radiatorn jag hade tänkt använda är http://www.ekwb.com/shop/radiators-fans-accessories/radiators... , monterar man kombores:en vid moderkortet så skulle man kunna ha in/ut portarna uppåt i chassit, men ska man däremot ha res:en inuti den andra kammaren så måste man ha portarna neråt i chassit(Imed att det bara finns gummigrommets nere i chassit)

Vilket vattenblock eller vilket märke på fittings/fläktar osv. är väl egentligen inte viktigt i denna fråga antar jag? Imed att frågan är hur man på bästa sätt ska få plats/positionera sakerna, men jag tar gärna emot hjälp om olika adaptrar och vart man ska använda det Men att ge alternativ på andra komponenter är inte heller olagligt

Om det är någon mer info ni vill ha som jag rent av glömt bort eller missat så är det bara att fråga!
Hade varit kul att få igång detta lilla projekt och göra något riktigt för en gång skull, och kanske tom. sleeva lite

Sen om frågan ligger i fel forumdel får ni säga till!
Ha en bra lördag i övrig!

Mvh

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDrelis:

Har lite svårt att förstå vad det är du behöver hjälp med? Att bara passa allt i chassit? Föreslår att du tar en titt på HardwareCanucks recension på chassit för att få en bra övergång över hur det ser ut inuti, annars är det ju vara basic vattenkylnings regler att följa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Har lite svårt att förstå vad det är du behöver hjälp med? Att bara passa allt i chassit? Föreslår att du tar en titt på HardwareCanucks recension på chassit för att få en bra övergång över hur det ser ut inuti, annars är det ju vara basic vattenkylnings regler att följa.

Hejsan!
Ja det framgick väl inte exakta i dessa orden, men det jag menade var om någon som har haft erfarenhet med att bygga just vattenkylning i detta chassit ville flika in och kanske komma med tips och vilka komponenter dom har valt Imed att det är ett så pass litet chassi, så även om man har måtten på vilka radiatorer som får plats på längden och grafikkortslängd mm. så kan det finnas saker som inte är uppenbara kanske när man väl ska sätta in en customloop.
Har tittat på den filmen innan och kollat lite andra reviews, men har inte hittat jättebra info/tips om just vattenkylningen.. Men jag har fått lite hjälp av en annan Sweclockare i PM, så har lagt en första beställning för att titta ut om dom största/viktigaste komponenterna får plats nu

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem

Jag har en del erfarenheter med detta chassi.

Med ett Micro ATX moderkort i lådan kan du bara få plats med en radiator om du väljer en 2x120.
Väljer du m-itx får du plats med fler, men då kan du inte få till SLI på sikt.

Alla gpu block från EK är lite för höga så att fönstret bucklar ut lite när du skall stänga sidan.

Få bort alla burar och extra grejer i bakrummet i lådan och sätt reservoir/pump där. OM du får plats med snabbkopplingar mot gpu och cpu är det en stor fördel att använda det i ett trångt chassi, för du kan ge dig fan på att vid ett eller annat tillfälle vill du ut med nån hårdvara (cpu, gpu, minne etc) och att ruska ut hela vattenriggen är drygt.
I bakrummet kan du dessutom få plats med en 140mm radiator (man får tom plats med en 180mm men finns inga bra radiatorfläktar till 180mm).

Notera att med en 2x120 radiator i front minskar du luftflödet rejält till resten av chassiet. Det kan bli trångt, men använd push/pull konfig på radiatorern i front. Använd high pressure fläktar längst ut (push) och använd tysta chassifläktar längst in (pull).

Du tjänar otroligt lite i grader med custom kylning kontra en till exempel H100 eller en H105 (den har jag)

Sätt två, helst tre tysta chassifläktar i toppen som drar ut varm luft.
Montera radiatorn så att slangar går in/ut uppe, inte nede då det är dåligt med plats runt gpu om du har slangarna nede.

SSD's kan du sätta i botten av chassit. Fläktar där ger ingenting. Normalt luftflöde pressar värmen uppåt oavsett.

Mitt system:

Air 240
Asrock OC Formula Z97M
4670k @4.6 med 1.404 volt
EVGA GTX 980 SC (luftkyld)
Corsair H105 kylare i push/pull
En SSD (säkert plats till 10 om man vill det)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Ja det där var en hel del info, det tackar vi för och ska ha det i åtanke! Som det ser ut nu så kan jag få plats med två insug fram i chassit och två utblås i toppen, om jag sätter push/pull där fram så får jag antingen ta bort fronten eller skippa en utblås-fläkt..
Om jag lägger till ett gpu-block så blir det nog som du säger att jag slänger ut ssd-buren och lägger in en radiator i den bakre kammaren Jag har sett att det finns block som inte har den extra klumpen på ovansidan utan att portarna sitter mitt på blocket vilket skulle kunna vara ett alternativ kanske!

Jag har haft en nepton 280l innan och den har fungerat bra, däremot fick den inte plats i det nya chassit dessvärre, så angående att det inte blir någon större skillnad i temperatur så är jag dessvärre medveten om det, haha.. Jag vill bara testa att ha en riktig dator med vattenkylning, sleeving, dyr skärm mm. innan det bli för sent för det, innan man måste lägga pengar på annat

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem

länken du gav på lådan sitter det en vattenkitt i kolla hur dom löste det
radiatorn sitter i fronten cpu block men vete katten vart pumpen sitter eller om den är in byggd i cpu blocket.
men nog får man in en pump där.
enklast skaffa lådan sen mäter du in delarna på kylkittet
radiator är nog deras egna tror jag

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge:
Jo jag vet, det är deras egna AIO kylare dom har slängt in, så det är lite lättare att lösa imed att pumpen sitter i vatteblocket som du sa Det är helt klart en lättare lösning på det helaA
Det är när det ska till en hel custom loop som faktiskt ska prestera bra och kunna utökas till grafikkortet som det bli lite mer krux i det hela ^^

Men jag har fått hem fläktar, slang, radiator, res och pump som jag lyckats trycka in i det lilla chassit nu och väntar bara på block, vätska och fittings att anlända så ska det förhoppningsvis vara ready to go efter lite mer meck med det
Kanske tar mig i kragen och slänger upp lite bilder med för att visa hur jag gick till väga

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem

Posta gärna lite bilder så kan vi bolla ide'er fram och tillbaka.

overclock.net har en enorm tråd om detta chassi som är guld värd. Den tar tid att läsa igenom, men satan vad tid och pengar man kan spara om man läser den först.

Säkert helt ointressant men här är ett par bilder på mitt system som visar hur nära det är med push/pull med en H105 i front.
Detta var innan jag bytte fläktarna så ber om ursäkt för den fula blandningen.

**Edit: Hur fan postar man bilder i det nya forumet?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ:

Yes det ska jag göra! Väntar just nu på att få mina paket från aquacomputer och coolerkit så jag kan slänga upp bilder på lite mer intressanta saker än i princip bara radiator och kabeldragning, haha.. Får be till Mercury(guden) om en snabb leverans!

Ingen aning hur man lägger upp bilder om det är annorlunda :/ Sitter på mobilen under tiden

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem

Jaha då står det på läcktestning efter att ha stressat ihop skiten under dagen
Lägger nog upp någon mer bild imorgon så jag ska visa hur jag gick till väga!

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem

Kul att se!
Hoppas du blir nöjd med resultatet för det ser ju bra ut!

Permalänk
Medlem

@Benno1: Tackar! Jo för tillfället så är jag nöjd! Efter ett långdraget stresstest så hade högsta temperaturen legat på 55 grader enligt HWmonitor men jag tror bara den var en tillfällig spike för varje gång jag gick in och kollade låg tempsen mellan 46-49 Men i framtiden blir det att lösa hur jag ska göra med grafikkortskylning tror jag

Och lite bilder som lovat:

Innan nästan allt inkopplat och fingeravtrycken åkte bort, och innan jag slängde på alla sidor på chassit
Som ni kan se så har jag fått sätta res/pump mount bracketen upp och ner

"Ganska" pilligt att få dit, får luta chassit för att kunna få dit skruvarna, men dom sitter jäkla där med

'Nära skjuter ingen hare'

Lösningen för att kunna ha res'en där den faktiskt är!

Kunde dessvärre inte få några bra bilder på det, men det är också draget en vit led-slinga som bl.a. lyser upp resen och ger en liten "kristalleffekt" på vattnen och lyser upp så man kan se slangarna. Det var bara att dra slingan längsmed en kant i uppkant/sidan så satt det perfekt! Mitt 980 har ett eget vitt glow med
Det enda som saknas utöver grafikkortskylning skulle vara vit sleeving, men det får jag ta en annan dag!

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem

Förbannat snyggt!

Det enda stället du kan ställa en radiator är på baksidan av chassit genom att dra slangarna genom gummiperforewringen i moderkortsplåten. Tror du kan få plats med en likadan radiator där, men en 140 får plats med säkerhet.

Men en sak, då du nu hindrar ganska mycket inkommande luft och att du har bakplåt på graffet, blir det inte väldans varmt? Mitt 980 idlar på 42 grader faktist, och kommer fort upp i 80 grader vid belastning.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Tack så mycket! Är riktigt nöjd, för tillfället
Jo det är någon sån lösning som jag har funderat på. Benno som svarade här innan har ju också gjort egna hål för sina hardtubes, så en sån lösning skulle också gå, om det skulle bli för tight i gummi "grommets"en Eller för att slippa onödig synlig slang om seriekopplar radiatorerna!
Om man ska följa hålen utan att göra egna, och om man ska ta hänsyn till nätagget så är det nog 120 rad/fläkt som gäller
Däremot blir slangdragningen lite klurig om man vill bli utan "kinks" och bryta/minska vattenflödet..

Jag har faktiskt inte märkt några problem med det! Just nu idlar kortet på 31 grader, brukar ligga mellan 30-37 idle beroende lite på rumstemp
Min har också varit uppe i 80 grader dock, men då kör jag bara kortet på "silent" mode och den brukar faktiskt "bara" lägga sig runt 70 grader.
Vardar-fläktarna flyttar faktiskt helt ok med luft även om dom körs på låg RPM och sitter framför en rad! Så dom är att rekommendera Tysta med

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem