Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2012

MSI z97 gaming, ominstallera Windows

Hejsan alla,
Precis bytt mitt moderkort och processor och satt in i nytt chassi tillsammans med övriga komponenter. Första gången jag gjorde det själv och som jag förstått behövs det alltid en ominstallation om Windows operativsystem eller en reparation av den befintliga för att det ska fungera med moderkortsbyte. Nu blev det dock så att när jag startade datorn första gången efter och gjort mina BIOS inställningar fungerade allt från början, dvs. Utan att jag behövde göra en reparation eller omformatering av operativsystemet.

Tankar på det? Bör jag installera om det i alla fall för att det inte ska ta skada av nån anledning eller är det bara att köra på eftersom allting verkar funka?

Moderkort: MSI z97 gaming 5
Processor: Intel core i7 4790k
Operativsystem: Windows 7 home premium

Tacksam för svar

/Fundersam hemmabyggare

Skickades från m.sweclockers.com

MSI Z97 Gaming 5 || Intel Core i7 4790k || Radeon R9 280x 3GB ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2010

Jag hade installerat om nytt och fräscht. Kan säkert uppstå problem med drivisar m.m framöver.

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Om allt fungerar bra så kan du fortsätta att köra med den gamla Windows 7 installationen, men du kan kolla i Enhetshanteraren om det fattas drivrutiner för några enheter.

Personligen hade jag gjort en ny windows installation för att vara säker på att inga gamla drivrutiner stör men jag brukar också ominstallera windows en gång per år för att rensa bort alla skräpfiler som samlats på SSD/HDD.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Har du en OEM version av operativsystemet så är detta bundet till hårdvaran(moderkortet) och kräver en ominstallation. Är det en helt vanlig licens(icke OEM) så kommer det fungera som vanligt, dock så kan det vara bra att installera om ändå för att slippa krångel med drivrutiner och annat trams.

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2012

Hej och tack så mycket för dem snabba svaren!

Vad är det exakt som kan krångla med drivrutiner menar ni? Vad jag kan se så är alla drivisar uppdaterade som dem ska hittills

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av theinvertible:

Hej och tack så mycket för dem snabba svaren!

Vad är det exakt som kan krångla med drivrutiner menar ni? Vad jag kan se så är alla drivisar uppdaterade som dem ska hittills

Du skadar inte datorn med den gamla windows installationen, om det inte uppstår några problem så kan du fortsätta med den gamla installationen.

Nu vet jag inte exakt vilka problem som kan uppstå med en gammal installation på ett nytt moderkort men jag vet att många har problem när dom byter grafikkort från AMD till Nvidia eller tvärtom och då löser dom problemet genom att använda ett Driver Sweper eller annat liknade program för att rensa bort allt från den gamla grafikkort drivrutinen.

Och om du tidigare hade ett moderkort för Intel CPU så använder många moderkort tillverkare samma drivrutiner till SATA, USB 3, Ljud och andra enheter som finns på moderkortet och då blir det inga problem med drivrutinerna.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av janee:

Du skadar inte datorn med den gamla windows installationen, om det inte uppstår några problem så kan du fortsätta med den gamla installationen.

Nu vet jag inte exakt vilka problem som kan uppstå med en gammal installation på ett nytt moderkort men jag vet att många har problem när dom byter grafikkort från AMD till Nvidia eller tvärtom och då löser dom problemet genom att använda ett Driver Sweper eller annat liknade program för att rensa bort allt från den gamla grafikkort drivrutinen.

Och om du tidigare hade ett moderkort för Intel CPU så använder många moderkort tillverkare samma drivrutiner till SATA, USB 3, Ljud och andra enheter som finns på moderkortet och då blir det inga problem med drivrutinerna.

Tack så mycket för allas hjälp och svar, det var mycket hjälpsamt!