Svarta fyrkanter och Grafikdrivrutin slutade svara.

Permalänk
Medlem

Svarta fyrkanter och Grafikdrivrutin slutade svara.

Msi Gtx 760 4gb

Får upp som ett schack-bräde av små svarta fyrkanter på skärmen i ca en halv sekund ibland när jag kollar YT-klipp.
Det har börjat hända rätt ofta sista tiden. Kanske en gång på 5 klipp (typ).

Det är ju rätt störigt.

Men det större problemet jag har haft rätt länge nu är att bilden fryser ibland för att sedan bli svart och när allt kommer igång igen så får jag upp: "Kernel 350.12 har slutat svara och har återställts"
(Inte helt hundra på att det står exakt så)
Sen fungerar allt som vanligt.

Men det händer bara när jag surfar. ALDRIG när jag spelar.
GPU och CPU brukar vara 25-35C när det händer.

Har provat uppdatera drivisar.
Har provat avinstallera allt vad som heter Nvidia för att sedan installera om drivisarna.

Det är ju inget jätteproblem eftersom det aldrig händer när jag spelar men det börjar gå mej på nerverna.

Någon som sitter på lösningen på problemen?

Permalänk
Medlem

Fick upp rutorna igen, men denna gången försvann dom inte förrän jag scrollade ner.
Tog en bild.

Strax efter slutade grafikdrivrutinen svara också.

Permalänk
Medlem

Testa installera om drivrutinerna till grafikkortet, funkar inte det skulle jag gissa på att grafikkortet börjar ge upp

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja det känns ju som det inte är långt kvar till ett riktigt haveri

Om man ska göra en helt ren installation av drivrutinerna, måste man ha något program då eller räcker det med att avinstallera allt som heter Nvidia i kontrollpanelen? Och ladda ner nya drivrutiner efteråt.

Permalänk
Skrivet av KapteN_D:

Fick upp rutorna igen, men denna gången försvann dom inte förrän jag scrollade ner.
Tog en bild.

http://i.imgur.com/1OfCvLH.jpg

Strax efter slutade grafikdrivrutinen svara också.

http://i.imgur.com/PRTgSYc.png

Stäng av hårdvaruacceleration (högerklicka på klippet>inställningar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Stäng av hårdvaruacceleration (högerklicka på klippet>inställningar).

Det har jag gjort.

Permalänk
Medlem

För att komplettera lite:

Jag har de senaste veckorna monterat 4 st chassiefläktar.
Monterat en fläktkontroller.
Bytt kylpasta på processorn då jag monterade en tempgivare från fläktkontrollern bredvid processorn.

***Jag hade dom här problemen tidigare också. Men problemen kommer mycket oftare nu efter att jag monterat detta.***

Kanske inte har något alls med felen att göra men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Testa installera ett par tidigare drivisar från när du vet att det fungerade. Löste liknande problem för mig

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Testa installera ett par tidigare drivisar från när du vet att det fungerade. Löste liknande problem för mig

Hmm. Köpte datorn i augusti förra året. Får kolla om jag kan hitta en äldre drivrutin som kom nån gång då.

Ska även ringa Inet imorgon och kolla vad dom säger.

Permalänk
Medlem

Testade installera drivrutin 340.52 från 2014-07-29 nu och testade spela Gta V.
Då blev vissa texturer randiga..
Byxorna ska inte vara randiga. Inte huden på gubben heller såklart..
Och siffrorna uppe i vänstra hörnet som ska visa typ hur mycket GPUn jobbar ballade ur och visar helt fel.

*Öppna bilden i en ny flik så syns det bättre.

Har dock inte fått upp några felmeddelanden än.

Permalänk
Medlem

Updatering:

Lämnade in mitt grafikkort till inet's support. Dom testade det i några dagar och kom fram till att det inte är något fel på kortet. Blev tipsad att testa ett Ram-minne i taget i olika slots, men det gjorde ingen skillnad.

Dock har jag inte fått upp några fyrkanter sen jag fick tillbaka kortet från inet.

Gav upp min felsökning och tänkte att det får väl vara problem då så länge det går att spela.

Beställde nya Ram-minnen 2x4 Gb. Så nu har jag 16 Gb (4x4).
Och felet vekar ha försvunnit! Har inte haft nån crash än iallafall på 2 dagar.

Hoppas det inte kommer tillbaka

Permalänk
Skrivet av KapteN_D:

Updatering:

Lämnade in mitt grafikkort till inet's support. Dom testade det i några dagar och kom fram till att det inte är något fel på kortet. Blev tipsad att testa ett Ram-minne i taget i olika slots, men det gjorde ingen skillnad.

Dock har jag inte fått upp några fyrkanter sen jag fick tillbaka kortet från inet.

Gav upp min felsökning och tänkte att det får väl vara problem då så länge det går att spela.

Beställde nya Ram-minnen 2x4 Gb. Så nu har jag 16 Gb (4x4).
Och felet vekar ha försvunnit! Har inte haft nån crash än iallafall på 2 dagar.

Hoppas det inte kommer tillbaka

Ja inte kul med problem som inte går att hitta. Hoppas det håller i sig då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja inte kul med problem som inte går att hitta. Hoppas det håller i sig då.

Fick en crash nu.. Jag som trodde jag löst problemet. Suck..

Har beställt ett nytt grafikkort iallafall. Förhoppningsvis så är det kortet det är fel på ändå. Annars vet jag inte vad jag ska hitta på.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att jag har löst problemet med drivrutincrasherna på riktigt.

Start: regedit.exe

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers

Ändrade TdrDelay till 8 istället för 2.

Verkar funka.

------------ Länk till sidan jag hittade detta på ---------------
http://www.drivethelife.com/windows-drivers/how-to-fix-displa...

Dom svarta fyrkanterna har jag inte fått upp sen jag fick tillbaka kortet från Inet. Så nu är allt frid och fröjd

Permalänk
Medlem

Nehe.
Gick i nästan en vecka utan crasher. Igår kväll fick jag en crash när jag slösurfade och en crash när jag kollade på film..
Jag blir så jävla trött på detta.
Får hem ett 980 ti imorrn. Förhoppningsvis sitter felet i kortet ändå.

Permalänk
Medlem

Fabriksöverklockat kort antar jag ?

brukar bli sånt krångel när powerlimit ligger för lågt eller när den inte längre är stabil på denna spänning...

kolla över core och memory vad de ligger på just nu i msi afterburner och justera de ner till värdena du kan läsa upp här.

http://www.hwcompare.com/14792/geforce-gtx-760/

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

har du uppdaterat moderkortets BIOS? för mig har det löst liknande grafikkortsproblem.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Fabriksöverklockat kort antar jag ?

Nä det tror jag inte. Stod då inget sånt om det när jag köpte det. Det brukar dom ju vara rätt snabba på att skriva annars.

Skrivet av rosapoP:

har du uppdaterat moderkortets BIOS? för mig har det löst liknande grafikkortsproblem.

Nej det har jag inte gjort. Vet inte om jag vill/vågar heller
Men jag ska ha det i åtanke om problemen fortsätter med nya kortet.

Jag har satt i ett EVGA 980 Ti SC+ nu iaf. Jag åter kommer om crasherna fortsätter.