Permalänk
Medlem

En CPU kylarfläkten vill inte varva ner

God kväll
Jag har en 212 evo kylare med två st Gentle Typhoon d1225c12b5ap-15 i push/pull konfiguration, kopplade till CHA_FAN 1 respektive CPU_FAN kontakterna på mitt Asus P8P67. Under load ligger båda fläktarna på runt 1800 RPM och låter en del, men kyler bra så det är jag nöjd med. Men i idle vill bara fläkten kopplad till CHA_FAN 1 varva ner (till ca 1200 RPM), den andra fläkten ligger kvar på 1800 RPM.
Båda fläktarna har 3 pin kontakter. Vad gäller kontakterna på moderkortet är CHA_FAN 1:s piggar märkta "+5V (denna är inte ikopplad då fläkten är 3pin), CHA FAN IN, CHA FAN PWR och GND" medan CPU_FAN:s piggar är märkta " CPU FAN PWM (denna är inte ikopplad då fläkten som sagt bara har 3pin kontakt), CPU FAN IN, CPU FAN PWR och GND.
Finns det något jag kan göra för att få ner hastigheten på bägge fläktarna under idle?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

Fläktar till CPU-kylare ska alltid kopplas på CPU_FAN-header. Fläktarna ska även vara 4-pins men för att koppla båda behöver du en adapter.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164649-akasa_...

Permalänk
Medlem

Ok, det kanske jag skulle prova!
Men den fläkten som nu är inkopplad till CPU FAN på mobo går ju inte ner i varv? Är inte det konstigt? Kommer det fungera om jag kopplar in båda där med adaptern du länkade?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Ok, det kanske jag skulle prova!
Men den fläkten som nu är inkopplad till CPU FAN på mobo går ju inte ner i varv? Är inte det konstigt? Kommer det fungera om jag kopplar in båda där med adaptern du länkade?

Du har ju 3-pins fläktar. Det måste vara 4-pins. Adaptern kopplar du till CPU_FAN samt två 4-pins fläktar.

Permalänk
Medlem

Men den ena fläkten är ju 3 pin men kan ändra hastighet?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Men den ena fläkten är ju 3 pin men kan ändra hastighet?

Köp en y-kabel och koppla båda fäktarna till cpufan, det funkar med 3-pin också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Nice testar imorrn, var ju inga pengar att tala om!

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Nice testar imorrn, var ju inga pengar att tala om!

Det brukar vara så att CPU FAN är för 4-pins PWM-fläktar (pulse width modulation) där fläkten sätts på och stängs av med pulser hela tiden, jättefort så att den snurrar saktare.

Många moderkort har 3-pins CHA FAN-uttag som istället styrs genom att ändra 12V-spänningen till ett lägre värde. Detta funkar oftast lika bra, men då fläktarna som bara har 3 pins är gjorda för att snurra i max hastighet så kan det uppstå vinande eller tickande ljud som inte finns på PWM-fläktar, men jag har inte haft några problem med de jag testat.

Så en Y-splitter på CHA-FAN gör ju att du kan styra bägge fläktarna, men då styrs CPUn av inställningarna för hela chassit/lådan istället för tempen på själva CPUn, och man får se till att stänga av eventuella varningar för att CPU-fläkten inte är inkopplad ifall de dyker upp.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Alright, låter rimligt med tanke på att det är Pwm piggen som inte används på CPU FAN när jag kopplar med 3 pins fläkt.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk

Du har inte en cpu_op? Eller dyl? Cpu optional. På min asus-bräda funkar 3pin fläktarna utmärkt i 4pin kontakterna.

Du kanske har en äldre bräda, men min z97 har tillhörande program där jag kan ställa alla fläkkurvor manuelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det brukar vara så att CPU FAN är för 4-pins PWM-fläktar (pulse width modulation) där fläkten sätts på och stängs av med pulser hela tiden, jättefort så att den snurrar saktare.

Många moderkort har 3-pins CHA FAN-uttag som istället styrs genom att ändra 12V-spänningen till ett lägre värde. Detta funkar oftast lika bra, men då fläktarna som bara har 3 pins är gjorda för att snurra i max hastighet så kan det uppstå vinande eller tickande ljud som inte finns på PWM-fläktar, men jag har inte haft några problem med de jag testat.

Så en Y-splitter på CHA-FAN gör ju att du kan styra bägge fläktarna, men då styrs CPUn av inställningarna för hela chassit/lådan istället för tempen på själva CPUn, och man får se till att stänga av eventuella varningar för att CPU-fläkten inte är inkopplad ifall de dyker upp.

Gjorde som du sa och det fungerar utmärkt! Nu varvar fläktarna ner till ca 1200 RPM i idle, vilket inte hörs så mkt i mitt relativt välisolerade chassi (Antec P183). Satte även CPU fan speed på ignore i bios för att slippa felmeddelandet vid uppstart.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb