Hosta egen server hemma för att sälja foton.

Permalänk

Hosta egen server hemma för att sälja foton.

Hej!

Fotograferar diverse motorsport och funderar på att börja sälja bilderna på nätet, och det är nu jag behöver er hjälp.

Planen är att göra en wordpress-sida med ett E-commerce plugin som sköter om hela e-handelsbiten, pluginet skickar ett mail med nedladdninglänkar till bilderna som då måste ligga på siten och det kommer att bli väldigt mycket data därav, server hemma.

Det jag undrar är om det skulle fungera bra att hosta detta på en Synology NAS och i så fall vilken?

Kan även bli flera sidor med andra inriktningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Förutom att det strider mot avtalsvillkoren för alla normala privatabbonemang hos samtliga operatörer så hur gör du med tillgängligheten och har du statisk ip osv ... ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kommer du sälja så mycket bilder att du behöver en automatiserad lösning? (dvs en butik?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förutom att det strider mot avtalsvillkoren för alla normala privatabbonemang hos samtliga operatörer så hur gör du med tillgängligheten och har du statisk ip osv ... ?

Nu var det mera om en Synology nas skulle passa att driva det här men vad i avtalet är det jag bryter mot, får jag inte ha en server hemma, för då gissar jag på att ganska många bryter sina avtal.

Skrivet av fizzdan:

Kommer du sälja så mycket bilder att du behöver en automatiserad lösning? (dvs en butik?)Skickades från m.sweclockers.com

Det var mera att jag hittade ett WP-Plugin som löste hela biten åt mig på ett väldigt bra sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Harrisson:

Nu var det mera om en Synology nas skulle passa att driva det här men vad i avtalet är det jag bryter mot, får jag inte ha en server hemma, för då gissar jag på att ganska många bryter sina avtal.

Det var mera att jag hittade ett WP-Plugin som löste hela biten åt mig på ett väldigt bra sätt.

De flesta har nått liknade i villkoren:

Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det
ändamål som framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis för att
användningen av Tjänsten inte:
c) används i kommersiellt syfte

https://www.telia.se/dms/teliasonera/telia-se/villkor/telias-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förutom att det strider mot avtalsvillkoren för alla normala privatabbonemang hos samtliga operatörer så hur gör du med tillgängligheten och har du statisk ip osv ... ?

Jag tror faktiskt att det inte strider mot Bahnof. Har för mig att de bara säger att de inte garanterar upptid eller annat på privat abonnemangen.

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivit så är det inte säkert att du får göra det du tänker.
Andra aspekter att räkna med hus pass seriös du tänker vara?

Ska du ändå fixa upp en webbsida med försäljning så kanske du borde investera i ett vettigt webbhotell.
Om du dessutom ska ta betalt direkt på sidan etc så gör det ordentligt, snälla.

Upptid och stabilitet mellan en privat internetansluten och redundant anslutning i en bra serverhall är fånigt stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Jag tror faktiskt att det inte strider mot Bahnof. Har för mig att de bara säger att de inte garanterar upptid eller annat på privat abonnemangen.

2.3. Kunden ansvarar för att Tjänsten används för normalt privat bruk för avsett ändamål...

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/file/Allmanna_Vi...

Skrivet av krilleoh:

Som tidigare skrivit så är det inte säkert att du får göra det du tänker.
Andra aspekter att räkna med hus pass seriös du tänker vara?

Ska du ändå fixa upp en webbsida med försäljning så kanske du borde investera i ett vettigt webbhotell.
Om du dessutom ska ta betalt direkt på sidan etc så gör det ordentligt, snälla.

Upptid och stabilitet mellan en privat internetansluten och redundant anslutning i en bra serverhall är fånigt stora.

En dags fotande kan generera 15GB med bilder, så länge jag bara ska ha 10 gallerier så kan jag betala för den hostingen, dock inte 100-200 galleri, det blir för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harrisson:

https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/file/Allmanna_Vi...

En dags fotande kan generera 15GB med bilder, så länge jag bara ska ha 10 gallerier så kan jag betala för den hostingen, dock inte 100-200 galleri, det blir för dyrt.

Och precis just därför undrade jag om du verkligen behöver ha alla bilder tillgängliga online... Det kanske finns fördelar att börja med ett enklare beställningsformulär och sen en manuell hantering av att skicka high res bilder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harrisson:

[url]En dags fotande kan generera 15GB med bilder, så länge jag bara ska ha 10 gallerier så kan jag betala för den hostingen, dock inte 100-200 galleri, det blir för dyrt.

Skrivet av fizzdan:

Och precis just därför undrade jag om du verkligen behöver ha alla bilder tillgängliga online... Det kanske finns fördelar att börja med ett enklare beställningsformulär och sen en manuell hantering av att skicka high res bilder?

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är ju också att om folk kan ta hem hela bilden, i original, från en sida, så måste du verkligen ha bra säkerhet. För annars kommer du upptäcka dina bilder över halva nätet om folk vill ha dem, utan att du fått en krona.
Man bör endast ha minre upplösning, med vattenstämplar och andra skydd på bilder som är publicerade, annars tar folk dem (oavsett om de har rätt att göra det eller inte).

Du kan ju ha själva sidan och allt på ett webhotell, men bilderna på annat ställe också. Vill minnas det finns både ren lagringsutrymme och även server utrymmes plats att köpa till rimliga pengar. Köper du eget server utrymme så får du deras bandbredd, deras UPS och ev säkerhet, men du står själv för servern och kan själv då ordna lagringen.
På så sätt har du inte original bilderna tillgängliga öht från sidan i sig, utan när kunden köpt dem, får de tillgång till dem (via inloggning eller så) på sidan, som i sin hur hämtar allt från din egen server.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Och precis just därför undrade jag om du verkligen behöver ha alla bilder tillgängliga online... Det kanske finns fördelar att börja med ett enklare beställningsformulär och sen en manuell hantering av att skicka high res bilder?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Paddanx:

Saken är ju också att om folk kan ta hem hela bilden, i original, från en sida, så måste du verkligen ha bra säkerhet. För annars kommer du upptäcka dina bilder över halva nätet om folk vill ha dem, utan att du fått en krona.
Man bör endast ha minre upplösning, med vattenstämplar och andra skydd på bilder som är publicerade, annars tar folk dem (oavsett om de har rätt att göra det eller inte).

Du kan ju ha själva sidan och allt på ett webhotell, men bilderna på annat ställe också. Vill minnas det finns både ren lagringsutrymme och även server utrymmes plats att köpa till rimliga pengar. Köper du eget server utrymme så får du deras bandbredd, deras UPS och ev säkerhet, men du står själv för servern och kan själv då ordna lagringen.
På så sätt har du inte original bilderna tillgängliga öht från sidan i sig, utan när kunden köpt dem, får de tillgång till dem (via inloggning eller så) på sidan, som i sin hur hämtar allt från din egen server.

Gå in på www.motorsportbild.se och kolla på hur det ser ut i fotogalleriet och hur det fungerar, pluginet heter WP photo seller. OBS, sidan är fortfarande i beta.

Jag blev ganska såld på att det kräver så lite handpåläggning.

Angående upptid så är det inte hela världen om sidan skulle ligga nere ibland.

Det här med att ha olika servrar är lite över min nivå, och angående säkerhet så skickas krypterade nedladdningslänkar med mail till köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harrisson:

Gå in på www.motorsportbild.se och kolla på hur det ser ut i fotogalleriet och hur det fungerar, pluginet heter WP photo seller. OBS, sidan är fortfarande i beta.

Jag blev ganska såld på att det kräver så lite handpåläggning.

Angående upptid så är det inte hela världen om sidan skulle ligga nere ibland.

Det här med att ha olika servrar är lite över min nivå, och angående säkerhet så skickas krypterade nedladdningslänkar med mail till köparen.

Jag tror att du behöver ta ett steg tillbaka och fundera över affärsidén snarare än den tekniska leveransen... Det verkar som du hoppat över några steg i processen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ett tips: överväg hosting utanför Sverige. Prisvärd hosting är inte något Svenska företag är bekanta med.
OVH har en satsning för mindre projekt som heter SoYouStart. Du kan hyra en server hos dem med 2x4TB diskar för 63 Euro per månad, eller 6x4TB för 137 Euro per månad, inkl VAT. Då får du 250Mbps utåt, och praktiskt taget fri trafik (generellt sett ogillar jag det uttrycket när det kommer till kommersiell hosting, men jag har tryckt ut 20TB per månad via dem utan problem).
http://www.soyoustart.com/ie/disk/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harrisson:

Gå in på www.motorsportbild.se och kolla på hur det ser ut i fotogalleriet och hur det fungerar, pluginet heter WP photo seller. OBS, sidan är fortfarande i beta.

Jag blev ganska såld på att det kräver så lite handpåläggning.

Angående upptid så är det inte hela världen om sidan skulle ligga nere ibland.

Det här med att ha olika servrar är lite över min nivå, och angående säkerhet så skickas krypterade nedladdningslänkar med mail till köparen.

De har (som jag sa) inte hela bilden direkt, utan du får en "thumbnail" även om den är ganska stor. Men allt de lagt på den servern, som är öppet tillgängligt, kan jag enkelt få kopior på. Oavsett skript eller funktion bakom. Om min webbläsare måste ladda ner bilden för att visa den, så kan jag få en kopia. (Finns tonvis med modds till både Chrome och FF (troligen andra också) som enkelt tar ner videor, bilder, ljud vad som helst, direkt från sidan, med bara några få klick.

Dessa bilderna tar ju inte så mycket plats och kan vara i lägre kvalitet, som då borde få plats på ett enkelt webbhotell.
Original bilderna kräver mer utrymme, men väldigt lite "beräkningskraft från server", bara bandbredd. Så typ en server som bara lagrar allt och sidan bara ger dig en nerladdningslänk att hämta direkt från den lagringsservern.

Ang nertid... nej det är inte okej i kommersiellt syfte. Ska du ta betalt för en tjänst, måste du ha kvalitet bakom. Om personerna ska in och köpa en bild, betalar och sen får en nerladdningslänk som inte fungerar så kommer du få mycket negativ kritik, väldigt snabbt. Det måste fungera 99.999...% av tiden, till 100%.

Om du har lite mer hobby projekt, med manuell uppladdning/delning, för varje kund, så kanske man kan acceptera det, då du kan testa dessa innan du skickar dem. Men ska det ske "automagiskt", måste det fungera felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De har (som jag sa) inte hela bilden direkt, utan du får en "thumbnail" även om den är ganska stor. Men allt de lagt på den servern, som är öppet tillgängligt, kan jag enkelt få kopior på. Oavsett skript eller funktion bakom. Om min webbläsare måste ladda ner bilden för att visa den, så kan jag få en kopia. (Finns tonvis med modds till både Chrome och FF (troligen andra också) som enkelt tar ner videor, bilder, ljud vad som helst, direkt från sidan, med bara några få klick.

Dessa bilderna tar ju inte så mycket plats och kan vara i lägre kvalitet, som då borde få plats på ett enkelt webbhotell.
Original bilderna kräver mer utrymme, men väldigt lite "beräkningskraft från server", bara bandbredd. Så typ en server som bara lagrar allt och sidan bara ger dig en nerladdningslänk att hämta direkt från den lagringsservern.

Ang nertid... nej det är inte okej i kommersiellt syfte. Ska du ta betalt för en tjänst, måste du ha kvalitet bakom. Om personerna ska in och köpa en bild, betalar och sen får en nerladdningslänk som inte fungerar så kommer du få mycket negativ kritik, väldigt snabbt. Det måste fungera 99.999...% av tiden, till 100%.

Om du har lite mer hobby projekt, med manuell uppladdning/delning, för varje kund, så kanske man kan acceptera det, då du kan testa dessa innan du skickar dem. Men ska det ske "automagiskt", måste det fungera felfritt.

Finns väldigt få tjänster som uppnår 100% så det är bara sluta drömma om och jag tvivlar på 5 9:ers uptid är något hans kunder kommer bry sig om heller möjligen om han glider under 95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Ett tips: överväg hosting utanför Sverige. Prisvärd hosting är inte något Svenska företag är bekanta med.
OVH har en satsning för mindre projekt som heter SoYouStart. Du kan hyra en server hos dem med 2x4TB diskar för 63 Euro per månad, eller 6x4TB för 137 Euro per månad, inkl VAT. Då får du 250Mbps utåt, och praktiskt taget fri trafik (generellt sett ogillar jag det uttrycket när det kommer till kommersiell hosting, men jag har tryckt ut 20TB per månad via dem utan problem).
http://www.soyoustart.com/ie/disk/

Det låter väldigt rimligt, 630:- per månad är ju knappast nått att bråka om när man bedriver en verksamhet.
Bara att slippa investeringskostnad på egen server, samt att ta hand om och drifta är ju värt dom pengarna!

Skrivet av aluser:

Finns väldigt få tjänster som uppnår 100% så det är bara sluta drömma om och jag tvivlar på 5 9:ers uptid är något hans kunder kommer bry sig om heller möjligen om han glider under 95.

Helt korrekt.

Att köpa sig till 99.999 vilket motsvarar knappt 6 minuter per år är ju kostsamt och krångligt.
Enda rimliga lösningen jag ser är att använda nån form av typ AWS med automagisk lastbalansering/failover.
Detta då man bör säkerhetspatcha sina system och liknanade, redan där har man nog mer downtime på en virtuellmaskin än 6 minuter per år.

Sen brukar avtalen vara väldigt "dåligt" skrivna. Vi har på jobbet t ex så att vi får x% av månadskostnaden tillbaka per timme downtime över 99,999%, upp till max 80%.
Detta är ju bara ett fult sätt för leverantören att kunna "lova" 99,999%, håller dom inte det så får vi pengar tillbaka.
Men det man istället vill ha är ju nån form utav "skadestånd" inskrivet i avtalet, jag har dock aldrig sett detta då det antingen inte är nån som vill leverera det, eller att det blir så orimligt dyrt att det aldrig varit på tapeten

Permalänk

Tack för många svar men eftersom ingen har fokus nog för att kunna svara på min ursprungliga fråga om en NAS skulle kunna hantera detta så får jag väl söka den infon någon annanstans men tack för visat intresse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det jag skulle har gjort är att göra så att bilden är lite suddig och sen lägga upp det på imgur och sen länka den till din sida utan att du behöver betala för hårddiskutrymme och sen när dom köper den så ladda dom hem bilden från ditt internet.

Jag tror att ditt NAS kommer funka då den bara kommer att användas så fort dom köper på din sida.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harrisson:

Tack för många svar men eftersom ingen har fokus nog för att kunna svara på min ursprungliga fråga om en NAS skulle kunna hantera detta så får jag väl söka den infon någon annanstans men tack för visat intresse

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det nog iofs så att folk försöker lista ut vad det är du egentligen vill göra för att kunna svara på frågan.
Rent tekniskt är ju svaret att ja, du kan hosta skiten på typ en dålig usb-disk via en raspberry pi.
För att kunna säga om det är en bra ide eller inte behöver man veta lite mer vad det är du vill åstadkomma lixom.

Permalänk
Medlem

något som kan vara värt att notera som inte nämnts ännu är att du måste ha avtal för med personer på bilderna som är identifierbara för att få sälja bilden.

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Bla. fotosidan.se har info om hur man kan/får sälja sina bilder på nätet
Ser man inte upp kan man råka illa ut både ekonomiskt och juridiskt

Tror man börjar i fel ände om man tror/hoppas/gissar att det bara är att sätta upp en hemmaserver i garderoben - inte ens proffsen gör så

Permalänk

Lagar och regler hade jag förträngt, bra påvisat, men en driftingbil utan att man kan se någon i bilen kan ju inte vara något problem att sälja, sen är det väl oftast dom i bilen som vill köpa gissar jag.