Permalänk

Hittar inte SSD

Hejsan! Har inhandlat en HyperX ssd 3k 120gb. Har sen tidigare en Kingston V300 120gb i datorn (som systemdisk) och en Seagate 1tb i datorn. Grejen är att jag inte hittar den nya SSD i diskhanteraren men jag hittar den i BIOS. Har sökt här på swec men hittar inget riktigt svar på detta. Jag har dessutom kollat i BIOS men hittar inget vettigt där heller.

Kan det vara så att disken är sönder? Står i bios att den nya disken är på 120gb vilket stämmer men hittar den helt enkelt inte...

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut under "Datorhantering">"Diskhantering"?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Hur ser det ut under "Datorhantering">"Diskhantering"?

Såhär: http://imgur.com/O7UNzcC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worldbmx:

Hej!

Eftersom du skriver att du inte hittar den i Windows så förmodar jag att du menar att du inte kan se den då du går in via: Start -> Dator. ?
Har du testat att formatera disken i Windows med hjälp utav Diskhantering?
Om inte, så du hittar diskhantering via:
Start -> Kontrollpanelen -> System och Säkerhet -> Under alternativet "Administrationsverktyg" finns "Skapa och formatera hårddiskpartitioner", klicka det för att öppna upp "Diskhantering".

Du ska nu kunna se alla lagringsenheter som är anslutna till datorn. Högerklicka på den disk du vill formatera och välj "Formatera...".
Om du lyckats formatera disken rätt så ska du nu kunna hitta den i datorn. Om inte, testa med att högerklicka på disken i "diskhantering" och välj: "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar", där ska du kunna ge disken en egen beteckning t.ex. D:

Hoppas det fungerar för dig!
- Gustaf

Läs det ovan. Hjälpte mig igår vid installation av SSD. Hoppas det hjälper dig också.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Läs det ovan. Hjälpte mig igår vid installation av SSD. Hoppas det hjälper dig också.

Kanske var oklar i beskrivning men hittar alltså inte disken i diskhantering men i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Kanske var oklar i beskrivning men hittar alltså inte disken i diskhantering men i BIOS.

Iofs är jag i princip en noob. Men jag höger klickade där det står disk 0 och konverterade den igår så fungerade det.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

finns den med i device manager?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

finns den med i device manager?

Nope, bara mina två andra diskar finns med :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Nope, bara mina två andra diskar finns med :/

Vilket moderkort och i vilken port sitter den i?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilket moderkort och i vilken port sitter den i?

Asrock z87 pro3

Har testat med port 5 och port 1, atm ligger den på port 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Asrock z87 pro3

Har testat med port 5 och port 1, atm ligger den på port 1

Har kikat lite i manualen för att se om det finns något uppenbart och misstänker att RAID är aktiverat och att du då behöver skapa en logisk enhet i RAID-kontrollern innan Windows kan se enheten. Hade du haft datorn i AHCI eller IDE-läge hade RAID-kontrollen inte maskerat enheten för Windows.

Det var ett tag sedan jag hade liknande problem och löste det genom att göra ändringar i RAID-BIOS och moderkortets BIOS så jag kanske inte återger det helt korrekt men kanske kan leda dig på spåret lite ändå?

ftp://europe.asrock.com/manual/raid/Z87%20Pro3/English.pdf

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna byta plats på din 1TB HDD och denna SSDs sata kablar? (tillfälligt då)

Dvs ta HDDns sata-kabel och sätta den i SSDn som bråkar, + ström så klart.
På så sätt vet vi att en fungerande "anslutning" till SSDn.

Annars undrar jag om inte Dr.Mabuse är något på spåren. Dock tycker jag det är konstigt att alla portar utom 2 skulle vara i RAID läge. Men jag känner inte till exakt det kortet.

Permalänk
Skrivet av Dragon_Ball:

Hejsan! Har inhandlat en HyperX ssd 3k 120gb. Har sen tidigare en Kingston V300 120gb i datorn (som systemdisk) och en Seagate 1tb i datorn. Grejen är att jag inte hittar den nya SSD i diskhanteraren men jag hittar den i BIOS. Har sökt här på swec men hittar inget riktigt svar på detta. Jag har dessutom kollat i BIOS men hittar inget vettigt där heller.

Kan det vara så att disken är sönder? Står i bios att den nya disken är på 120gb vilket stämmer men hittar den helt enkelt inte...

Hej.
Jag hade samma problem som du. Att jag inte kunde inte hitta min ssd i diskhantering.
När jag kollade i bios så fans den där. Men den stod som bot disk. Och när jag stängde av att den skulle vara bot disk. Så kom den upp i min diskhantering.

detta kanske hjälper dig om du har kvar problemet.

MVH peter