Permalänk
Medlem

Byta grafikkort eller processor?

Halloj! Har haft min dator alldeles för länge utan uppgradering, och tänkte att de var dags nu! Pga ekonomin har jag dock inte råd med både grafikkort och processor så måste välja mellan dessa. Spelar främst CS:GO och har runt 200 fps, men vill såklart har så bra som möjligt. Just nu kör jag i7-870, 2.93 GHz, samt ett väldigt gammalt Powercolor Radeon HD 5830. Min gissning är att uppgradera grafikkortet är det bästa, är jag korrekt?

Permalänk
Medlem

200 fps räcker väl :-)?

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Håller med buurman, 200fps bör räcka gott och väl. ska du uppgradera något är det möjligtvis kringutrustning (förutsatt att du inte är helt nöjd med det du har), exempelvis mekaniskt tangentbord, bättre mus, musmatta eller headset. På sikt kan möjligtvis en 144Hz-skärm vara att föredra för att få ut det där lilla extra.
Ett nytt grafikkort är mest nödvändigt om du känner att du vill ha samma fps som du har nu men bättre grafik. Alternativt att du spelar andra titlar där du känner att du inte kan driva tillräckligt. Förutom i tävlingsinriktad fps skulle jag hävda att 60fps räcker gott och väl.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjuhr:

Håller med buurman, 200fps bör räcka gott och väl. Förutom i tävlingsinriktad fps skulle jag hävda att 60fps räcker gott och väl.

Är det inte CS:GO som är jätte konstigt med FPS och input? Spelar det knappt men vet bara att normen är 200+ för annars känns det dåligt. Rätta mig gärna om jag har fel, detta är rykten jag hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Håller med alla, 200fps är mycket trevligt men gör inte mycket synbar nytta med en 60Hz skärm.
Om du ska spela mer krävande spel i framtiden, då kanske hade det varit av nytta att uppgraderat grafik kortet. I7'an är väldigt formidabel, även dem från den första generationen.
Och precis som bjuhr skriver, om du vill få mer utav spelet i sig så är säkert ett tangentbord, mus eller en bättre skärm en trevlig investering.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Är det inte CS:GO som är jätte konstigt med FPS och input? Spelar det knappt men vet bara att normen är 200+ för annars känns det dåligt. Rätta mig gärna om jag har fel, detta är rykten jag hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är vad jag upplever personligen. Om man använder V-sync i spel som kräver snabba reaktioner så kan man ibland notera att bilden inte är önskat mjuk, ibland lite ryckig. Detta beror ofta på spelet vill jag tro.
Sen att det ger snabbare visuel feedback med att ha fps olåst om man är super kräsen vet jag inte. Jag har svårt att notera allt över 60 fps+ och datorn verkar föredra olåst fps av andra skäll.

Men jag spelar mycket League of Legends och där är v-sync inte att föredra. Spelet upplever jag mycket mjukare så länge som fps'en är bättre än skärmens uppdaterings hastighet.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem

ja, 300 fps i cs är klassat som bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicWizard:

Detta är vad jag upplever personligen. Om man använder V-sync i spel som kräver snabba reaktioner så kan man ibland notera att bilden inte är önskat mjuk, ibland lite ryckig. Detta beror ofta på spelet vill jag tro.
Sen att det ger snabbare visuel feedback med att ha fps olåst om man är super kräsen vet jag inte. Jag har svårt att notera allt över 60 fps+ och datorn verkar föredra olåst fps av andra skäll.

Men jag spelar mycket League of Legends och där är v-sync inte att föredra. Spelet upplever jag mycket mjukare så länge som fps'en är bättre än skärmens uppdaterings hastighet.

Jo jag vet att vsync kan skapa input lag, vad jag konstaterade var hur source motorn hanterar input. Har för mig den gör det på ett dåligt sätt.

En liten kontroll fråga även, TS, har du stängt av FPS låset? Den är på av standard och tror den ligger strax över 200 fps någonstans. Som sagt, är ej CS:GO spelare så är rätt osäker på var exakt den gränsen ligger.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

nej det har jag inte, ska kolla det! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigzoore:

Halloj! Har haft min dator alldeles för länge utan uppgradering, och tänkte att de var dags nu! Pga ekonomin har jag dock inte råd med både grafikkort och processor så måste välja mellan dessa. Spelar främst CS:GO och har runt 200 fps, men vill såklart har så bra som möjligt. Just nu kör jag i7-870, 2.93 GHz, samt ett väldigt gammalt Powercolor Radeon HD 5830. Min gissning är att uppgradera grafikkortet är det bästa, är jag korrekt?

CS:Go drar mest på cpun, men jag skulle helt klart säga att ditt grafikkort flaskar din processor. Överklocka den så långt du kan, köp nytt grafikkort, sen byter du cpu när du har råd/om det inte blir bättre.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM