Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

Ny CPU fläkt och 140mm fläkt

Har använt min stockkylare för min i5 och har nu tänkt att införskaffa en ordentlig processorkylare istället. Jag tänker också köpa en ny front fläkt på 140mm då min nuvarande låter väldigt mycket. Har tänkt att spendera ungefär 700kr på allt och undrar vad för fläktar jag borde skaffa. Borde jag också införskaffa kylpasta(eller vad det nu heter)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

Om du köper en ny processorkylare brukar det följa med kylpasta. Ibland är det inte den bästa sorten, men den skall fungera helt ok. Du behöver dock ha något att göra rent processorn från gammal kylpasta, t.ex. kemisk ren isopropanol och något att torka med.

Jag har chassin utan fönster och gillar inte "bling bling" som lysdioder som blinkar så jag brukar välja Noctua-fläktar av gammal vana. Om ditt moderkort har stöd för 4-pins fläktkontakter kan det passa att köpa en PWM fläkt som t.ex. Noctua A14 PWM

Utan att veta vad du har för chassi och moderkort kan det vara svårt att ge bra tips på processorkylare. Har du t.ex. ett litet mini-itx-chassi är troligtvis många tornkylare helt oanvändbara för dig då de inte får plats. Ta en titt på prisjakt och se om du hittar något som passar inom din budget och som fått hyfsat bra omdöme.

Kanske kan en Noctua NH-U12S + en Noctua A14 PWM fungera?

Länkar:

Workstation|4770K@4.5|ASUS Z87-Pro|Gigabyte WF 290X CF|16 GB|512GB SSD|2TB HD|Fractal Design XL2
Server/HTPC|4770K@4.1|ASUS Z87I-Pro|16GB|512GB SSD|4x3TB HD|Fractal Design Node304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av eriqable:

Har använt min stockkylare för min i5 och har nu tänkt att införskaffa en ordentlig processorkylare istället. Jag tänker också köpa en ny front fläkt på 140mm då min nuvarande låter väldigt mycket. Har tänkt att spendera ungefär 700kr på allt och undrar vad för fläktar jag borde skaffa. Borde jag också införskaffa kylpasta(eller vad det nu heter)?

För att rekommendera en bra kylare kan det vara bra att veta vad du har för chassi och ramminen då dessa kan begränsa utbudet över vilka kylare som är kompatibla

http://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart?u...

Datorn
Chassi: Fractal Design Define S med 4st Fractal Design Venturi HF14 CPU: Intel Core i7 2600k @ 4,5GHz Kylare: Phanteks ph-tc14pe Blue med 2st Fractal Design Venturi HP14 PWM Moderkort: Asus P8P67 B3 Deluxe RAM: Corsair Vengeance Blue LP 8GB @ 1600MHz PSU: Corsair AX 750 GPU: Evga GTX 780ti SC ACX @ 1250MHz SSD: Intel 520 120GB & Intel 520 480GB HDD: Western Digital Caviar Black 1Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av eMannen:

Kanske kan en Noctua NH-U12S + en Noctua A14 PWM fungera?

Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-SLI och Chassi: Cooler Master Elite 430. Det bör väl passa antar jag, ser inga problem