Permalänk
Medlem

Uppgradera från AMD Athlon II X4 635

Hej!

Vad för alternativ finns det för att uppgradera en dator med en AMD Athlon(tm) II X4 635 processor? Letar efter något kraftfullare och som kan hantera film rendering bättre till ett rimligt pris. Socket:en är AM3 (tyvärr inte AM3+).

Kan AMD Phenom II X6 Black 1090T vara något? (Om det ens går att få tag på).

Tack på förhand!

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk
Medlem

Om du inte har råd med större ingrepp så är det 1055T~1100T som gäller. Dom hittas på andrahandsmarknaden.
Just till rendering lär det ge en rejäl skjuts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om du inte har råd med större ingrepp så är det 1055T~1100T som gäller. Dom hittas på andrahandsmarknaden.
Just till rendering lär det ge en rejäl skjuts.

(Datorn i fråga är inte min primära dator).

Tack för tipset, jag ska kolla på de.

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk
Skrivet av harry__:

(Datorn i fråga är inte min primära dator).

Tack för tipset, jag ska kolla på de.

Kontrollera först på moderkortets hemsida vilka processorer som fungerar, så att du inte köper en CPU som inte fungerar med moderkortet.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Länka ditt moderkort så får du snabbt svar

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är ett Gigabyte GA-870A-UD3 moderkort.
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3423

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av harry__:

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Här har du alla CPU'er som ditt moderkort stödjer. Tänk bara på att uppdatera firmware innan du byter CPU. Det stödjer en AM3+ CPU men det är FX-4130 så vet inte hur mycket den är att hänga i granen. Ivf, där har du listan.

EDIT: Är du säker på att det är samma revision? VÄLDIGT viktigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Här har du alla CPU'er som ditt moderkort stödjer. Tänk bara på att uppdatera firmware innan du byter CPU. Det stödjer en AM3+ CPU men det är FX-4130 så vet inte hur mycket den är att hänga i granen. Ivf, där har du listan.

Tack för länken! Ja det ska jag göra i så fall. Jag kollade på moderkortet och det verkar inte stödja AM3+ (se första inlägget).

Citat:

EDIT: Är du säker på att det är samma revision? VÄLDIGT viktigt.

Nej, är inte helt säker på det. Jag har kollat på moderkortet, med programmet SIW och har tyvärr inte hittat vilken rev.
Det jag kan utesluta är rev. 3.1 (enligt Gigabyte's produktbild).

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av harry__:

Tack för länken! Ja det ska jag göra i så fall. Jag kollade på moderkortet och det verkar inte stödja AM3+ (se första inlägget).

Nej, är inte helt säker på det. Jag har kollat på moderkortet, med programmet SIW och har tyvärr inte hittat vilken rev.
Det jag kan utesluta är rev. 3.1 (enligt Gigabyte's produktbild).

Står troligen på kortet i stil "Rev. 2.0" eller liknande.

Men rörande AM3+, det finns vissa AM3 kort som har uppdaterats till att stödja vissa AM3+ processorer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av harry__:

Hej!

Vad för alternativ finns det för att uppgradera en dator med en AMD Athlon(tm) II X4 635 processor? Letar efter något kraftfullare och som kan hantera film rendering bättre till ett rimligt pris. Socket:en är AM3 (tyvärr inte AM3+).

Kan AMD Phenom II X6 Black 1090T vara något? (Om det ens går att få tag på).

Tack på förhand!

En annan populär processor som kanske är lite enklare att hitta är phenom 965, på 3.4 GHz. Den är relativt enkel att överklocka också, men den är också bara 4-kärnig.

Däremot får du ta i beaktande att din nuvarande processor har 95W värmeutveckling, och om du byter till en processor med 125W så måste du också räkna med att kanske behöva byta processorkylare.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Hedersmedlem

De AM3-moderkort med svart CPU-sockel är möjliga att köra FX på, är den vit är det inte möjligt tyvärr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Däremot får du ta i beaktande att din nuvarande processor har 95W värmeutveckling, och om du byter till en processor med 125W så måste du också räkna med att kanske behöva byta processorkylare.

Hej igen!

Det blev en AMD Phenom II X6 1055T (95W varianten). Behöver jag byta processorkylaren tror ni?
Samt kan jag överklocka den till 4Ghz som de gör i denna video?

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk
Skrivet av harry__:

Hej igen!

Det blev en AMD Phenom II X6 1055T (95W varianten). Behöver jag byta processorkylaren tror ni?
Samt kan jag överklocka den till 4Ghz som de gör i denna video?
https://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc

Du behöver inte byta, men om du planerar att överklocka så kommer du lyckas bättre om du byter till en bättre cpu-kylare. Sedan så får du även en bonus med att den inte kommer att låta lika illa, vilket kanske inte är helt fel det heller. Det finns ju ett antal att välja på, men jag har inga direkta tips just nu.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av harry__:

Hej igen!

Det blev en AMD Phenom II X6 1055T (95W varianten). Behöver jag byta processorkylaren tror ni?
Samt kan jag överklocka den till 4Ghz som de gör i denna video?
https://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc

Vad har du för kylare idag? Om du ska överklocka kan jag rekommendera att du skaffar en kylare som blåser ner mot moderkortet med tanke på att VRMerna på moderkortet verkar sakna kylfläns behöver de så mycket luftflöde som är möjligt. Eller att du eftermonterar en fläkt som blåser mot dom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

En 1055 tar jävligt mycket ström och mosfets utan kylning blir bra varm antagligen även i orginal fart så en fläkt som blåser över dom är inte en dum ide alls men 4ghz ..ja har du ett vettigt ex så kanske men jag körde 1055 på liknande moderkort du har och 3600-3800mhz så var det stekheta mosfets även med en extra fläkt enbart för mosfets så var 4ghz inget den ville var med på och allt med en 1055+oc blir varmt men presterar bra i 3600-3800mhz med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w