Permalänk

Drivrutin Krashar 7970

Hej, jag har väldigt jobbiga problem med mitt AMD kort. Drivrutinen krashar när jag spelar, hänt en gång i GW2 så jag fick bluescreen, sen händer de nästan hela tiden när jag spelar GTA-V, sen har det hänt 1 gång när jag spelat CS:GO. Jag har ingen aning vad det beror på, jag har testat att köra Burn-in testet i FurMark på 1080p 8MSAA och det fungerar bra, ligger på 63c i load.

Oerhört tacksam för all hjälp. För jag verkar inte kunna spela GTA alls

Detta hände aldrig med mitt gamla GTX 560 Ti, har både formaterat och installerat om GTA sedan det hände första gången, ändå fortsätter det.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Testa att helt enkelt avinstallera drivrutinen och ladda ner en ny uppdaterad, och se om det löser problemet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Testa att helt enkelt avinstallera drivrutinen och ladda ner en ny uppdaterad, och se om det löser problemet.

Har testat den föregående drivrutinen och denna (betan) Men inte märkt någon skillnad :/

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starbud14:

Har testat den föregående drivrutinen och denna (betan) Men inte märkt någon skillnad :/

Har du tillräckligt bra luftflöde i datorn, tvivlar på att det beror på överhettning, men det har för mig jag haft ett liknande problem med någon datorn för ett tag sen, och det löste sig helt genom att kyla kortet bättre. Vet inte om det kanske kan hjälpa också med att dra ner klocken lite på din 2500k, eller rent utan dra default settings i BIOS en sväng och testa om det uppstår problem ändå.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Har du tillräckligt bra luftflöde i datorn, tvivlar på att det beror på överhettning, men det har för mig jag haft ett liknande problem med någon datorn för ett tag sen, och det löste sig helt genom att kyla kortet bättre. Vet inte om det kanske kan hjälpa också med att dra ner klocken lite på din 2500k, eller rent utan dra default settings i BIOS en sväng och testa om det uppstår problem ändå.

ingenting går över 55C när jag spelar, sitter med ett R4 chassi, sen har jag 3 fläktar på grafikkortet också. Har även återställt bios så att min CPU går i standard klock just nu, fick råd till att göra det. Men jag bytte till tidigare drivrutin och nu verkar den inte krascha iaf, inte än vad jag märkt

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starbud14:

ingenting går över 55C när jag spelar, sitter med ett R4 chassi, sen har jag 3 fläktar på grafikkortet också. Har även återställt bios så att min CPU går i standard klock just nu, fick råd till att göra det. Men jag bytte till tidigare drivrutin och nu verkar den inte krascha iaf, inte än vad jag märkt

Kan vara något strul med drivrutinerna då, eller då att klocken ställde till med problem. Du skulle kunna testa klocka upp nu igen och kolla om problemet återuppstår, om inte, så är problemet löst

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Kan vara något strul med drivrutinerna då, eller då att klocken ställde till med problem. Du skulle kunna testa klocka upp nu igen och kolla om problemet återuppstår, om inte, så är problemet löst

Kan vara, hoppas det löser sig iaf. För skype slutade svara helt random, lika startade drivrutinen om sig. Vet inte om de vart något strul när jag formaterade. För klocken har ju alltid varit stabil och den har inte blivit över 60C cpun. Återstår att se nu då.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk

@Limpfittz: Problemet är fortfarande kvar. Min drivrutin kraschar, kan vara därför mitt gta kraschar. Har dock ingen aning varför den gör så

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starbud14:

@Limpfittz: Problemet är fortfarande kvar. Min drivrutin kraschar, kan vara därför mitt gta kraschar. Har dock ingen aning varför den gör så

är kortet fabriksöverklockat ?
testa dra ned det till referenshastigheter via msi afterburner isåfall.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

är kortet fabriksöverklockat ?
testa dra ned det till referenshastigheter via msi afterburner isåfall.

Standard ligger på 1000mhz core och 1375 memory. Har testat underklocka till 900 core utan skillnad. Körde även kortet på extreme settings i Heaven Benchmark 4.0 utan problem. Så jag tror inte det är något fel på mitt Grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Testa dra ner klockningen lite, kan vara ostabilt från frabrik.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C | CPU: 5800X 4.8ghz | GPU: EVGA 1080 | Moderkort: B550 AORUS PRO AX | Minne: 16GB Corsair VENGEANCE@3200Mhz

Permalänk
Skrivet av Abbey0:

Testa dra ner klockningen lite, kan vara ostabilt från frabrik.

Jag testade med sänka med 100Mhz, från 1000 till 900. Men jag märkte ingen skillnad. Ska testa igen, för jag formaterade för någon dag sedan, och sen dess har de inte kraschat.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk

Kan de finnas möjlighet att de kan vara ett defekt moderkort också? Att de är något med PCI-E Sloten som gör att kortet "disconnectar"?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk

Jag fick liknande problem idag med den senaste drivrutinen från amds hemsida, stod något om directX crash. Som tur var hade jag föregående drivrutin sparad. Installerade den och problemet löste sig, Detta hände när jag spelade Battlefield 3. Sitter på ett r9 290

Permalänk
Skrivet av kallekula_91:

Jag fick liknande problem idag med den senaste drivrutinen från amds hemsida, stod något om directX crash. Som tur var hade jag föregående drivrutin sparad. Installerade den och problemet löste sig, Detta hände när jag spelade Battlefield 3. Sitter på ett r9 290

Jag har 14.12 drivrutinen. Inte den som är beta med GTA 5 Optimized saken, men jag sitter på ett FSP 500W nätagg just nu, börjar tveka på att agget är tillräckligt. Men när jag har frågat runt så ska det vara tillräckligt! Har även testat memtest och mina minnen är felfria. Verkar endast som att min drivrutin kraschar när jag spelar i Fullscreen. Kanske värt att notera att min drivrutin ALDRIG har kraschat någon annan gång än när jag spelat.

Hoppas jag får detta att fungera :/

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.