Klona HDD till SSD, hur stor SSD behöver jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Intressant tråd, tackar. Känns bra att veta att jag maxar SATA II porten. ^^
Jag har dock inte vågat att testa Intels ahci drivrutiner, men om prestandan skulle förbättras, skulle det kanske märkas på läs/skrivning av små filer, eftersom taket för SATA II är nådd?

Anmärkningsvärt tycker jag är att min backup-disk läser små filer fortare än SSD'n:

http://i61.tinypic.com/1z48z21.jpg

Legit Reviews har testat Crucial MX100 256GB och Crucial MX100 512GB, dom använder Intel SATA drivrutinen och jag ser ingen större skillnad på läs/skriv av små filer när jag jämför ATTO Benchmark på din MX100 256GB som du länkade, men det är möjligt att Intel SATA drivrutinen kan ge lite bättre prestanda för små filer.

Länk till test http://www.legitreviews.com/crucial-mx100-256gb-512gb-ssd-rev...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Legit Reviews har testat Crucial MX100 256GB och Crucial MX100 512GB, dom använder Intel SATA drivrutinen och jag ser ingen större skillnad på läs/skriv av små filer när jag jämför ATTO Benchmark på din MX100 256GB som du länkade, men det är möjligt att Intel SATA drivrutinen kan ge lite bättre prestanda för små filer.

Länk till test http://www.legitreviews.com/crucial-mx100-256gb-512gb-ssd-rev...

Tackar för länken.
Då behåller jag nog mina MS drivrutiner eftersom skillnaderna inte är speciellt stora.

Vill även passa på att rikta ett stort tack till er alla för god vägledning och hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Efter många om och men kunde jag föra över W7 klonen till SSD'n.
Först hittade Clonezilla inte SSD'n och jag fick märkligt nog installera Windows först på den och sedan lägga på klonen... stötte på liknande problem när jag uppgraderade hårddisken för ett tag sedan. Verkar alltså som att Clonezilla av någon anledning måste ha ett fungerande filsystem för att kunna hitta disken.

Men kloningen gick smärtfritt ; TRIM var redan aktiverad (!), likaså Alignment behövdes inte enligt AOMEI mjukvaran - partitionerna är redan optimerade.

MU2 firmware installerade jag via Crucial's iso/boot, och det gick bra.
Läste några skräcktrådar på Crucial's forum att MX100 ibland inte hittas av datorn, fryser osv.
Förhoppningsvis slipper jag sådant.

Nu vet jag inte om jag kanske hade oerhört höga förväntningar på hur en SSD presterar, men jag tycker inte att t ex booten går märkbart snabbare än min HD! Kanske ett par sekunder kortare tid.
Mitt W7 system (och givetvis klon) var optimerad och var väldigt rapp, trots en WD Red disk.

Men jag läste en del inlägg där SSD ägare skrivit att deras dator startar på 3-4 sekunder, så jag blev lite förvånad. Jag har inte mätt min boot-tid (har disablat GUI boot) men det tar säkert en 15-20 sekunder.

Att öppna Chrome tog ca 2 sek innan. Nu tar det 1 sek. Öppna GIMP - innan tog det kanske 7-8 sekunder. Nu tar det 5. Så det är inga enorma skillnader.
Däremot går det snabbare att öppna många-småfils-intensiva program som t ex Windows Event Viewer. En virusscan går lite fortare.
Så det kanske beror lite på vad man gör med datorn för att märka en enorm prestandaskillnad.

(tyvärr fungerar inte AS SSD Benchmark)

Du har nog valt per partition, och då krävs det att det finns en partition på disken du ska skriva till. Lite dumt kan tyckas, men det är anledningen varför CloneZilla inte "hitta disken".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort en backup på allt viktigt och sedan försökt att klona. Går det inte som tänkt får du göra en nyinstallation och lägga in allt du sparade.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Du har nog valt per partition, och då krävs det att det finns en partition på disken du ska skriva till. Lite dumt kan tyckas, men det är anledningen varför CloneZilla inte "hitta disken".

Aha, det är på det viset. Tack, det är bra att lägga detta på minnet. ^^

Jag har hittills nästan uteslutande gjort speglingar över diskar med befintliga partitioner så detta är inget jag reflekterat över förrän nu. Lite märkligt att Clonezilla inte klarar (??) av att göra en mirror rakt av. Åtminstone vad jag har skumläst så har jag inte hittat någon information som säger att man måste ha en befintlig partition. Men det kanske finns nånstans i deras FAQ.

Något som jag tycker är lite konstigt är att det inte nämns nånstans att Clonezilla klarar av att "aligna" partitionen korrekt för SSD, jag har mest hittat info av folk som skrivit att de inte stöder alignement. Men i mitt fall gjorde Clonezilla en alignment (valde inga speciella parametrar i Clonezilla, allt var standard ; enter-enter-enter typ). Clonezilla skivan jag använder är några år gammal dessutom.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag hade gjort en backup på allt viktigt och sedan försökt att klona. Går det inte som tänkt får du göra en nyinstallation och lägga in allt du sparade.

Ja, man måste våga testa och misslyckas!
Kloningen gick smidigt till till slut och nu fungerar systemet alldeles utmärkt. Jag är väldigt glad över att jag slapp göra en ren installation. Hade tagit en vecka att justera alla inställningar som jag vill ha dem.

Permalänk

Hej, jag hade tänkt göra samma sak. Clona från en mekanisk disk till en ssd. Men det verkar ju lite oroväckande det där med att bootgrejen kanske inte hänger med och att ssdn kanske inte kommer att prestera optimalt osv.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Skrivet av Problematik:

Hej, jag hade tänkt göra samma sak. Clona från en mekanisk disk till en ssd. Men det verkar ju lite oroväckande det där med att bootgrejen kanske inte hänger med och att ssdn kanske inte kommer att prestera optimalt osv.

Om du tänkte använda Clonezilla ; jag använde en äldre version från ~2012 (clonezilla-live-1.2.12-67-i686-pae). Deras nyaste versioner (dvs 2015) har jag aldrig fått att fungera och detta gäller vanlig HDD kloning, likaså HDD->SSD.

Jag valde inga speciella parametrar utan allt var "Advanced" men "Default settings". Bootsektorn kopierades utan anmärkning, likaså gjordes en alignement automatiskt (*) utan min manuella inblandning.

* Alltså, jag vet inte om det var Clonezilla som gjorde detta för enligt källor ska Clonezilla inte klara av en alignment; det krävs tydligen att man bootar med Gparted efteråt och gör en manuell ändring eller att man laddar ner ett windowsprogram som fixar alignment åt dig (tipsen finns här i tråden).

I mitt fall behövde jag inte ändra på något alls. AHCI hade jag ändrat många år tidigare för att få bättre HD prestanda.

Krympning av partition var nog det enda jag gjorde manuellt och det fungerade väldigt smidigt med Windows' inbyggda verktyg.

Permalänk
Medlem

För kloning från en mekanisk disk till en ssd rekommenderar jag återigen AOMEI Partition Assistant (freeware). Fixar även kloning till mindre ssd och fixar korrekt alignement. Dom gånger jag använt det har boot fungerat korrekt.
Kloning: http://www.ssdhdd.org/migration/clone-os-to-ssd.html

Permalänk

Ok jag ska testa !

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |