Hjälp med att allokera extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Hjälp med att allokera extern hårddisk

Hej, jag har en hyfsat ny extern hårddisk på 4TB som jag blev tvungen att omformatera efter att ha varit lite slarvig med "säker borttagning". Jag gick så långt som att ta bort partitionen, och formatera om därifrån, vilket kanske var lite väl överkurs.

Såhär ser det ut i diskhanteraren nu:

Det går inte att utöka volymen, och det går inte att skapa ny volym av det icke-allokerade utrymmet. Läste mig till när jag googlade lite att det inte går att skapa större partitioner än 2TB på en hårddisk när den är i MBR-format (vilket min hårddisk är), men att det ska gå i GTP-format. Läste dock också någonstans att man inte kan konvertera externa hårddiskar till GTP-format i hårddiskhanteraren. Stämmer det?

Hur ska jag bära mig åt för att kunna använda allt utrymme?

Permalänk
Medlem

Den snabbaste och enklaste metoden att lösa detta problem är att lägga över alla filer som du vill ha kvar till en annan enhet och högerklicka på G: partitionen och väja Ta bort volym, sedan kan du högerklicka längst till vänster på Disk 2 och välja Konvertera till GPT disk, nu kan du formatera hårddisken genom att skapa en Ny enkel volym som denna guide visar http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Edit: Det finns även gratis program som kan konvertera till GPT http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket, det fixade ju sig på bara några sekunder med partitionwizard! Att formatera de 2TB som syns på bilden ovan tog över 24 timmar i hårddiskhanteraren. (kan dock bero på att jag inte körde snabbformatering? vet inte )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReDead:

Tack så jättemycket, det fixade ju sig på bara några sekunder med partitionwizard! Att formatera de 2TB som syns på bilden ovan tog över 24 timmar i hårddiskhanteraren. (kan dock bero på att jag inte körde snabbformatering? vet inte )

Hade gått på 5 sekunder med snabbformatering. Nu vet du i alla fall att du ska köra snabbformatering i framtiden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hade gått på 5 sekunder med snabbformatering. Nu vet du i alla fall att du ska köra snabbformatering i framtiden.

Haha, ja man lär ju sig av sina misstag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReDead:

Tack så jättemycket, det fixade ju sig på bara några sekunder med partitionwizard! Att formatera de 2TB som syns på bilden ovan tog över 24 timmar i hårddiskhanteraren. (kan dock bero på att jag inte körde snabbformatering? vet inte )

Ja, vanlig formatering tar väldigt lång tid på så stora diskar, det kör man bara när man ska leta dåliga sektorer eller vill göra det svårare för någon annan att läsa gamla filer ifall man ska sälja/ge bort hårddisken.

Är det nya diskar som man själv ska använda är det snabbformatering som gäller

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Den "långa" formateringen validerar alla sektorer å utesluter de dåliga - alldeles utmärkt för äldre och nya diskar med ev. barnsjukdomar

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, vanlig formatering tar väldigt lång tid på så stora diskar, det kör man bara när man ska leta dåliga sektorer eller vill göra det svårare för någon annan att läsa gamla filer ifall man ska sälja/ge bort hårddisken.

Är det nya diskar som man själv ska använda är det snabbformatering som gäller

Du vet att den läser data, samt skriver om.. den långa formateringen raderar inte säkert dina saker???
Vill du säkert radera dem, använd ett verktyg som faktiskt gör det istället.

Skrivet av jookeer:

Den "långa" formateringen validerar alla sektorer å utesluter de dåliga - alldeles utmärkt för äldre och nya diskar med ev. barnsjukdomar

Jo jag brukar köra det på nya diskar, en gång. För med tanke på hur kvalitén på moderna diskar har dykt (eftersom de närmar sig fysikaliska gränser nu).
Bättre att låta dem tugga på i nått dygn (väl kylda då), med detta en gång, än att jag lägger info på dem och sedan upptäcker, typiskt, "den fick fel direkt..."

Permalänk

jag har ett problem med min externa hårddisk.

jag har ett bra tag nu försökt att återställa filer från två st diskar som satt i en nas.
senaste programmet som jag har provat är photorec (testdisk).
har satt i en av diskarna från nasen i ett exeternt chassi, scannar disken och valt att lägga dom funna filerna på en annan extern hårddisks, en "western digital my book".

vid dom senaste försöken så har programmet stannat av och det står att det inte finns tillräckligt med utrymme på western disken fast jag vet att det gör det, det finns massor.

när jag skulle gå in och kolla disken som jag vill spara filerna på så står det "disc not ready" eller nått sånt och det går inte att komma åt några mappar fast dom syns i utforskaren.
jag stängde av western disken och startade upp den igen.

vid uppstarten så lät den lite konstigt, tickade lite innan jag kom åt innehållet.
jag provade att scanna nas-disken igen och spara filerna på western-disken.

det blev likadant igen, inte tillräkligt utrymme på western.

jag stängde av western och lät den vara av några timmar och sen när jag startade den igen så kom den inte upp upp i windows.

jag gick in på control panel - system and security - create and format hard disk partitions, och där kom denna ruta upp https://static.dyp.im/rkpuiEuuhE/a7e...7a17a83395.png
ska jag köra på det som står där eller finns det nått annat jag borde göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du vet att den läser data, samt skriver om.. den långa formateringen raderar inte säkert dina saker???
Vill du säkert radera dem, använd ett verktyg som faktiskt gör det istället.

Vanlig formatering (full format) sedan Vista och framåt skriver faktiskt över alla filer med nollor en gång och verifierar sedan hur sektorerna mår genom att läsa.

Sen kan man i Windows 8 lägga till hur många gånger den ska göra detta, men visst finns det andra program om man vill vara ännu säkrare, som skriver nollor först och sedan slumpade siffror t.ex.

EDIT: Källa från Microsoft, https://support.microsoft.com/en-us/kb/941961

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

efter att jag fick upp detta meddelande https://dumpyourphoto.com/photo/iYXNtcWld5
så provade jag båda alternativen (mbr och gpt) men det funkade inte, detta kom upp
https://dumpyourphoto.com/photo/OUKzEtTJEd

vad gör jag nu?
__________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

efter att jag fick upp detta meddelande https://dumpyourphoto.com/photo/iYXNtcWld5
så provade jag båda alternativen (mbr och gpt) men det funkade inte, detta kom upp
https://dumpyourphoto.com/photo/OUKzEtTJEd

vad gör jag nu?
__________________

Testa byta båda kablarna till disken. Sätt kabeln i en annan port på moderkortet.

Edit:
Om din externa "western digital my book" har filsystemet FAT32 så får varje fil max vara ca 4GB. Måste formatera eller convertera den till ett annat format. Tex NTFS om den bara ska användas med Windows datorer.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Testa byta båda kablarna till disken. Sätt kabeln i en annan port på moderkortet.

Edit:
Om din externa "western digital my book" har filsystemet FAT32 så får varje fil max vara ca 4GB. Måste formatera eller convertera den till ett annat format. Tex NTFS om den bara ska användas med Windows datorer.

har provat att köra disken både internt och i annat externt chassi, samma sak ändå.
testade att avinstallera drivrutinen och när jag startar upp disken igen så installeras den om igen utan problem men fortfarande syns ingen disk.
vid ett par tillfällen så har jag lyckats att få fram disken i "disk management". där har den dykt up med tre partitioner men under "my computer" så står den som local disk som måste formateras.

jag har nu testat att starta disken ett bra antal gånger men får inte igång den, inte heller som en disk som kan formateras.
vore ju ok om man kunde göra det och i alla fall använda den igen, men det ser mörkt ut.

jag har hört nått om att lägga diskar i frysen? ska man testa det eller?