Permalänk

Behöver jag kylning?

Hej!

Ska snart köpa ny dator och funderar på om jag behöver kylning och om det är något behöver kompletera/byta ut
Här är datorn : http://www.inet.se/kundvagn/visa/7956627/dator-1
Tack på förhand//Ludvig
uppdaterade länken så ni kan se vad jag har i datorn nu

Permalänk

Nån form av eftermarknadskylare för processorn skulle jag rekommendera. Intels standardkylare är inte mycket att hänga i granen. Kör du med originalkylaren så kommer det låta lite mer än nödvändigt och all form av överklockning är bara att glömma.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Luddeboy2010:

Hej!

Ska snart köpa ny dator och funderar på om jag behöver kylning och om det är något behöver kompletera/byta ut
Här är datorn http: //www.inet.se/kundvagn/visa/7953679/dator-1

Tack på förhand//Ludvig

det du behöver för att sätta ihop en dator är en Philips 02 (PH2) det brukar man ha hemma ?
http://www.clasohlson.com/se/Skruvmejslar-Cocraft/40-7457

du har tagit fel minnen dom är till bärbara datorer. nätagget är verkligen sunkigt det finns bättre för samma summa
du borde ha bättre processorkylning om du nu ska ha ett så bra chassi med fönster.
ta åtminstone den som jag lagt till eller ett slutet vattenkylningssystem.
http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7956509/2015-05-07

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Mejslar det har jag hemma men duger kylningen för datorn? eller är det bara att det ser fult ut.

Permalänk
Skrivet av Luddeboy2010:

Mejslar det har jag hemma men duger kylningen för datorn? eller är det bara att det ser fult ut.

ska du överklocka datorn ? är du känslig för högt surrande ljud. om du spelar spel så kan processorn ligga på 80C grader, det är nära den gräns när processorn börjar klocka ner för att den inte ska överhettas.

klockar den ner sig så kommer du ju få märkbart sämre prestanda i spel.
varför har du så dyrt chassi ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

kommer nog köpa chassit pag att jag gillar chassit så pass mycket att tyckter det är värt det, vill ju inte ha en dator som inte ser bra ut:) men vattenkylning är det mycket bättre och tystare eller är det lite overpriced.
Kan man köpa till kylning senare?

Permalänk
Skrivet av Luddeboy2010:

kommer nog köpa chassit pag att jag gillar chassit så pass mycket att tyckter det är värt det, vill ju inte ha en dator som inte ser bra ut:) men vattenkylning är det mycket bättre och tystare eller är det lite overpriced.
Kan man köpa till kylning senare?

Om du inte ska överklocka så skulle jag ta en Cooler master 212.
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
Corsair H80i är overkill om du inte ska överklocka.

Du kan sätta i en annan kylare senare utan problem.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

kommer nog köpa chassit pag att jag gillar chassit så pass mycket att tyckter det är värt det, vill ju inte ha en dator som inte ser bra ut:) men vattenkylning är det mycket bättre och tystare eller är det lite overpriced.
Kan man köpa till kylning senare?

Man kan definitivt köpa till kylning senare, vet flera som gjort det. Men skulle avråda dig från att köpa det där nätaggregatet eftersom det inte alls är så bra som många tror. Du har också fel minnen just nu.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk

Förresten. Varför så dyrt moderkort??

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk

Tyckte det värkade vara ett bra moderkort med bra recension

Permalänk
Skrivet av Luddeboy2010:

Tyckte det värkade vara ett bra moderkort med bra recension

Ja det är det men MSI Z97 Gaming 5 är precis lika bra och i stort sett enda skillnaden är
att du får 8 sata portar på gaming 7 mot 6 sata portar på gaming 5.
Och då tjänar du 400kr.
Bara ett tips.

Edit: Pengar du skulle kunna lägga så du får en 250GB SSD istället, till exempel.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

Mejslar det har jag hemma men duger kylningen för datorn? eller är det bara att det ser fult ut.

Intels medföljande kylning suger för allt annat än webb surfande! (Har själv en 3770k med standardkylning)

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Måste bara säga att jag är grymt imponerad av hjälpen jag fått av alla, jag kommer helt klart andvända Sweclockers mycket mycket mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddeboy2010:

kommer nog köpa chassit pag att jag gillar chassit så pass mycket att tyckter det är värt det, vill ju inte ha en dator som inte ser bra ut:) men vattenkylning är det mycket bättre och tystare eller är det lite overpriced.
Kan man köpa till kylning senare?

Tänk på att chassit är beställningsvara, kan ta ett tag innan INET har chassit på lager.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Tänk på att chassit är beställningsvara, kan ta ett tag innan INET har chassit på lager.

Ska köpa det från NZXTs hemsida lite billigare och finns i lager tror jag:P

Permalänk

Det är ett fint chassi du har och det följer med många fläktar, man kan köpa nya bättre men jag tror att du klarar dig med dom du får med, sedan så tycker jag absolut att du ska skaffa en 140 mm fläkt och sätta i främre toppen så att processorn blir riktigt kall och tyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

tror det fanns plat för 2st 140mm fläktar, blir det stor skilnad på 1 eller 2 fläktar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddeboy2010:

Ska köpa det från NZXTs hemsida lite billigare och finns i lager tror jag:P

Tänkt på att frakt+moms+tull tillkommer på priset. Chassit har inte haft relase i Sverige ännu och komplett förväntas få in chassit i mitten utav Juni.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

fri frakt over 99 dollar och ingen tull <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeboy2010:

fri frakt over 99 dollar och ingen tull <3

Gratis frakt gäller bara i usa och jo det är tull+moms om det blir stoppat i tullen.

Frakten hem till mig gick på 100usd så räkna 2500+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddeboy2010:

fri frakt over 99 dollar och ingen tull <3

Om du bor i USA inte till Sverige. Är ju knappast troligt att ett 13kg chassi slinker förbi tullen obemärkt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Glömde läsa allt om frakt:P det var 100$ extra till sverige:D

Permalänk
Avstängd

Vilket omräknat i svenska kronor blir runt 8-900kr, sen tillkommande moms+tull på det så har du betalat chassit 2gånger om.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Intels medföljande kylning suger för allt annat än webb surfande! (Har själv en 3770k med standardkylning)

Folk trycker upp 3770K i över 4gHz med stock kylning, och maxtemp på 70c.
Jag känner att du kanske överdriver, lite.
Det är alltid attraktivt med en eftermarknadskylare, men Intels kylare är bra, och fungerar normalt sett tillfredsställande till stock.
Sen kan ljudnivån vara därefter, och det kräver förstås att man utgår från vettiga luftflöden genom chassit. Varm luft kyler dåligt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.