Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Pratar ni om mitt påstående så är det baserat på det jag sa ovanför, inget försök att lura. Har även aldrig påstått att 290/290x är svalare än Maxwell, för det är dem inte. Jag pratade om rena CFX systemet och inte kretsen i det påståendet. Alltså protokollet under huven så att säga. Jag tror det blev ett missförstånd iaf från min del.

Pratar inte om ditt påstående

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Pratar inte om ditt påstående

Ok

Jag försöker nämligen alltid förklara så rent som möjligt så jag tar illa upp om jag blir kallad fanboy för då anser jag att jag har misslyckats med det. Anledningen till att jag oftast rekommenderar kort som 290/290x är att de är så galet mycket mer prisvärda och är faktiskt riktigt bra kretsar. För dem flesta kommer prestanda i första hand och sedan saker som energi effektivitet i andra.

Detta påminner mig om den tråden som Bas Rutten länkade där jag gjorde ett påstående "Dem 512MB på Gtx 970 kommer orsaka problem om man använder dem med kritisk data." Sitter i dagsläget och skriver mjukvara för att bevisa, undrar varför själv faktiskt. Har iofs alltid velat göra en benchmark så varför inte. Räckte tydligen inte med matematik för folk. Folk vägrade att tro det då dem inte har upplevt det när dem ligger på 3.6GB där troligen en stor del är bara cache... Nu ska vi däremot inte dra in den diskussionen här.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Beror helt på hur ditt chassi är ventilerat, som med de flesta dual graphics setups. När ska du sluta trolla?

Det är ganska svårt att ta dig på allvar när man läser dina poster både här och i andra trådar, som i stort sett alltid är totalt AMD-fientliga.

Kan bero på chassit visst. Men korten känns fortfarande varma (även andra delar kan få högre temperaturer). Och bli kallad för fanboy-troll igen för att man drar upp en nackel med Radeon 290X. Ska du kalla folk för fanboy bör du mogna till och googla upp ordet.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kan bero på chassit visst. Men korten känns fortfarande varma (även andra delar kan få högre temperaturer). Och bli kallad för fanboy-troll igen för att man drar upp en nackel med Radeon 290X.

De går varma visst, men många eftermarknadskylare får ner dem på temperaturer under många populära Nvidia-kort. Är det inte då ganska korkat att påstå att det inte går att köra crossfire för att de blir för varma? Det går ju tydligen utmärkt för många proffstestare.

Ps. Mitt tri-x kort ligger på 72 grader i full load. Inte speciellt varmt för ett high-end grafikkort eller hur? Sedan ligger om jag inte minns fel VRM 1 och 2 på under 50 grader konstant. Är det inte märkligt, detta var ju kort som blev alldeles för varma och som det inte gick att köra crossfire med?

Eftersom du inte trollar så är det alltså bara så att du kastar ur dig saker som du inte har någon koll på alls om det stämmer eller ej?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De går varma visst, men många eftermarknadskylare får ner dem på temperaturer under många populära Nvidia-kort. Är det inte då ganska korkat att påstå att det inte går att köra crossfire för att de blir för varma? Det går ju tydligen utmärkt för många proffstestare.

Ps. Mitt tri-x kort ligger på 72 grader i full load. Inte speciellt varmt för ett high-end grafikkort eller hur? Sedan ligger om jag inte minns fel VRM 1 och 2 på under 50 grader konstant. Är det inte märkligt, detta var ju kort som blev alldeles för varma och som det inte gick att köra crossfire med?

Eftersom du inte trollar så är det alltså bara så att du kastar ur dig saker som du inte har någon koll på alls om det stämmer eller ej?

Aldrig påstått att det inte går köra crossfire. Vilket av mina inlägg har jag gjort det? Jag tycker däremot att crossfire blir varmt men så länge man kör ett kort är det super-fint. Och läs reglerna på forumet. Börja inte kalla folk för fanboy eller troll (gjorde det själv för ett dagar sen)

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Aldrig påstått att det inte går köra crossfire. Vilket av mina inlägg har jag gjort det? Jag tycker däremot att crossfire blir varmt men så länge man kör ett kort är det super-fint. Och läs reglerna på forumet. Börja inte kalla folk för fanboy eller troll.

Dessa är dina påståenden, jag citerar:

"Temperaturer kan bli problem eftersom 290X i crossfire blir överhettat..."

Här ljuger du rakt uppochner. I stort sett alla modeller med eftermarknadskylare klarar att köra crossfire utan att bli överhettade.

"Eftermarknadskylare är värre i Crossfire än referenskylaren (referenskylaren låter däremot mycket) eftersom värmen kommer inte ut från chassit. "

Ytterligare ett helt felaktigt påstående. Värmen kommer utan problem ut ur chassit om du har så lite som en standard fläktkonfiguration med två inblås och ett ut. Du får tröstpris dock för att du faktiskt hade rätt i att referenskylaren låter mycket.

Finns säkert också någon text i forumets regler om att man inte får ljuga eller medvetet vilseleda folk som ställer en ärlig fråga. Det är sin sak att alla kan göra misstag och tro saker som inte stämmer, men jag gillar inte när man försöker vilseleda.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Dessa är dina påståenden, jag citerar:

"Temperaturer kan bli problem eftersom 290X i crossfire blir överhettat..."

Här ljuger du rakt uppochner. I stort sett alla modeller med eftermarknadskylare klarar att köra crossfire utan att bli överhettade.

"Eftermarknadskylare är värre i Crossfire än referenskylaren (referenskylaren låter däremot mycket) eftersom värmen kommer inte ut från chassit. "

Ytterligare ett helt felaktigt påstående. Värmen kommer utan problem ut ur chassit om du har så lite som en standard fläktkonfiguration med två inblås och ett ut. Du får tröstpris dock för att du faktiskt hade rätt i att referenskylaren låter mycket.

Finns säkert också någon text i forumets regler om att man inte får ljuga eller medvetet vilseleda folk som ställer en ärlig fråga. Det är sin sak att alla kan göra misstag och tro saker som inte stämmer, men jag gillar inte när man försöker vilseleda.

Jag var tydligen för snabb på den första. Men på det andra är det är rätt ändå. Eftermarknadskylare ställer högre krav på ventilation i chassit eftersom värmen stannar inne i chassit. Visst kommer fläktar hjälpa men ställer högre krav som sagt. Däremot går värmen utåt med referenskylare.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag var tydligen för snabb på den första. Men på det andra är det är rätt ändå. Eftermarknadskylare ställer högre krav på ventilation i chassit eftersom värmen stannar inne i chassit. Visst kommer fläktar hjälpa men ställer högre krav som sagt. Däremot går värmen utåt med referenskylare.

Gillar detta inlägget allra bäst av dem du gjort i den här tråden. Tack!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har en mental bild att du sitter i en sådan här:
http://33.media.tumblr.com/tumblr_lleit3BPnh1qcc8ul.png

Hehe inte riktigt så illa men nästan Frugan lät mig inte ha datorn någon annanstans för den förstörde inredningen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Referens 290X går varma, speciellt i crossfire och för att inte tala om trifire/quadfire så jag personligen träffade på så mycket throttle att det var ospelbart.
Detta pga kass kylare från fabrik.

Eftermarknads kylare är oftast bättre än referens men inte alltid heller.
Referens kort kan sitta packade på varandra medans Eftermarknads kan bli att fläktarna från övre kortet tar i det nedre speciellt när man kör så mycket som quadfire. Men fläktar som lagren skär på och fastnar är förstås bättre än att ligga på throttle gränserna?

Ventilerade chassin javisst, mina riggar för bench ligger på ett bord helt öppet och stundvis kan jag koppla in extra fläktar som riktas för att få lite bättre kylning. Känns dock som att visa här inte har någon riktigt djup erfarenhet utan bara drar kortfattat att referens = bäst för crossfire/dåligt ventilerade chassin och Eftermarknads = bäst i alla aspekter..
Men här har ni ju fel..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Referens 290X går varma, speciellt i crossfire och för att inte tala om trifire/quadfire så jag personligen träffade på så mycket throttle att det var ospelbart.
Detta pga kass kylare från fabrik.

Eftermarknads kylare är oftast bättre än referens men inte alltid heller.
Referens kort kan sitta packade på varandra medans Eftermarknads kan bli att fläktarna från övre kortet tar i det nedre speciellt när man kör så mycket som quadfire. Men fläktar som lagren skär på och fastnar är förstås bättre än att ligga på throttle gränserna?

Ventilerade chassin javisst, mina riggar för bench ligger på ett bord helt öppet och stundvis kan jag koppla in extra fläktar som riktas för att få lite bättre kylning. Känns dock som att visa här inte har någon riktigt djup erfarenhet utan bara drar kortfattat att referens = bäst för crossfire/dåligt ventilerade chassin och Eftermarknads = bäst i alla aspekter..
Men här har ni ju fel..

Diskussionen som varit handlar om ifall 290X alltid överhettar i crossfire eller inte. Jag påstår att det finns många eftermarknadskylare som hanterar crossfire bra. Är ju bara att läsa test på större sajter. Har själv testat crossfire med tri-x kylare under en dag när jag lånade ett kort till och hade inga temperaturer på över 80 grader på något av korten vid full load.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Diskussionen som varit handlar om ifall 290X alltid överhettar i crossfire eller inte. Jag påstår att det finns många eftermarknadskylare som hanterar crossfire bra. Är ju bara att läsa test på större sajter. Har själv testat crossfire med tri-x kylare under en dag när jag lånade ett kort till och hade inga temperaturer på över 80 grader på något av korten vid full load.

Referens såväl som Eftermarknads klarar crossfire galant, när det endast är 2 kort och dessutom en hel pci-e slot mellan dem så man får lite distans mellan dem. Behövs inte ens någon vidare bra ventilation för det. Utan problemen börjar när vi slänger in ett tredje kort eller tom ett fjärde. Då är det nästan bara skrota idén med att nyttja eftermarknads varianter. Tyvärr

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Bas Rutten:

Vissa kanske inte har problem med AMD. Själv har jag aldrig haft så mycket problem som när jag först köpte ett R9 290.., bytte ganska snart till det GTX 780 jag har nu, vilket jag absolut inte ångrar.

Men jag förstår inte riktigt syftet med varför du undrar..., sitter du på 2st 780 nu och undrar om du ska byta till 2st R9 290X??

Japp. Och ge ett varsitt 780 till mina två söner.
Men nu lutar det mot att behålla det jag har, och köpa två billiga 290x till dem istället. (dom sitter med GTX660ti resp GTX590 idag)

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Tack alla för era synpunkter. Mycket lärorikt.. tack!

EDIT: Kommer behålla mina två GTX780 ett tag till. Ska spendera pengar på att byta chassi istället, sätta in PWM-fläktar och sluten vattenkylning på CPU:n. Sönerna som skulle fått ett varsitt GTX780, får varsitt 290X istället. Alla blir nöjda.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Tack alla för era synpunkter. Mycket lärorikt.. tack!

EDIT: Kommer behålla mina två GTX780 ett tag till. Ska spendera pengar på att byta chassi istället, sätta in PWM-fläktar och sluten vattenkylning på CPU:n. Sönerna som skulle fått ett varsitt GTX780, får varsitt 290X istället. Alla blir nöjda.

Låter bra, rekommenderar tri-x kylaren. Den är helt klart tystast. R9 290 går även bra då dem har lik prestanda men kostar ibland betydligt mindre.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Värmeproblem? Högt fläktljud?
Skaffa ARCTIC Accelero Xtreme 3/4. Problemen lösta.

Punkt slut.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Referens såväl som Eftermarknads klarar crossfire galant, när det endast är 2 kort och dessutom en hel pci-e slot mellan dem så man får lite distans mellan dem. Behövs inte ens någon vidare bra ventilation för det. Utan problemen börjar när vi slänger in ett tredje kort eller tom ett fjärde. Då är det nästan bara skrota idén med att nyttja eftermarknads varianter. Tyvärr

Detta stämmer säkert, men det är många Nvidia-lösningar som också har det problemet vid 3- eller 4-way SLI. Sedan är ju Nvidias referenskylare ljusår bättre än AMD's så Nvidia med referenskylare passar betydligt bättre för 3 eller 4 kort. Grejen i den här tråden var ju som sagt dock att någon påstod att Crossfire funkar dåligt generellt pga överhettning och så är det ju, precis som du också säger, inte.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Tack alla för era synpunkter. Mycket lärorikt.. tack!

EDIT: Kommer behålla mina två GTX780 ett tag till. Ska spendera pengar på att byta chassi istället, sätta in PWM-fläktar och sluten vattenkylning på CPU:n. Sönerna som skulle fått ett varsitt GTX780, får varsitt 290X istället. Alla blir nöjda.

Tycker också det låter som en bra idé. Personligen hade jag inte köpt två billiga Asus 290X med DCU2-kylaren och kört crossfire om man inte har ett moderkort så att man kan köra det andra kortet i tredje pcie slotten. Den kylaren är inte alls bra då alla heatpipes inte rör chippet. VRM 1 och 2 blir också väldigt varma på det kortet.

Men som singel-kort funkar det. Mycket prestanda för pengarna i dagsläget.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti