vad är skillnaden ASUS X R9 290 vs 290x?

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden ASUS X R9 290 vs 290x?

hej undrar vad skillnaden är mellan dessa kort ?

ASUS R9 290X DirectCU II 4GB VS ASUS X R9 290 4GB OC DirectCU

Permalänk
Medlem

290x är snabbare, samma chip en vet ej tekniskt vad som skiljer om det är cuda kärnor lr ngt? Aldrig grävt så djupt i det.

Här ser du hur de presterar:

Dold text

Skiljer bara ett par hundra kronor nu mellan 290 o 290x idag. Bara så du vet så har asus de sämsta kylarna. De är ok men sämst av alla tillverkarna, inte mycket bättre än referenskylarna. Vet ej om det är därför priset är därefter?
Sapphire har de bästa kylarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

290x är pytte lite snabbare. Dyrare med.

Permalänk
Medlem

Kolla in detta test speciellt denna sida http://www.sweclockers.com/recension/17805-amd-radeon-r9-290/...
Så får du se skillnaden mellan 290/290X

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av GzXboom:

vad är skillnaden ASUS X R9 290 vs 290x?
hej undrar vad skillnaden är mellan dessa kort ?

Kanske 10% i 3DMark Vantage, X versionen är något snabbare.

Permalänk
Medlem

290 har lite färre streamprocessorer (kärnor) än 290X. 2560 vs 2816 kärnor. Som ger den runt 10% sämre prestanda.
Den har också något lägre grund klock.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

290x har 2816 streamprocessorer och 176 texturenheter medans 290 har 2560 streamprocessorer och 160 texturenheter.

hemsidor är dåliga på att skiva ut all info, även under teknisk spec. bra exempel är metrotidningen som skriver om någon dator med texten "in i minsta detalj men så listar de bara i princip skärmstorlek/upplösning, batteritid och lagringsutrymme, processor och sånt annat roligt skriver de ingenting om.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

okej tack för snabba svar som alltiod

Permalänk
Medlem

vilket av alla 290x kort ska man då ha som är okej i kylningen och inte kostar mycket mer än 3k just nu? eller tror du dom sänker det mer än så inom den närmaste tiden ?
såg dehär nu vad tror du om det ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255503

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

290 har lite färre streamprocessorer (kärnor) än 290X. 2560 vs 2816 kärnor. Som ger den runt 10% sämre prestanda.
Den har också något lägre grund klock.

Sluta vara negativ.

290X har lite fler streamprocessorer (kärnor) än 290. 2816 vs 2560 kärnor. Som ger den runt 10% bättre prestanda.
Den har också något högre grundklock.

Kunde inte låta bli 😊

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av GzXboom:

vilket av alla 290x kort ska man då ha som är okej i kylningen och inte kostar mycket mer än 3k just nu? eller tror du dom sänker det mer än så inom den närmaste tiden ?
såg dehär nu vad tror du om det ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255503

Hört dåliga saker om Asus DirectCUII-kylare (inte den som du länkade), tydligen så är den kylaren gjord för ett GTX 780 där ASUS bara lagt på samma kylare när 290/290X kom ut. Undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riksvapnet:

Hört dåliga saker om Asus DirectCUII-kylare (inte den som du länkade), tydligen så är den kylaren gjord för ett GTX 780 där ASUS bara lagt på samma kylare när 290/290X kom ut. Undvik.

Välkommen till för 3 månader sedan ;D

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riksvapnet:

Hört dåliga saker om Asus DirectCUII-kylare (inte den som du länkade), tydligen så är den kylaren gjord för ett GTX 780 där ASUS bara lagt på samma kylare när 290/290X kom ut. Undvik.

Antagligen eftersom kylare inte är designade till ett vist grafikkort. Det är bara hålbilden för montaget som avgör där. I stället klämmar man in så mycket effektiv kylning som möjligt, för en viss summa pengar, på ett vist område. Och då valde man att använda en kylare man redan hade, som man vet fungerar bra, och har stort utrymme för överklockning i den tidigare applikationen. Det nya grafikkortet genererar lite mer värme, så utrymmet för överklockning har krympt, men jag har svårt att tro att det gör det till en skitkylare...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Antagligen eftersom kylare inte är designade till ett vist grafikkort. Det är bara hålbilden för montaget som avgör där. I stället klämmar man in så mycket effektiv kylning som möjligt, för en viss summa pengar, på ett vist område. Och då valde man att använda en kylare man redan hade, som man vet fungerar bra, och har stort utrymme för överklockning i den tidigare applikationen. Det nya grafikkortet genererar lite mer värme, så utrymmet för överklockning har krympt, men jag har svårt att tro att det gör det till en skitkylare...
B!

Riksvapen var lite sent ute men jag kan hålla med han om att AMDs kylare var skit.
Saken är/var som sagt att den var inte tillverkad/anpassad för 290/290x så 2st heat pipes till kylaren hade inte ens kontakt med värneplattan på gpun och en tredje tjock heatpipe hade bara halvt kontakt. Så där var stor kylaryta som bara var dödvikt då heatpipsen hamnade utanför gpun då kylaren var nada anpassad till det kortet.
Så jo det var en riktig skitkylare, felkonstruerad och på gränsen att kallas defekt. Ok överdriver lite, var OK men inte mer men helt felkonstruerad, så man köpte bara asus om det var betydligt billigare än konkurrenterna.

EDIT hittade den berömda bilden på kylaren där man ser hur fel det är och varför asus kort var i särklass de varmaste, får hoppas de inte gjort samma sak på nya 390/390x:

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Riksvapen var lite sent ute men jag kan hålla med han om att AMDs kylare var skit.
Saken är/var som sagt att den var inte tillverkad/anpassad för 290/290x så 2st heat pipes till kylaren hade inte ens kontakt med värneplattan på gpun och en tredje tjock heatpipe hade bara halvt kontakt. Så där var stor kylaryta som bara var dödvikt då heatpipsen hamnade utanför gpun då kylaren var nada anpassad till det kortet.
Så jo det var en riktig skitkylare, felkonstruerad och på gränsen att kallas defekt. Ok överdriver lite, var OK men inte mer men helt felkonstruerad, så man köpte bara asus om det var betydligt billigare än konkurrenterna.

EDIT hittade den berömda bilden på kylaren där man ser hur fel det är:
http://images.bit-tech.net/content_images/2014/03/asus-radeon-r9-290-directcu-ii-oc-review/asus290oc-9b.jpg

Haha jag var nog lite sent ute ja, men detta var precis det jag tänkte på.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt problemet. Ganska säker på att både första och sista heatpipen blir varma nog att göra jobbet. De sitter dels ihop koppar mot koppar, och sen i tryckplattan i överkant. Visst hade det varit ännu bättre för deras del, med en 2mm's kopparslug som heatspread, men då hade samtidigt de som sitter direkt över GPU'n och har skitbra kontakt i nuläget haft sämre förutsättningar. En heatspread hade betytt att man får ytterligare en övergång från olika medium, något som antagligen (testa för all del) hade gett ett sämre resultat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ser inte riktigt problemet. Ganska säker på att både första och sista heatpipen blir varma nog att göra jobbet. De sitter dels ihop koppar mot koppar, och sen i tryckplattan i överkant. Visst hade det varit ännu bättre för deras del, med en 2mm's kopparslug som heatspread, men då hade samtidigt de som sitter direkt över GPU'n och har skitbra kontakt i nuläget haft sämre förutsättningar. En heatspread hade betytt att man får ytterligare en övergång från olika medium, något som antagligen (testa för all del) hade gett ett sämre resultat.
B!

Nej, kortet fungerar bra med DCII kylaren. Dom flesta som gnäller på det har aldrig testat ett själv. Det är lite varmare än Tri-X och överklockar därmed lite sämre.

Hittade mitt på rea vid webhallen i vinter och har inte blivit besviken. Upptäckte, tack vare SweC's artikel igår, att man kan låsa upp vissa till 290X. Det fungerade för mig så nu sitter jag här med ett upplåst 290X som jag fick relativt billigt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Nej, kortet fungerar bra med DCII kylaren. Dom flesta som gnäller på det har aldrig testat ett själv. Det är lite varmare än Tri-X och överklockar därmed lite sämre.

Hittade mitt på rea vid webhallen i vinter och har inte blivit besviken. Upptäckte, tack vare SweC's artikel igår, att man kan låsa upp vissa till 290X. Det fungerade för mig så nu sitter jag här med ett upplåst 290X som jag fick relativt billigt.

asus förbättrade sin dc2 kylare senare.
ryktet lever dock kvar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)