Datorn tappar kontakt med ssd??

Permalänk
Medlem

Datorn tappar kontakt med ssd??

Hej, jag har ett problem med mitt ny bygge.

Till en början körde jag endast med min 840 EVO 120GB med OS (W8.1) de fungerade bra. Vad jag vet.. Använde inte datorn så mkt. Sedan köpte jag min nya ssd 850 EVO. Nu har jag riktiga problem. I samband med installationen ändrade jag till sata (express?) på båda ssd'erna.

Nu får jag redigt lagg ibland. Till slut dör datorn och rebootar men hittar inte disken. Får så stänga av hela datorn och starta på nytt då fungerar det.

Någon som känner igen problemet? Oftast uppstår det här efter datorn gått i skärmsläckare lr viloläge. När jag ska logga in på nytt är den riktigt seg / laggig. Ibland tappar den 850 EVO och 840 EVO. Det ändras till och från. Men oftast tappar den min 840.

Mina speccs :
Windows 8.1
Intel i5 4690k - Sapphire Radeon R9 290 Tri-X - HyperX Fury 16GB 1866 Mhz - MSI Z97s Krait edition - Corsair H100i - Corsair Air 540 - Corsair RM1000 - Samsung 850 EVO 250GB - Samsung 840 EVO 120GB

Tacksam för all hjälp jag kan få. O ber om ursäkt för det röriga inlägget på förhand.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Vad menar du med SATA express ?
Menar du att du gått från SATA 3.0 till SATA 6.0 ?

Har du laddat ner och kört senaste version 4.6 av Samsung Magician och där i provat att uppdatera firmware ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Vad menar du med SATA express ?
Menar du att du gått från SATA 3.0 till SATA 6.0 ?

Har du laddat ner och kört senaste version 4.6 av Samsung Magician och där i provat att uppdatera firmware ?

vi befinner oss fortfarande på sata 3, när sata 4-5-6 kommer "vet bara gudarna" som man säger

Skrivet av Dekkan:

I samband med installationen ändrade jag till sata (express?) på båda ssd'erna.

menar du AHCI ?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Vad menar du med SATA express ?
Menar du att du gått från SATA 3.0 till SATA 6.0 ?

Har du laddat ner och kört senaste version 4.6 av Samsung Magician och där i provat att uppdatera firmware ?

Har prövat det och har senaste firmware.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

vi befinner oss fortfarande på sata 3, när sata 4-5-6 kommer "vet bara gudarna" som man säger

menar du AHCI ?

Vad är AHCI? Jag vet bara att på moderkortet stod de att dem två sata ingångarna var något annat. (typ?)
Hade för mig att de var bättre på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av truedesire:

vi befinner oss fortfarande på sata 3, när sata 4-5-6 kommer "vet bara gudarna" som man säger

Jaja... jag skulle skrivit "Från SATA 3Gb/s till SATA 6Gb/s"

Skrivet av Dekkan:

Vad är AHCI? Jag vet bara att på moderkortet stod de att dem två sata ingångarna var något annat. (typ?)
Hade för mig att de var bättre på något sätt.

Många moderkort med mer än fyra SATA kontakter har då extra SATA-chip av annat fabrikat med varierande egenskaper.
Extra kontakterna har annan färg och kan ha begränsade eller utökade funktioner.
Fungerade SSD'erna bättre på de andra portarna så koppla tillbaka dem bara.

P.S. Jag såg nu vad du menade... Moderkortet har "SATA Express + M.2 + USB 3.0 + SATA 6Gb/s" portar.
De skriver att SATA Express portarna skall kunna köra högre (10GB) datahastighet...
men dina SSD'er kan ändå bara använda SATA 6Gb/s så har du problem så använd SATA 6Gb/s utgångarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jaja... jag skulle skrivit "Från SATA 3Gb/s till SATA 6Gb/s"

Många moderkort med mer än fyra SATA kontakter har då extra SATA-chip av annat fabrikat med varierande egenskaper.
Extra kontakterna har annan färg och kan ha begränsade eller utökade funktioner.
Fungerade SSD'erna bättre på de andra portarna så koppla tillbaka dem bara.

P.S. Jag såg nu vad du menade... Moderkortet har "SATA Express + M.2 + USB 3.0 + SATA 6Gb/s" portar.
De skriver att SATA Express portarna skall kunna köra högre (10GB) datahastighet...
men dina SSD'er kan ändå bara använda SATA 6Gb/s så har du problem så använd SATA 6Gb/s utgångarna.

Tack för hjälpen, insåg ganska snabbt på era svar att jag är tvungen att koppla tillbaka dem för att se om det fungerar bättre.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Hej, jag har ett problem med mitt ny bygge.

Till en början körde jag endast med min 840 EVO 120GB med OS (W8.1) de fungerade bra. Vad jag vet.. Använde inte datorn så mkt. Sedan köpte jag min nya ssd 850 EVO. Nu har jag riktiga problem. I samband med installationen ändrade jag till sata (express?) på båda ssd'erna.

Nu får jag redigt lagg ibland. Till slut dör datorn och rebootar men hittar inte disken. Får så stänga av hela datorn och starta på nytt då fungerar det.

Någon som känner igen problemet? Oftast uppstår det här efter datorn gått i skärmsläckare lr viloläge. När jag ska logga in på nytt är den riktigt seg / laggig. Ibland tappar den 850 EVO och 840 EVO. Det ändras till och från. Men oftast tappar den min 840.

Mina speccs :
Windows 8.1
Intel i5 4690k - Sapphire Radeon R9 290 Tri-X - HyperX Fury 16GB 1866 Mhz - MSI Z97s Krait edition - Corsair H100i - Corsair Air 540 - Corsair RM1000 - Samsung 850 EVO 250GB - Samsung 840 EVO 120GB

Tacksam för all hjälp jag kan få. O ber om ursäkt för det röriga inlägget på förhand.

Som Waxinator skrev, så har du antagligen satt SSDn i SATA Express. Jag gjorde själv det på mitt moderkort och den tappade också SSDn. Visade sig att jag hade struntat i någon drivrutin som asus tycker att man ska ha, jag gjorde som så att jag bytte till en vanlig SATA kontakt och efter det har jag inte haft något problem. Så byt helt enkelt till en annan SATAport som inte är Express

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jaja... jag skulle skrivit "Från SATA 3Gb/s till SATA 6Gb/s"

Många moderkort med mer än fyra SATA kontakter har då extra SATA-chip av annat fabrikat med varierande egenskaper.
Extra kontakterna har annan färg och kan ha begränsade eller utökade funktioner.
Fungerade SSD'erna bättre på de andra portarna så koppla tillbaka dem bara.

P.S. Jag såg nu vad du menade... Moderkortet har "SATA Express + M.2 + USB 3.0 + SATA 6Gb/s" portar.
De skriver att SATA Express portarna skall kunna köra högre (10GB) datahastighet...
men dina SSD'er kan ändå bara använda SATA 6Gb/s så har du problem så använd SATA 6Gb/s utgångarna.

Skrivet av Chippen2188:

Som Waxinator skrev, så har du antagligen satt SSDn i SATA Express. Jag gjorde själv det på mitt moderkort och den tappade också SSDn. Visade sig att jag hade struntat i någon drivrutin som asus tycker att man ska ha, jag gjorde som så att jag bytte till en vanlig SATA kontakt och efter det har jag inte haft något problem. Så byt helt enkelt till en annan SATAport som inte är Express

Hej igen,

Jag har fortfarande problem med att min dator tappar bort D: disken ibland. Inte alls lika ofta nu när jag kopplat till SATA 1&2.

Oftast så får jag bluescreen och när datorn startar upp igen så saknas disken ibland. Men numera är det störta problemet är nog att jag får bluescreens...

Ljudet brukar alltid spraka lite i t.ex. CS:GO och vissa ljud försvinner då och då. Datorn blir också allmänt seg och fryser lite innan jag får bluescreen. Om det här beror på Ljudkortet, SSD eller RAM-minnet vet jag inte.

Oftast får jag kernel_data_inpage_error som fel meddelande då jag får bluescreen. Uppstår ett par ggr per dag..

Jag läste någonstans att när man installerar windows på en SSD disk ska jag inte ha någon annan SSD disk / disk inkopplad?

Upptäckte också att mina RAM-minnen som är Hyperx fury 1866 Mhz inte är kompatibla med MSI Z97S SLI Krait kortet enligt MSI's info. Så de skulle kunna bero på det trodde MSI support.

Någon som har ett förslag hur jag ska gå vidare i felsökningen?

Tänkte testa:

-Plocka bort ljudkortet.

-Plocka 2 av mina 4 RAM-minnen och endast använda 2 av slottarna.

-Slutligen formatera datorn och installera windows med endast 1 disk i kopplad.

Har ni några andra bra förslag? Är det något av det jag tänkt testa som jag borde skippa?

SSD: 850 evo 250gb och 840 evo 128gb (OS)
Ljudkort: Asus Essence STX (haft svårt o hitta en bra drivrutin)
RAM: HyperX Fury White 1866Mhz 4x4GB.
OS: Windows 8.1.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1