Macgyverutmaning mobiltelefon, usbsladd + server?

Permalänk
Medlem

Macgyverutmaning mobiltelefon, usbsladd + server?

Hoppas det är rätt forumdel, men jag gissar på att den hamnar under egna konstruktioner

Har en server för backup av mycket data på annan plats men ibland behöver den startas om av olika anledningar. För att slippa behöva åka några mil de gånger det behövs kanske det är möjligt att lösa utan att köpa dyra brytare med inbyggd gsm.

Systemet är Windows server 2012 r2.
Samsung galaxy s3 är telefonen.
Diverse sladdar med mera finns.

Har sökt på google och det närmaste jag hittade var ett bevattningssystem som någon pulat med samt ett annat med ljussensorer som känner av skärmen på telefonen.

Målet: skicka ett sms/ringa till samsungen som får servern att starta om. Gärna med programvara om det finns?

Idéer någon?

Tillägg:

Glömde skriva i första inlägget är att omstarten görs när nätet gått ner (sker någon gång i månaden). Så därför är det inte möjligt via nätet. Leverantören säger att det inte är fel på utrustningen och komponenterna i servern är funktionsdugliga så därav denna tråkiga situation. Får ej byta router på den uppkopplingen då det är stadsnät där alla har samma

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem

låter jävligt omständigt. kan du inte bara använda en SSH eller remotecontrol och starta om med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

låter jävligt omständigt. kan du inte bara använda en SSH eller remotecontrol och starta om med?

Glömde skriva i första inlägget är att omstarten görs när nätet gått ner (sker någon gång i månaden). Så därför är det inte möjligt via nätet.

Leverantören säger att det inte är fel på utrustningen och komponenterna i servern är funktionsdugliga så därav denna tråkiga situation. Får ej byta router på den uppkopplingen då det är stadsnät där alla har samma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirux:

Glömde skriva i första inlägget är att omstarten görs när nätet gått ner (sker någon gång i månaden). Så därför är det inte möjligt via nätet.

Leverantören säger att det inte är fel på utrustningen och komponenterna i servern är funktionsdugliga så därav denna tråkiga situation. Får ej byta router på den uppkopplingen då det är stadsnät där alla har samma

Skickades från m.sweclockers.com

Wut? Varför måste alla med stadsnät ha likadana routrar?
Hur påverkar det någon annan om du byter router?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra nåt script lokalt på maskinen som bootar om datorn om den inte kan nå en host via ping eller liknande? köras varje timme eller något?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Wut? Varför måste alla med stadsnät ha likadana routrar?
Hur påverkar det någon annan om du byter router?

Två svar på din fråga:
1. Du får inget IP.
2. IP-telefoni.

Jag är inte den som beställt tjänsten utan det är personen som servern står hos. Så jag kan inte kräva att han ska ge sig in i en strid med båda universal telecom och alltele när jag får använda hans 100/100 lina samt gratis el.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem

Finns en lösning att låta ex. vibratorn starta datorn via power button / reset. Kräver ej heller en "High tech" Telefon.
http://m.instructables.com/id/Power-On-Your-PC-using-your-Cel...

Dock antagligen bra att stänga av så powerbutton gör något när server kör. (för random sms)

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande ide, kanske ett ljudaktiverat relä, det finns diy kit att utgå från och man kan nog rätt lätt modda till det så man skippar mikrofonen och ansluter med en kabel till telefonens hörlursuttag så det bara reagerar på telefonen.

Annars låter det som om nått är felkonfat i servern om den inte kan uppdatera sitt ipnummer själv utan att behöva en omstart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sorry för ganska rejäl bump, men borde du inte kunna lösa detta med att ta mobilen, göra den till ett 3G-modem, installera dyndns på telefonen, koppla den till servern med USB-sladden (du borde kunna köra USB-tethering för datatrafik), sedan ssh'a/remote'a till servern via ditt dyndns och starta om den.

Dock är ju detta ganska kört om servern hänger sig och den blir oresponsiv.

Så hade iaf jag försökt lösa den rackaren

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Skulle det inte fungera att starta om den typ kl 2 på natten varje dag med ett script? Antar att det borde gå på ca 30-90 sekunder att få igång den igen. Eller har den så hög belastning eller antal användare att den måste vara igång jämt?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hänger sig servern Hårt eller tappar den bara nät kontakten in och ut eller bara in?

ÄR operativet i gång och den tappar nätkontakten ut vid problem så borde det enklasta vara att skriva ett script som pingar tex sunet var 5:e minut. Inget ping - starta om servern via mjukvara.

En gång i tiden (90 tal) gjorde vi en liknande grej för en server som körde en programvara som läckte minne vilket gjorde servern segare och segare. Där hade vi en liten extern krets som mätte tiden mellan impulser på serieporten. När burken gick för segt så tog det för lång tid mellan pulserna och då tvingade vi fram en en hård reset via ett relä.

Sen nollställdes kretsen igen med nästa puls på porten

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag säger switchking + tellstick duo + nexa brytare.

Använd dig av ett scriptplugin i switchking som säger när ping mot servern går ner skicka på/av signal till brytaren. Detta går att göra på LAN så inget internet krävs. Och du får du en bonus med att det då görs automatiskt utan du behöver kolla till det.

http://www.switchking.se/sv/extensions/312-switch-king-online...

http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-paav/...

http://www.telldus.se/products/tellstick_duo

Gör något liknande själv plus att jag har switchking (för lampstyrning) men även som klient för att starta/stänga datorer/servrar genom script som skickar typ WOL kommando eller shutdown kommando. På det sättet kan jag lägga till en server som en lampa med på och av knapp (och i mitt fall har jag det för mjukvaru start eller stopp) men man kna ju välj som sagt att stopp och starta strömmen helt.

Permalänk
Medlem

Känns som om det finns bättre lösningar på grundproblemet. Varför kräver servern en omstart? Det kanske bara är en tjänst eller släppa och fråga på ip-adressen igen. Dvs. ett script som körs regelbundet löser det.

Men annars kan man nog använda spänningen från typ vibratorn eller högtalaren. Men rätt appar och/eller inställningar kan du få den att endast låta/vibrera när just ditt nummer ringer. Så att inte telefonförsäljare startar om den. Sedan får du ha någon transistor eller relä som kortsluter pwr-pinsen på moderkortet.