Behöver man alla distanser för moderkortet?

Permalänk

Behöver man alla distanser för moderkortet?

Tja!
Jo det e så att jag har lite problem med att få till samtliga distanser till mitt mobo. Men jag tänkte ändå att datorn väl inte ska utsättas för några jordbävningar och gör den det så är det väl ändå inte distanserna som går först? Men eftersom jag inte har full koll så ville jag kolla här först
Är det nödvändigt med alla distanser eller räcker det med typ sex av åtta? På mitt förra mobo fanns det bara sex hål, men på mitt nya mobo som är i samma format finns det åtta hål. Är det nödvändigt att fylla ut dem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man ska använda precis så många distanser som moderkortet ska ha, om inte kan man få problem, men om man har mindre antal distanser så kan gå bra också, bör inte bli kortslutning iallafall, som det kan bli om man gör tvärtom, men blir punkter på moderkortet som inte kommer bli jordade mot chassit, det kan innebära eventuellt problem.

Men av vilken anledning kan du inte använda alla 8? låter som du försöker använda ett ATX kort i ett mATX chassi., eller har du gängpaj?
mATX där är det vanligaste 6 st, ATX där är det vanligaste med 9 st, men förekommer med andra antal.

EDIT mATX moderkort verkar du ha, om ditt chassi saknar distanser på rätt ställen, är det nog gammalt eller väldigt udda, byta chassi, skulle jag göra iallafall

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, varför kan du inte använda alla? Bilder?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du inte använder alla eller om där inte finns lika många hål i chassit som på mobot, så tänk på om du trycker i minneskretsar lr ngt senare och om där inte är distanser ute i kanten precis där så böjer man mobot rätt mycket. Så du tänker på det och håller emot när du tar i och ur komponenter och mobot inte är fastskruvat just där.

Ibland är där inte distanshål till alla skruvhål på mobot. Har ett sådant chassi själv, antec chassi och ett gigabyte mobo.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Man ska använda precis så många distanser som moderkortet ska ha, om inte kan man få problem, men om man har mindre antal distanser så kan gå bra också, bör inte bli kortslutning iallafall, som det kan bli om man gör tvärtom, men blir punkter på moderkortet som inte kommer bli jordade mot chassit, det kan innebära eventuellt problem.

Men av vilken anledning kan du inte använda alla 8? låter som du försöker använda ett ATX kort i ett mATX chassi., eller har du gängpaj?
mATX där är det vanligaste 6 st, ATX där är det vanligaste med 9 st, men förekommer med andra antal.

EDIT mATX moderkort verkar du ha, om ditt chassi saknar distanser på rätt ställen, är det nog gammalt eller väldigt udda, byta chassi, skulle jag göra iallafall

Nä, jag har inga gängor! Håller på att försöka bygga ett eget chassi och saknar moboplåt från butik som man tydligen kunde köpa. Satte fast distanserna till förra mobot med epoxy och plastic padding. Synd att det krascha och jag fick det här nya mobot med extra hål i! Det klart jag kan sätta fast extra distanser till det här nya också... men det är lite jobbigt bara, det var därför jag frågade hur prioriterat ni tyckte att det var.
Måste alla hålen på mobot vara kopplade till jord? Jag trodde det bara var ett hål i själva moderkortet och inte att det skulle jordas och så..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vet med dig att du inte kortsluter något eller så så är det nog bara att köra på. Klart stabiliteten blir sämre men nog allt bör det fungera.

Mycket värre om man skulle ha för många distanser eller inga distanser alls

Permalänk
Medlem

Herregud vad folk gissar på det här forumet, om ni bara gissar kan ni väl skriva att ni gör det när ni kommer med rekommendationer.

Du behöver inte ha ett enda hål till moderkortet. Det går precis lika bra att lägga mobot på vad för icke ledande material som helst. Så har överklockare kört i mer än tio år. Det påverkar självklart inte stabiliteten heller.

Permalänk
Medlem

"Satte fast distanserna till förra mobot med epoxy och plastic padding. "

Hmm...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

sitter alla rätt så är det ingen fara att köra mindre med distanser och har själv tom kört 4st på en del burkar och det är inte heller nått problem ...MEN man får såklart tänka på att inte pressa i saker skit hårt där moderkortet saknar distanser så det inte sviktar och blir brytnigar och är där faran ligger ...och kör man tex full atx på 4st en i varje hörn så blir det väldigt spongy i mitten ..ja du fattar ..men är förutom den biten inte någon fara

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

sitter alla rätt så är det ingen fara att köra mindre med distanser och har själv tom kört 4st på en del burkar och det är inte heller nått problem ...MEN man får såklart tänka på att inte pressa i saker skit hårt där moderkortet saknar distanser så det inte sviktar och blir brytnigar och är där faran ligger ...och kör man tex full atx på 4st en i varje hörn så blir det väldigt spongy i mitten ..ja du fattar ..men det är förutom den biten inte någon fara

Ok bra! Jag kommer nog inte vara inne och pilla och dra i tampar så ofta i burken. Men när jag väl gör det, och trycker i t ex 24-pin-kontakten - kan jag då tillfälligt stoppa in någon icke-ledande plastbit på undersidan moderkortet och sedan trycka i kontakten och ta bort plastbiten när kontakten är i? Alternativt någon liten skruv med antistatpåse emellan?

Tänker också på om jag skulle behaga byta mitt moderkort i framtiden och plötsligt står med ett med sex hål igen och måste ställa mig och peta bort all epoxy och plastic padding från de då överflödiga två distanserna..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Ok bra! Jag kommer nog inte vara inne och pilla och dra i tampar så ofta i burken. Men när jag väl gör det, och trycker i t ex 24-pin-kontakten - kan jag då tillfälligt stoppa in någon icke-ledande plastbit på undersidan moderkortet och sedan trycka i kontakten och ta bort plastbiten när kontakten är i? Alternativt någon liten skruv med antistatpåse emellan?

Tänker också på om jag skulle behaga byta mitt moderkort i framtiden och plötsligt står med ett med sex hål igen och måste ställa mig och peta bort all epoxy och plastic padding från de då överflödiga två distanserna..

Med tanke på att du saknar distanser, varför lägger du inte bara moderkortet på moderkorts lådan, kopplar in ramminne, cpu och kylaren du kommer använda, sätter i 24 pin och 4/8 pin sladden sen flyttar över till chassit och skruvar fast, på så sätt behöver du inte oroa dig att du skulle råka trycka i sakerna för hårt

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Med tanke på att du saknar distanser, varför lägger du inte bara moderkortet på moderkorts lådan, kopplar in ramminne, cpu och kylaren du kommer använda, sätter i 24 pin och 4/8 pin sladden sen flyttar över till chassit och skruvar fast, på så sätt behöver du inte oroa dig att du skulle råka trycka i sakerna för hårt

För att det är ett väldigt trångt och konstigt chassi. Har ingen bild på det här och nu, men om jag hade haft det så skulle man sett att det inte funkar i praktiken, tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exeo:

Med tanke på att du saknar distanser, varför lägger du inte bara moderkortet på moderkorts lådan, kopplar in ramminne, cpu och kylaren du kommer använda, sätter i 24 pin och 4/8 pin sladden sen flyttar över till chassit och skruvar fast, på så sätt behöver du inte oroa dig att du skulle råka trycka i sakerna för hårt

är så jag hade fixat det sen 24 pin och 4/8 kan men slänga i när det sitter i eller före om kablarna når ..men är 24 pin som kan vara lite trög så kan vara bra att hålla i kanten på moderkortet om det sitter i när 24pin ska in ..men med 6 av 8 infästningar på matx är det lungt i vilket fall

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rauf:

Herregud vad folk gissar på det här forumet, om ni bara gissar kan ni väl skriva att ni gör det när ni kommer med rekommendationer.

Du behöver inte ha ett enda hål till moderkortet. Det går precis lika bra att lägga mobot på vad för icke ledande material som helst. Så har överklockare kört i mer än tio år. Det påverkar självklart inte stabiliteten heller.

Precis så är det. Att distanserna har en jordande effekt stämmer inte de är bara till för att höja moderkortet så att det inte kortsluter mot chassiplåten, inget annat. Detta har bl a jag diskuterat ett antal ggr innan i andra trådar med samma argument, men som sagt så är det inte för jordning det är tänkt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)