freenas 9.3 jails unable to find template

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Sep 2011

freenas 9.3 jails unable to find template

Hej .
Så jag just installerat 9.3 på min Freenas , har använt 9,2 under en längre tid men på grund av ny lägenhet har jag inte använt min server under en längre tid . Så jag gjorde en ny installation och ville installera några plugins , Plex till exempel.
Jag gjorde ett dataset för plugins , ange katalogen för insticksprogram till min dataset .
men när jag försöker installera en plugin jag får ett felmeddelande . [ unable to find template]
Så jag förstår inte riktigt vad problemet är , men jag förstår att det är något med att skapa ett jail , försökte skapa ett jail men fungerade inte .

jag använder ASRock C2750D4I med 16 gb ecc -minne , med 4 tre tb enheter i raidZ .

mycket tacksam för all hjälp !

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

När du tröttnat på freenas och nas4free kan du prova xpenology.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av hasenfrasen:

När du tröttnat på freenas och nas4free kan du prova xpenology.

Har xpenology shadowcopy? plugins, vilka? ZFS? tillåter den link aggergation, för jag behöver det?

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

DSM dvs xpenology fixar shadow copy för både vmware och windows server. Den fixar inte ZFS. Link aggregation kallas för "bonding" i DSM. Rota fram ett gammalt pc-härke och prova. SMHI säger att det blir regn idag. Vad gällande NAS-mjukvara är nog Synology DSM den enklaste att använda om man nöjer sig utan zfs.

Så att du slipper söka - jag testade tidigare med iSCSI med nas4free, freenas och xpenology. Alla tre har dåliga prestanda, både med block- och container-allokering. Bäst konsekvent prestanda hade xpenology med NFS - som jag kör min vCenterServer labb-miljö mot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Sep 2005

jag kör xpenology nu med tanke på problemen dem hade att få 5.1 att funka och att till exempel mina INTEL sata portar på mitt mobo fortfarande inte går att använda utan måste stå i IDE läge för att inte hela maskinen ska hänga sig vid boot (i ide läge hittas de inte alls i AHCI läge så hänger sig maskinen). Jag har personligen tittat på FreeNAS mer och mer och jag har hårdvaran i min sig med samma mobo som OP

Desktop Ncase M1 | Asus Z270i | Intel i7 7700K | Corsair Vengeance LPX 16GB | Asus Geforce GTX1080ti Strix | Samsung 850 EVO 500GB m.2 | Corsair SF600 Skärmar AOC Agon AG352UCG | Samsung s29e790c | Benq GL2460 NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | Intel Xeon E5-2620 v3 | Samsung 2x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 16x3TB 8x6TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 9.3.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN
Inet fri Frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Armada:

Hej .
Så jag just installerat 9.3 på min Freenas , har använt 9,2 under en längre tid men på grund av ny lägenhet har jag inte använt min server under en längre tid . Så jag gjorde en ny installation och ville installera några plugins , Plex till exempel.
Jag gjorde ett dataset för plugins , ange katalogen för insticksprogram till min dataset .
men när jag försöker installera en plugin jag får ett felmeddelande . [ unable to find template]
Så jag förstår inte riktigt vad problemet är , men jag förstår att det är något med att skapa ett jail , försökte skapa ett jail men fungerade inte .

jag använder ASRock C2750D4I med 16 gb ecc -minne , med 4 tre tb enheter i raidZ .

mycket tacksam för all hjälp !

Är det nå så dumt som att du saknar internet eller har dns problem?
Göra ett pluginjail och ladda upp .pbi gick ej?

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Ok, har du försökt installera plugins innan du flyttade din jailroot till det nya datasetet? I så fall så behöver du flytta dina .warden* folders samt .plugins folder till det nya datasetet under din jailroot

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)