freenas 9.3 jails unable to find template

Permalänk
Medlem

freenas 9.3 jails unable to find template

Hej .
Så jag just installerat 9.3 på min Freenas , har använt 9,2 under en längre tid men på grund av ny lägenhet har jag inte använt min server under en längre tid . Så jag gjorde en ny installation och ville installera några plugins , Plex till exempel.
Jag gjorde ett dataset för plugins , ange katalogen för insticksprogram till min dataset .
men när jag försöker installera en plugin jag får ett felmeddelande . [ unable to find template]
Så jag förstår inte riktigt vad problemet är , men jag förstår att det är något med att skapa ett jail , försökte skapa ett jail men fungerade inte .

jag använder ASRock C2750D4I med 16 gb ecc -minne , med 4 tre tb enheter i raidZ .

mycket tacksam för all hjälp !

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Vila i frid

När du tröttnat på freenas och nas4free kan du prova xpenology.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När du tröttnat på freenas och nas4free kan du prova xpenology.

Har xpenology shadowcopy? plugins, vilka? ZFS? tillåter den link aggergation, för jag behöver det?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Vila i frid

DSM dvs xpenology fixar shadow copy för både vmware och windows server. Den fixar inte ZFS. Link aggregation kallas för "bonding" i DSM. Rota fram ett gammalt pc-härke och prova. SMHI säger att det blir regn idag. Vad gällande NAS-mjukvara är nog Synology DSM den enklaste att använda om man nöjer sig utan zfs.

Så att du slipper söka - jag testade tidigare med iSCSI med nas4free, freenas och xpenology. Alla tre har dåliga prestanda, både med block- och container-allokering. Bäst konsekvent prestanda hade xpenology med NFS - som jag kör min vCenterServer labb-miljö mot.

Permalänk
Medlem

jag kör xpenology nu med tanke på problemen dem hade att få 5.1 att funka och att till exempel mina INTEL sata portar på mitt mobo fortfarande inte går att använda utan måste stå i IDE läge för att inte hela maskinen ska hänga sig vid boot (i ide läge hittas de inte alls i AHCI läge så hänger sig maskinen). Jag har personligen tittat på FreeNAS mer och mer och jag har hårdvaran i min sig med samma mobo som OP

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Armada:

Hej .
Så jag just installerat 9.3 på min Freenas , har använt 9,2 under en längre tid men på grund av ny lägenhet har jag inte använt min server under en längre tid . Så jag gjorde en ny installation och ville installera några plugins , Plex till exempel.
Jag gjorde ett dataset för plugins , ange katalogen för insticksprogram till min dataset .
men när jag försöker installera en plugin jag får ett felmeddelande . [ unable to find template]
Så jag förstår inte riktigt vad problemet är , men jag förstår att det är något med att skapa ett jail , försökte skapa ett jail men fungerade inte .

jag använder ASRock C2750D4I med 16 gb ecc -minne , med 4 tre tb enheter i raidZ .

mycket tacksam för all hjälp !

Är det nå så dumt som att du saknar internet eller har dns problem?
Göra ett pluginjail och ladda upp .pbi gick ej?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Ok, har du försökt installera plugins innan du flyttade din jailroot till det nya datasetet? I så fall så behöver du flytta dina .warden* folders samt .plugins folder till det nya datasetet under din jailroot

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)