hemmabio tips (vilken av dessa?)

Permalänk
Medlem

hemmabio tips (vilken av dessa?)

tja, ska köpa hemmabio ljud nu i veckan tänkte jag. första gången någonsin jag har något sånt, så jag är inte den mest insatta, därför behöver jag lite hjälp.

det jag då har kollat på är dessa. egentligen behöver jag ingen blu-ray spelar iom att jag inte använder det och inte har en enda blu-ray film. däremot så tyckte jag att högtalarna verkade bra, och blev sugen på dom ändå. dom andra då, andersson, kollade jag på igår, då såg jag att dom kostade 1600:-, det var då jag blev mer sugen på LG, iom att dom verkade mycket bättre och lättare att få hem då jag inte har någon bil. men sen idag såg jag att andersson systemet kostade 990:- som fyndvara, och det var då jag började tveka igen. vad tycker ni? vilket är mest värt? jag kommer kolla film och lyssna på musik mest!
LG BH6240SN
Andersson X SRP 2.6

Permalänk
Rekordmedlem

Inget av systemen? Lg är ju en alltiettlösning med förkrympta högtalare och Andersson är bara högtalare, jag tycker du ska köpa riktiga delar beg i stället och börja med stereo och bygg vidare om du har liten budget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det där sa mig ingenting. vad ska jag bygga på? kan ingenting om sånt här. utveckla gärna vad som är fel med dom eller kom med ett bättre förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inget av systemen? Lg är ju en alltiettlösning med förkrympta högtalare och Andersson är bara högtalare, jag tycker du ska köpa riktiga delar beg i stället och börja med stereo och bygg vidare om du har liten budget.

This ^^.

Ett tokbilligt stormarknads 5.1 system gör mer skada än nytta.
Bättre att satsa lite mer på en hyffsad surround reciever och komplettera med begagnade högtalare.
Ofta kan man hitta skapliga högtalare för snudd på gratis, och dom är nästan garanterat bättre än vad som finns i de länkade systemen

Permalänk
Medlem

okej, så erat tips är att jag ska leta efter något som "nästan är gratis" på blocket samtidigt som jag säger att jag inte kan någontin om sånt här. letar jag efter högtalare som nästan är gratis på blocket garanterar jag nästan att det kommer bli sämre ljud iom att jag inte har en aning om vad jag letar efter.

Permalänk
Medlem

Välkommen till hifi världen! Du kan se fram emot att lära dig mycket de kommande åren!
Bor du i en stad med exempelvis en Hifi klubben butik eller någon annan renodlad "hi end" butik (INTE elgiganten och dom). Hade jag gått ner till dessa och pratat och frågat om råd.
Sen är iswecklockers kanske helt rätt forum att vända sig till när det kommer till ljudfrågor. Här finns sjukt mycket kunskap men det finns bättre ställen på nätet.

Jag måste fråga: Vad är du ute efter? Bättre ljud till datorn eller TV:n? Kanske båda?
Har du krav på att det ska vara "surround" 5.1 ljud (5 högtalare + 1 sub bas)?
eller klarar du dig med "stereo" (med bara 2 högtalare och kanske en sub)?

Det är svår att veta vad man letar efter om man inte vet vad man vill ha

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem

Börja med nåt sånt här:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi/hemmabiorec...
(har ingen aning om hur den är, men jag kan garantera att den äger de flesta som inkluderas i färdiga system).
Utan skaplig reciever så kommer du aldrig att få en skapligt system tyvärr.

Sen fortsätter du med nånting liknande dessa:
http://www.rehifi.se/dali-104-p-15824-c-127.aspx

Då har du redan ett bra musiksystem som inte skämmer ut sig för filmtittande heller.

Nästa steg bör bli en sub, t:ex vilken som av denna typen:
http://www.rehifi.se/hogtalare/subwoofer-c-129-1.aspx

Och slutligen kompletterar du med ett par billiga satteliter om rummet tillåter det.

Alternativt så skaffar du ett färdigt högtalarsystem av typen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=992654

Såklart så slutar prislappen betydligt högre.
Men tro mig, det är värt varenda krona.

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/helsingborg/Surroundhogtalare__subwoffe...
http://www.blocket.se/lund/Hogtalare_Proson_Reality_66_602954...
http://www.blocket.se/goteborg/Harman_Kardon_Receive_och_Kval...

Bara några exempel, Låter någon som vet bättre än mig komma med ordentliga förslag Men detta är ungefär den prisklassen du kan hitta grejer för på blocket. Sedan så behövs det bara en reciver/förstärkare beroende på om du ska gå för 5.1 eller 2.0

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

ja, jag bor i stockholm, så det lär finnas här gissar jag. egentligen till både och. det är ju datorn jag använder, men tvn är den enda skärmen jag har, så det går ju via tvn. egentligen är jag mest sugen på 5.1. tidigare har jag haft två golvhögtalare, det är ju jävligt nice ljud när man lyssnar på musik och så, men jag känner nu att jag även vill ha ett bra ljud när jag kollar på film och då känns 5.1 mer som vägen att gå. dessutom har jag aldrig haft ett 5.1 system tidigare heller. tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

ja, jag bor i stockholm, så det lär finnas här gissar jag. egentligen till både och. det är ju datorn jag använder, men tvn är den enda skärmen jag har, så det går ju via tvn. egentligen är jag mest sugen på 5.1. tidigare har jag haft två golvhögtalare, det är ju jävligt nice ljud när man lyssnar på musik och så, men jag känner nu att jag även vill ha ett bra ljud när jag kollar på film och då känns 5.1 mer som vägen att gå. dessutom har jag aldrig haft ett 5.1 system tidigare heller. tack för svaret!

Kan sammanfatta mina tidigare inlägg med:
"Snika inte på recievern".

En skysst reciever är lite som ett bra datorchassi, eller en bra skärm.
D.v.s nånting du kan använda länge.
Långt efter att allt annat är utbytt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska åka iväg till Elgiganten eller liknande och be om att få lite hjälp. Här i stan så står det X antal system uppriggade och det personalen behöver hjälpa till med att hitta rätt knappar. På så sätt kan du skapa dig en egen uppfattning. Mörka lite hur mycket du är sugen på att betala, så kan du kanske få chansen att jämföra system i olika prisklass. Värt att betänka är att med dessa småsystem kan design och varumärke säkert stå för 50% av prislappen, så bara för att det är dyrare så måste det inte vara bättre.

Övriga inlägg är fö. ett rätt tragiskt runkande där man fastnat i sina egna referensramar.

Permalänk
Medlem

okej tack. ja alltså, jag är väl egentligen en "vardagslyssnare" som gillar bra ljud, hehe. lyssnar mycket på musik, kollar mycket på film, men jag har inget krav på jättedyra hitech-prylar som bara en insatt kan höra ljudskillnad på. dessutom så lyssnar jag mest på mp3or (och spotify/deezer), dvs inte jättehög kvalité, mest 320 liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

okej tack. ja alltså, jag är väl egentligen en "vardagslyssnare" som gillar bra ljud, hehe. lyssnar mycket på musik, kollar mycket på film, men jag har inget krav på jättedyra hitech-prylar som bara en insatt kan höra ljudskillnad på. dessutom så lyssnar jag mest på mp3or (och spotify/deezer), dvs inte jättehög kvalité, mest 320 liksom...

Jag tror att du blir nöjd med ett färdigt system. Nackdelen med sådana system är dock att de är som de är. Dvs du kommer aldrig att kunna uppgradera eller byta ut delar. Går den sönder så kan du lika gärna kasta rubbet.

Självklart blir det bättre ljud med dyrare utrustning men för normalpersonen tror jag att det är både för bökigt, för dyrt och de hade nog vart lika nöjd med ett mindre system.

Farsan köpte ett färdigt system och är jättenöjd. Visst är det skillnad mot mitt som jag totalt plöjt ned mer än 20000 på (vilket är lite jämfört med många andra) men det han köpt var absolut inte dåligt. Kostade en tiondel och är betydligt behändigare

Gå och lyssna i en affär och hitta något som passar dig. Ljud är ändå subjektivt.

Jag resonerar lite så att kompaktmodellerna är bra instegsmodeller och är relativt billiga medan ett system med lösa komponenter blir dyrare och tar större plats. Jag ser inget fel med att börja med kompaktsystem och sedan sälja det och byta till lösa komponenter och skräddarsy sitt eget system om man känner att man blir begränsad av det man har.

Dock ska man vara medveten som sagt att kompaktsystemen är som de är. De går inte att bygga ut och gör något sönder så är det billigare att köpa nytt än att försöka hitta reservdelar. Sedan får du mer flexibilitet med lösa komponenter och ofta betydligt fler anslutningsmöjligheter (fler HDMI, ofta komponentingångar osv) än med ett kompaktsystem. Så tänk efter hur många enheter du kan tänkas vilja koppla in innan du bestämmer dig. Är du osäker så gå till en butik och prata med en säljare så hjälper dem dig.

Det finns butiker som låter dig ta hem och testa hemma också, samt lämna tillbaks om du inte är nöjd även om du kopplat upp och testat (t.ex Elgiganten men det finns säkert fler).så slipper du köpa grisen i säcken

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta ska visst vara rätt mycket för pengarna om du vill ha "lösa delar" men i ett färdigt paket. Komplettera med subwoofer på en gång eller senare när plånboken tillåter. Det är väl snäppet bättre än kompaktsystemen men låter dig byta ut delar successivt efter behov och är relativt snällt mot plånboken. Dock så är det ändå dubbla summan mot vad ett typiskt kompaktsystemen kostar?

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-5-ex-v-3-rx-v477-5-1-system-white-oak/6656/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Detta ska visst vara rätt mycket för pengarna om du vill ha "lösa delar" men i ett färdigt paket. Komplettera med subwoofer på en gång eller senare när plånboken tillåter. Det är väl snäppet bättre än kompaktsystemen men låter dig byta ut delar successivt efter behov och är relativt snällt mot plånboken. Dock så är det ändå dubbla summan mot vad ett typiskt kompaktsystemen kostar?

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-5-ex-v-3-rx-v477-5-1-system-white-oak/6656/

Skickades från m.sweclockers.com

Något sånt här skulle jag också kört på istället för något halvdant hemmabiosystem från t.ex. LG. Ljudfokus är en rätt bra butik. En kompis köpte 3.1 Dynavoice högtalare plus en Yamaha förstärkare därifrån för cirka 7000kr och det låter riktigt bra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan sammanfatta mina tidigare inlägg med:
"Snika inte på recievern".

En skysst reciever är lite som ett bra datorchassi, eller en bra skärm.
D.v.s nånting du kan använda länge.
Långt efter att allt annat är utbytt.

Och jag tycker precis tvärt om. Jag köpte mina högtalare (ett lite dyrare Canton-paket) 1999 tror jag och de hänger med än. Receiver däremot har jag bytt tre gånger sedan dess. Lägg mest pengar på högtalare, de har lång livslängd.

Permalänk
Skrivet av Perb:

Och jag tycker precis tvärt om. Jag köpte mina högtalare (ett lite dyrare Canton-paket) 1999 tror jag och de hänger med än. Receiver däremot har jag bytt tre gånger sedan dess. Lägg mest pengar på högtalare, de har lång livslängd.

Helt rätt. Jag hade ett par riktigt bra, men gamla, högtalare innan från typ 80talet eller så. Lät riktigt bra fram till att de gick sönder. Receivern är svårare att få "framtidssäker" eftersom det händer så otroligt mycket på tekniksidan. Menar då som 4K stöd, spotify connect, nästa generations HDMI osv.

Så köp ett par bra golvare, om du har plats vill säga, och en receiver som kan driva dom. Sen när din budget tillåter ökar du med center och surround.
Om du värdersätter bas före surround köp den före då såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Och jag tycker precis tvärt om. Jag köpte mina högtalare (ett lite dyrare Canton-paket) 1999 tror jag och de hänger med än. Receiver däremot har jag bytt tre gånger sedan dess. Lägg mest pengar på högtalare, de har lång livslängd.

Kan absolut inte hålla med. Förstärkare/receiver är det man ska lägga mycket krut på. Hade jag haft 10000kr och skulle köpa förstärkare och två stycken golvare hade jag garanterat lagt minst hälften på en förstärkare.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sebbeharry:

Kan absolut inte hålla med. Förstärkare/receiver är det man ska lägga mycket krut på. Hade jag haft 10000kr och skulle köpa förstärkare och två stycken golvare hade jag garanterat lagt minst hälften på en förstärkare.

Det känns som att köpa ett nätagg till datorn som alldeles för överdimensionerat. Lägger man inte mer än vad som behövs kan man istället uppgradera när det kommer stöd för nya funktioner man kanske vill ha. Det händer ju inte direkt med högtalare...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Köp 2 golvhögtalare du är nöjd med. Enligt mig absolut viktigaste delen. Om de spelar bra djupbas behöver du ingen sub. Köp en receiver som har alla ingångar och utgångar du behöver billigt på blocket eller liknande. Behöver inte vara något monster. Denon tycker jag själv gör bra receivrar. Sen om du vill ha surround köp ett par små stativhögtalare eller liknande. Center är helt onödigt.

Om du vill lägga mycket pengar och är seriös så är det väl bäst att gå runt i en massa hifibutiker och lyssna på allt som är intressant. Låt inte säljarna lura på dig en massa kablar, spikes eller annat trams. Vanlig lampsladd funkar ypperligt som högtalarkabel.

Själv har jag alla mina högtalare från Ino Audio, drivs av Ingvar Öhman. Han är nog bara känd inom audiofilskaran. Han bor i Stockholm så hör av dig till nomom om du är trött på skräp och vill ha högtalare som håller resten av livet, dock jävligt lång och jobbig process att införskaffa dem högtalarna. Finns på begagnatmarknaden men priset är samma som nypris då de är oerhört eftertraktade.

Visa signatur

4690k@4.5, noctua nh-d15, asus z97-a, 2x8gig corsair vengeance lp, msi gtx 970 gaming, corsair hx620, define r4, benq g2420hdb, audigy 2, denon 2807, ino piP + prof-x2(zachry d250) + 4 mupps(surround), senn hd600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Kan absolut inte hålla med. Förstärkare/receiver är det man ska lägga mycket krut på. Hade jag haft 10000kr och skulle köpa förstärkare och två stycken golvare hade jag garanterat lagt minst hälften på en förstärkare.

Ok, jag skulle nog köra cirka 30/70-fördelning, förstärkare för 3k och högtalare för 7k.

Permalänk
Rekordmedlem

En gammal förstärkare skiljer bara i finesser mot en ny och finesser är det minst intressanta eftersom de byts ut hela tiden, det som är viktigt är bra ljudkvalitet och analoga anslutningar resten kan man lösa tex genom en dator, att lägga pengar på tramsfunktioner som snart slutar fungera är bara dumt, ungefär som att köpa smarttv som mest är ett dumt köp eftersom tillverkarna oftast inte släpper några uppdateringar.

Ska man ha hembio bör man satsa någorlunda seriöst eller avstå, att köpa billigt skräp är sämre än att ha ett 2 kanalsystem som låter anständigt och lägsta prisklass för nya delar är nog från 5000kr om man inte ska tröttna oerhört fort på hur illa det låter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ligger också i tänket att köpa nya högtalare och det jag tittar på just nu är:
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalarsystem/argon-jun...
Byt ut subbasen mot https://www.hifiklubben.se/hogtalare/subbas/argon-sub10-subba... och betala mellanskillnaden
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hemmabioreceiver/d...

Förhoppningsvis bör det ju klara sig ett par år

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det känns som att köpa ett nätagg till datorn som alldeles för överdimensionerat. Lägger man inte mer än vad som behövs kan man istället uppgradera när det kommer stöd för nya funktioner man kanske vill ha. Det händer ju inte direkt med högtalare...

Vad som behövs? Vad betyder egentligen det? Funktioner? Förstärkaren skulle jag säga har otroligt stor påverkan på hur ljudet kommer att låta i dina högtalare. Ett par högtalare kan låta totalt olika beroende på vilken förstärkare du matar dem med.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sebbeharry:

Vad som behövs? Vad betyder egentligen det? Funktioner? Förstärkaren skulle jag säga har otroligt stor påverkan på hur ljudet kommer att låta i dina högtalare. Ett par högtalare kan låta totalt olika beroende på vilken förstärkare du matar dem med.

Vad som behövs för att driva dem, såklart. Precis som med nätagg, vilket var anledningen till den jämförelsen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag slänger in ett mer generellt tips.

Oavsett vad du tänker köpa.
Kolla så att du har en bra plan vad gäller placering av högtalarna.

Det finns ju en del "gyllene" regler att följa. T.ex. den med avståndet mellan höger och vänster högtalare kontra avståndet mellan platsen där du sitter och väggen där högtalarna står/hänger.
Man brukar säga att avståndet från lyssningsplatsen ska vara 1,14 gånger avståndet mellan höger och vänster. Det är en utgångspunkt som har fungerat bra för mig många gånger.

Sedan centern. Denna brukar man ju få kompromissa lite med tyvärr. Ett önskemål som jag tycker är att få upp ljudet i höjd med mitten på tv'n. Där är det ju väldigt svårt att ha en center som du förstår. Därför kanske man får försöka ha en center som går att placera så tight under tv'n som det går, alternativt vinkla den lite så man får ett litet lyft.

Bakhögtalare. Här måste du se till så att dom inte hamnar för nära. Det är inte kul att allt ljud från vänster bak kommer från samma punkt. Även om det ju gör det, vill man uppleva det lite diffust. Således bör du ha lite avstånd till högtalarna bak, och du bör även ha möjlighet att sätta dom lite ovanför din lyssningsplats.

Placering på sidorna har fungerat bäst för mig om det är 5.1.

Sub. I ett kompakt system spelar subben en stor roll för frekvenser som normalt front och centerhögtalare spelar. Om så är fallet, att subben spelar mycket över säg 100Hz, måste du hitta en placering för den någonstans mellan höger och vänster högtalare fram.
Gör du inte det kommer du uppleva att ljudet förskjuts mot subbens placering i dom frekvenser som den tar hand om. Under ca 80-100Hz är det väldigt svårt att bedöma varifrån ljudet kommer, varför det normalt är lätt att placera en subwoofer till ett mer fullvuxet system.

Om du tänker på dessa grundläggande funderingar inför ett köp så tror jag att du kommer bli skapligt nöjd med helheten även ett enkelt system kan ge.

Det är ingen idé att köpa dyrare saker om du inte kan börja med att ge systemet en rättvis placering. Har du inte möjlighet till bra placering av center och bakhögtalare, skulle nästan jag överväga att köra med ett par lite finare vägghögtalare i höjd med TV'n, och en receiver istället.

Ett par bra placerade stereohögtalare kan ge en förvånansvärt stor och tredimensionell ljudbild.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad som behövs för att driva dem, såklart. Precis som med nätagg, vilket var anledningen till den jämförelsen.

Jo, men nu gör ju en förstärkare mer än att driva högtalare då den också påverkar ljudet till stor del.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Suck, högtalarna i sig har betydligt större påverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Ok, jag skulle nog köra cirka 30/70-fördelning, förstärkare för 3k och högtalare för 7k.

Jag hade kört på 40/60 , 40% högtalare , 60% förstärkare.

Orkar inte förstärkaren driva högtalaren så blir det inte bra, dvs inte rent ljud.

Själv har jag en Denon reciver för ca 13 k, som driver 5 småhögtalare från Dali "lektor serien", Dock mina frontar också dali lektor drivs utav ett externt slutsteg från nad , och för att får "perfekt" ljudbild i 7 kanals läget så hade jag egentligen velat ha ett slutsteg till dom små högtalarna då recivers effekt ofta är saltade med mycket salt, och har inte samma ork som ett slusteg, ever.

Men då jag redan lagt en stor summa pengar på mitt system så stannar jag. Är för övrigt nöjd.

Kör Denon 7,1 reciver
Nad 2kanals slutsteg
Nad Blueray
Xtz 12" sub , 2st
Dali Lektor serie

Projektor 108"

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Svensktiger:

Börja med nåt sånt här:
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi/hemmabiorec...
(har ingen aning om hur den är, men jag kan garantera att den äger de flesta som inkluderas i färdiga system).
Utan skaplig reciever så kommer du aldrig att få en skapligt system tyvärr.

Hur tror du en sådan står sig jämfört mot deras lite äldre VSX-922? 922 bör vara lite starkare, antar jag?

Kan få tag på en sådan begagnad för 1500kr, vilket kändes helt okej.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.