Hårddisk problem 2.5

Permalänk

Hårddisk problem 2.5

Hej Clockers gänget,

Har haft en laptop som klappade ihop där jag har en massa information på som jag måste få ut.

Det är en 2.5 WD 650gb.

Till detta så har jag införskaffat en "Delock" dockningsstation för att kunna få ut informationen. Men problemen är:

1.) Första gången jag startade disken så hittade den "Acer" (som laptoppen var) och kunde bläddra lite i mapparna, dock så fort jag skulle bläddra in på användarna (för att komma till skrivbordet) så hängde sig allt och kom inte vidare, så jag tänkte att jag skulle starta om datorn, men då hänger den sig i min inloggning? Så jag tvingas stänga av hårddisken igen.

2.) Sätter igång disken när datorn är igång och då hittar den nu ingenting.

Vad är det jag behöver göra/veta med administratörsrättigheter m.m för att kunna komma åt mappen med användare? Kan jag fylla i gamla lösenordet någonstans?

Är det bättre att jag fysiska kopplar in hårddisken i datorn istället för dockningstationen? (märkte att jag hade sådana utgångar i datorn också)

Jag sitter på en relativt stark dator i form av Z87-43, 16gb ram, 4790k m.m

Någon som har varit med om något liknande? Någon som har bra råd?

Vänligen
Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk

Försökte en gång till att starta om datorn, men den är helt fast efter jag skrivit in lösenord i datorn.

(kör för övrigt windows 8.1 Pro)

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Är du säker att det inte är hårddisken som har dött? Väldigt vanligt på bärbara då hårddiskar egentligen tål stötar väldigt dåligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag var inne på den väldigt nyss, kunde se mappar, slängde gamla spel m.m för att få ner storleken på disken då den var extremt full (98% full, därav trögheten)

Så jag vet att den funkade för en liten stund sen, såg allt som man kan se på C:, men nu inget.

Någon som har någon tanke/ide/hjälp?

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Låter som disken är död. Har haft döda diskar ett flertal gånger som har fungerat i 10-20s efter uppstart sedan bara låst sig och dött.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Nej, hoppas veerkligen du har fel, har massa grejer på den som är oersättliga....

Finns det då inget att göra?

Vänligen
Vic

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Det finns företag som arbetar med att återställa skadade hårddiskar som kan hjälpa, men det kostar en del. Det är därför det är så viktigt med säkerhetskopiering.

Testa däremot koppla in den i din stationära dator och se om det hjälper. Gör det inte det är den med 95% säkerhet död och då får du antingen leva med det eller skicka in den för data hämtning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

har en liknande disk som spökar, kan koppla in den, se den en stund efter 2-20min så dör den och behöver startas om. höll igång den 1h+ genom att lägga den i en påse mellan två kylklampar, värt ett försök

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

har en liknande disk som spökar, kan koppla in den, se den en stund efter 2-20min så dör den och behöver startas om. höll igång den 1h+ genom att lägga den i en påse mellan två kylklampar, värt ett försök

Om det funkar, så känns det som en bättre lösning att ställa in den i frysen... Kräver förstås laptop för att ansluta, men jag har gjort så ett par gånger. "Bättre" eftersom man slipper oroa sig för kondens.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

fryst disk orsakar kondens på insidan, att bara ha kylklampar och disken i en antistatpåse imellan orsakar aldrig lika stor temperaturskillnad som en fryst disk. I mitt fall var det inte centrullagret som behövde frysas för att oljan va kass utan kretskortet som hade något problem med spänningen som gjorde att kortet blev glödhett vid filöverföringar

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

fryst disk orsakar kondens på insidan

Först när man plockar ut den ur frysen, om någonsin. Det måste finnas luftfuktighet där för att det ska kunna bildas kondens till att börja med. Misstänker att du behöver plocka disken in och ut rätt många gånger för att det ska bli aktuellt. Och det tricket funkar bara med diskar som har ventileringen ut mot omvärlden som ett öppet hål. Moderna diskar brukar ha en liten klisterlapp som ser till så att det hålet är lufttätt, och klisterlappen är så tunn att den lätt följer med när skillnaden i tryck in vs utvändigt varierar. Det sker helt enkelt ingen luftväxling i disken, och från fabrik är luften i disken så hårt kontrollerad är att luftfuktigheten kan hävdas vara noll.

Skrivet av TimmyQ:

I mitt fall var det inte centrullagret som behövde frysas för att oljan va kass utan kretskortet som hade något problem med spänningen som gjorde att kortet blev glödhett vid filöverföringar

Diskarna jag har gjort så med har alla haft problem med de överhettades under drift. Själva alu-klumpen diskens chassi består av blev så varm att den inte gick att hålla i utan grytvantar... I frysen, och det gick helt plötsligt att kopiera hela disken, även om det på någon fick bli en bit i taget var gång.

Generellt rekommenderar jag dock inte att man experimenterar själv om grejerna på disken är "oersättliga". Det finns företag (IBAS) som gör jobbet förbannat bra, om det alls är möjligt, men de behöver en så oskadd disk som möjligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Först när man plockar ut den ur frysen, om någonsin. Det måste finnas luftfuktighet där för att det ska kunna bildas kondens till att börja med. Misstänker att du behöver plocka disken in och ut rätt många gånger för att det ska bli aktuellt. Och det tricket funkar bara med diskar som har ventileringen ut mot omvärlden som ett öppet hål. Moderna diskar brukar ha en liten klisterlapp som ser till så att det hålet är lufttätt, och klisterlappen är så tunn att den lätt följer med när skillnaden i tryck in vs utvändigt varierar. Det sker helt enkelt ingen luftväxling i disken, och från fabrik är luften i disken så hårt kontrollerad är att luftfuktigheten kan hävdas vara noll.

Diskarna jag har gjort så med har alla haft problem med de överhettades under drift. Själva alu-klumpen diskens chassi består av blev så varm att den inte gick att hålla i utan grytvantar... I frysen, och det gick helt plötsligt att kopiera hela disken, även om det på någon fick bli en bit i taget var gång.

Generellt rekommenderar jag dock inte att man experimenterar själv om grejerna på disken är "oersättliga". Det finns företag (IBAS) som gör jobbet förbannat bra, om det alls är möjligt, men de behöver en så oskadd disk som möjligt.
B!

håller med om allt du skriver, därav att jag nämnde kylklampar för att kyla "light" kontra frysa disken och eventuellt orsaka mera skada innan man eventuellt lämnar den till proffsen och betalar en halv månadslön+

inte helt inne på fysiken, men jag har för mig att det är rumstempererat men dock välfiltrerad luft i en disk, aldrig läst att det skulle vara luftfuktighet=0, men det kanske är så! får googla lite

här är seagates svar om just frysning där de nämner kondens bland annat

http://blog.seagate.com/business/friends-dont-let-friends-fre...

dock!
om du har en disk som gått för varmt och fått sättningar i metallen så att "alignmenten" blivit fel så kan kyla av hela chassit rätta till detta temporärt.
vad gällande lager så är det bara gamla diskar med kullager som lagret går att fixa genom att med kyla påverka viskositeten temporärt.
men vi båda sagt så är det sista utvägen, och om datan är viktig så lämna in disken

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Hej,

Ni menar alltså att jag bör sätta två fläktar på var sida av den på full sprutt och att detta kanske gör att disken fungerar om jag har tur? Och i värsta fall försöka ännu tyngre kylning?

Finns det något mer jag kan testa för att få detta att fungera?

ALLA tips är uppskattade!

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad med disken stående eller liggande, kanske värt att testa om du inte gjort det.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att desto mer saker du testar desto svårare kommer det vara för ett företag att återhämta så mycket data som möjligt då du riskerar att skada den mer. Frågan är däremot om du vill betala så mycket som det kostar, annars så är det ju fritt fram och testa metoder. Kom bara ihåg att det är på egen risk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vad du än gör så håll inte på med 30 olika försök om datan är så viktig. Alla återställningsföretag säger bara, pilla inte själv, så har vi störst chans att rädda allt.

Om du nu väljer att pilla själv, planera vad du ska göra, och gör det direkt, i en följd, och bara en gång. Håll inte på med 30 olika magiska trix, för om du väl ger upp och ska skicka in den, så är det troligen försent.

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa mer om vad det kostar som privatperson att få disken lagad: http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/privat/

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Hej,

Ni menar alltså att jag bör sätta två fläktar på var sida av den på full sprutt och att detta kanske gör att disken fungerar om jag har tur? Och i värsta fall försöka ännu tyngre kylning?

Finns det något mer jag kan testa för att få detta att fungera?

ALLA tips är uppskattade!

"passiv" kylning genom att bara blåsa bort avdunstande värme räcker inte för att underkyla eventuella kretsar eller ändra fysiskt i chassit på disken. behöver en källa som under lång tid kan dra värmeenergi ur disken. jag kör om möjligt en kyldyna ifrån apoteket som är mjuk och får maximal kontakt med disken utan att vara för kall.

men det är bara mina små tips.

kontaka ibas eller dylikt för en offert innan du börjar mecka

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se