Råkade knäcka delar av fästet till CPU-kylaren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

Kemiskt ren aceton... vanlig aceton innehåller olja

http://www.sweclockers.com/forum/trad/578082-faq-kylpasta

Jag hade aldrig använt toalettpapper, oavsett kvalitén på det. Det frasar och trasar alldeles för lätt. Dom gånger jag har pillat med CPU / Kylaren så har jag alltid använt kaffefilter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hurtigbullen:

På vilket sätt skulle det vara bättre med tryckluft än med dammsugare menar du?

När partiklar sugs genom plastmunstycket på en dammsugare slits partiklar av munstycket med vilket gör munstycket elektroniskt laddat på samma sätt som när du drar fötterna på en syntetmatta. Risken för en urladdning mellan munstycket och komponenterna är stort, och som vanligt med ESD är det möjligt att felen inte märks förrän dagar eller år senare, tex med ett dött minne eller defekt moderkort.

När du använder tryckluft blåser du bort dammet utan att skapa statiska laddningar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheAvenger:

Att GPU inte detekterades kan bero på flera saker:
- Damm i PCIe-slotten (ofta fallet)
- Någon kontrollerkrets partiellt sabbad av ESD (inte helt omöjligt med tanke på dammsugningen)
- Knas inställningar i BIOS (sällan ens möjligt)

Lycka till med felsökningen

Även:

- Skadade sockelpinnar till CPU.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Lätt att säga att det brukar gå bra. Sanningen är att du har ingen aning om hur dammsugandet faktiskt har påverkat dina komponenter med avseende på stabilitet, livslängd och slumpmässiga, irrationella fel. Urladdningar kan skada komponenter vid så pass låga spänningar att man inte känner eller märker dem själv och en statisk urladdning kan hoppa flera centimeter utan större problem, särskilt vid så pass höga spänningar som en dammsugare alstrar.

På vilket sätt menar du att tryckluft skulle vara riskabelt i jämförelse med dammsugare?

Som jag sa så är det min erfarenhet och visst du har rätt att dammsugningen kan gett ESD skador på mina komponenter. Det jag vet är att mina komponenter oftast slängs fullt fungerande efter typ 5-10 år för att de helt enkelt inte är användbara för mig längre. I de fall när nåt gått sönder så har det funnits andra direkta orsaker till felet.

Vad jag vänder mig mot är den svart-vita ståndpunkten som jag tycker mig se förmedlas; "dammsugning bad" - "tryckluft good". Båda metoderna är förenade med risker, dvs både dammsugning och att använda tryckluft innebär risk för ESD skador.

När luft och damm strömmar runt saker finns det risk för statisk uppladdning och därmed också urladdning. Det spelar ingen roll om man suger eller blåser. Så risken att komponenter eller delar i datorn laddas upp och sen ger en statisk urladdning finns både vid dammsugning och när man använder tryckluft.

Skillnaden mellan tryckluft och dammsugningen är just uppladdningen i dammsugarröret och risken för urladdning från röret ska man givetvis försöka minimera. Jag har gjort det genom att hålla mig på ett behörigt avstånd och genom att köra dammsugaren på lägsta.

Jag är helt enkelt ute efter en mer nyanserad bild av det hela. Sen kan jag ha rätt eller fel och jag tar gärna till mig synpunkter och åsikter och har all respekt för att andra har en annan uppfattning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

När partiklar sugs genom plastmunstycket på en dammsugare slits partiklar av munstycket med vilket gör munstycket elektroniskt laddat på samma sätt som när du drar fötterna på en syntetmatta. Risken för en urladdning mellan munstycket och komponenterna är stort, och som vanligt med ESD är det möjligt att felen inte märks förrän dagar eller år senare, tex med ett dött minne eller defekt moderkort.

Jag är medveten om det. Jag borde ha formulerat mig bättre i mitt inlägg.

Skrivet av Fluf:

När du använder tryckluft blåser du bort dammet utan att skapa statiska laddningar.

Som jag har förstått det så skapar man skapar man även statiska laddningar i delarna man blåser på och på ikringliggande delar och därmed finns det även risk för ESD skador när man använder tryckluft.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag är medveten om det. Jag borde ha formulerat mig bättre i mitt inlägg.

Som jag har förstått det så skapar man skapar man även statiska laddningar i delarna man blåser på och på ikringliggande delar och därmed finns det även risk för ESD skador när man använder tryckluft.

Problemet uppstår huvudsakligen när dammet gnids mot någonting och sliter med sig elektroner, det som blir av med elektroner blir laddat. I detta fallet dammsugarens munstycke och rör, då de är gjorda av plast leds inte laddningen vidare.

Fritt cirkulerande damm som när du använder tryckluft gnids inte mot en yta på samma sätt för att bygga en laddning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Problemet uppstår huvudsakligen när dammet gnids mot någonting och sliter med sig elektroner, det som blir av med elektroner blir laddat. I detta fallet dammsugarens munstycke och rör, då de är gjorda av plast leds inte laddningen vidare.

Fritt cirkulerande damm som när du använder tryckluft gnids inte mot en yta på samma sätt för att bygga en laddning.

Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag. Jag har alltid varit av uppfattningen att tryckluften leder till ESD problematik den med.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Schytzz:

Jag hade aldrig använt toalettpapper, oavsett kvalitén på det. Det frasar och trasar alldeles för lätt. Dom gånger jag har pillat med CPU / Kylaren så har jag alltid använt kaffefilter.

Jag föreslog inte toapapper, sa bara att man skulle köra på kemiskt ren aceton. Jag kör själv med topz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Ja, så fejk det bara kan bli! Det finns inga vetenskapliga grunder för "Free energy" över huvud taget! Det du ser när personen får den lilla led'en att lysa är helt normalt (när han rör på den). Han tillför rörelseenergi till en enhet som kan brukas som generator. Enheten omvandlar rörelseenergin till elektrisk energi, den lyser sedan upp led'en i någon sekund.

Han måste tillföra mer energi än vad som görs av med. Det närmsta man kan komma "free energy" är vind, sol och vattenkraft. Även dessa är inte gratis men energin man fångar upp kan ses som gratis då du inte måste göra något aktivt för att generera den.

Summa sumarum: Videoklipp som innehåller orden "Free energy" och "Magnets" i någon form, är bara löjliga och bygger som bäst på ett möjligt koncept, men bryts pga dem fysiska lagarna. Så, "fejk".

Jo jag märkte det sen när jag hittade "related video" som jag sen la till i min edit, och första videon hittade jag för något år sen och tänkte okej coolt sen tänkte inte jag mer på det, men trevligare att läsa ditt inlägg än föregående, tyvärr kan man inte blockera folk men men, bara att ignorera

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

Jag föreslog inte toapapper, sa bara att man skulle köra på kemiskt ren aceton. Jag kör själv med topz

Jag har aldrig prövat med Tops. Uppenbarligen tycker du att det fungerar bra, så det är en dum fråga, men lossnar inte lite fibrer när man använder dom till att rengöra processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det andra problemet är att lagren i fläktarna slits (blir varma) om de snurrar för snabbt.

Fast då behöver de snurra en stund. Och borde bara vara ett problem för vissa lagertyper.

Skrivet av Exeo:

Jo jag märkte det sen när jag hittade "related video" som jag sen la till i min edit, och första videon hittade jag för något år sen och tänkte okej coolt sen tänkte inte jag mer på det, men trevligare att läsa ditt inlägg än föregående, tyvärr kan man inte blockera folk men men, bara att ignorera

Om du tyckte att mitt inlägg var "otrevligt" och vill ignorera mig är du välkommen. Jag påpekade att om något verkar för bra för att vara sant, bör man kanske vara lite källkritisk. Om någon kommit på ett revolutionerande sätt att producera kostnadsfri energi på, så hade många miljö, och ekonomirelaterade problem vart lösta, och denna någon hade varit en självskriven nobelpristagare i tiotals år i följd. Det borde mana till viss eftertanke.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast då behöver de snurra en stund. Och borde bara vara ett problem för vissa lagertyper.

Om du tyckte att mitt inlägg var "otrevligt" och vill ignorera mig är du välkommen. Jag påpekade att om något verkar för bra för att vara sant, bör man kanske vara lite källkritisk. Om någon kommit på ett revolutionerande sätt att producera kostnadsfri energi på, så hade många miljö, och ekonomirelaterade problem vart lösta, och denna någon hade varit en självskriven nobelpristagare i tiotals år i följd. Det borde mana till viss eftertanke.
B!

Det du skrev hade jag inget problem med, utan vad Rixxz skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

På vilket sätt skulle det vara bättre med tryckluft än med dammsugare menar du?

Att använda en dammsugare kan sluta med ESD-skador

men jesus, missade helt att det fanns fler sidor

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

@Exeo: Nej tyvärr kan man ju inte det. Det är helt okej att inte veta allt eller bli lurad av något, det händer alla! Det viktiga är att man håller sig källkritisk och är vänlig

Btw, det finns många många fler som har blivit lurade av sådana klipp och "fringe science" eller "pseudo science" utan att lyssna till reson eller logik, så du är långt ifrån värst eller dummast om man nu kan kalla det det. Så oroa dig inte haha.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kemiskt ren aceton... vanlig aceton innehåller olja

http://www.sweclockers.com/forum/trad/578082-faq-kylpasta

Inte den aceton jag använder...

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy