Är 7.1 ljuder på Asus Maximus 7 bra?

Permalänk
Inaktiv

Är 7.1 ljuder på Asus Maximus 7 bra?

Är det bra? Eller ska man köpa ett 7.1 headset?

Permalänk
Medlem

Om du ska ha ett Headset så funkar stereohörlurar jättebra för sourroundljud. Lyssna på detta i ett par vanliga hörlurar så förstår du: ttps://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Holmfrid:

Om du ska ha ett Headset så funkar stereohörlurar jättebra för sourroundljud. Lyssna på detta i ett par vanliga hörlurar så förstår du: ttps://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Tack men jag har redan testat det testet och jag har en kompis som både har testat stereo och surround hörlurar och han säger att det är en stor skillnad.
Kan det ens vara någon skillnad mellan olika virtual surround program?

Permalänk
Skrivet av anon253380:

Tack men jag har redan testat dom och jag har en kompis som både har testat stereo och surround hörlurar och han säger att det är en stor skillnad.
Kan det ens vara någon skillnad mellan olika virtual surround program?

Det är klart det kan vara stor skillnad...

Stereohörlurar bör kunna återge surroundljud med mycket bra precision om källmaterialet och/eller mjukvaran är bra. Trumhinnan känner ju inte varifrån ljud kommer utan det är hjärnan som tolkar signalerna utifrån subtila förändringar i ljudet när det studsar i rummet samt skillnaden på ljudvågorna (deras latens och styrka) som träffar höger respektive vänster öra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon253380:

Tack men jag har redan testat dom och jag har en kompis som både har testat stereo och surround hörlurar och han säger att det är en stor skillnad.
Kan det ens vara någon skillnad mellan olika virtual surround program?

Ja det kan vara stor skillnad, konsthuvudsinspelning är däremot inte konstgjord surround utan ger riktig surround, men det kräver ju en bra hörlur för att återges rätt, problemet med 7.1 lurar är att de är så oerhört billiga i konstruktionen för att man ska ha råd att stoppa in alla drivers som folk tror behövs för surround, vi har bara 2 öron, positionen till ljud bestämmer vi med hrtf http://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function och mjukvarorna/elektroniken kan simulera detta mer eller mindre bra, 7.1 lurar kan däremot aldrig ge rätt funktion av sig själva utan de behöver också hjälp av elektroniken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.