Återskapa data från kraschad hårddisk

Permalänk

Återskapa data från kraschad hårddisk

Hej! Jag vill börja med att säga att jag har läst guiden, men är inte helt kunnig i området och tror inte att det beskrev hur jag kan lösa mitt problem.

Min polare tappade sin stationära dator när den var igång (jag fattar inte hur han lyckades, men det är en annan historia) och hans hårddisk dog. Jag har nu den hos mig och försöker återskapa data, men har aldrig gjort det förut.

Det är en WD Green på 1,5TB, han säger att han hade använt ca 300GB. När jag kopplade in den så hittades den i BIOS, men jag kan inte se den i "Devices and drives" eller "Computer Manager". Jag har laddat ned Recuva och Data Rescue PC3 (demo), Recuva hittade en 5e hårddisk som jag antar är den, men den kunde inte skanna den med erroret "Unable to determine file system". Hårddisken är där betecknad som \\, den har ingen läsbar partition.

Data Rescue PC3 hittar den inte alls.

Jag har hört den klicka vid ett par tillfällen, men tror inte att den har Click of death, just nu låter den bara lite mer än mina andra hårddiskar.

Någon som har idéer om hur jag ska kunna återhämta filer från den? Jag funderar på att prova att frysa ned den över natten, men vill kolla med er först

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Jag har använt Spinrite ett par gånger sedan 2002 eller nåt, lyckats återskapa stora delar av data på "nästan" kassa diskar (clickety-click, inte dyker upp i device manager osv), men det kan ta tid. Exempelvis så hade jag en 74 GB WD 10000 rpmare som jag tror gick i över en vecka innan det gick att kopiera över räddad data.

https://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Permalänk
Skrivet av St3amer:

Jag har använt Spinrite ett par gånger sedan 2002 eller nåt, lyckats återskapa stora delar av data på "nästan" kassa diskar (clickety-click, inte dyker upp i device manager osv), men det kan ta tid. Exempelvis så hade jag en 74 GB WD 10000 rpmare som jag tror gick i över en vecka innan det gick att kopiera över räddad data.

https://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Tack, ska prova det

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

är det en mekanisk skada är det nog kört för då måste man in i hårddisken och fixa det finns special firmor som fixa sånt med det kostar . Vid mjukvara fel finns det en hel del program som kan läsa och återskapa data på hårddisken,
get data back bruka jag använda den hittar till och med gamla saker sen finns det fler andra bra program

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Man skall aldrig köra ett dataåterskapningsprogram på en kraschad hårddisk. Det första man gör om disken hittas i BIOS är att skapa en avbild. Bästa program för det är ddrescue. Ddrescue finns bla,. på SystemRescueCD, som är en live-CD linuxdistribution. Sedan återskapar man filerna från avbilden.

Visa signatur

Fagerja