MacBook Air 13" 2008 - ang. hårddisken

Permalänk
Medlem

MacBook Air 13" 2008 - ang. hårddisken

Hej alla!

Enligt serienr: W8812K10Y51 så ska det vara en hårddisk på 80GB 4200rpm.
Men i disk utility visar den 56GB och jag har fått problem att formatera den eftersom jag måste installera om den.
Får felet att "kan inte skriva till sista blocket". Är det bara att slänga den och skaffa en ny.

Vad är det för typ av hårddisk som sitter, vad heter modellen vilka ska jag leta efter på beg. marknaden.

Tack på förhand

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Den använder sig av 1,8"-diskar med ZIF-anslutning. Själv skulle jag satsa på en SSD, som finns med 64GB utrymme och 128GB utrymme (kontakten verkar stämma och det står ju MacBook Air i titeln men för att vara säker skulle jag fråga säljaren om den passar just A1237, som är Apples modellnummer för den MacBook du har).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Hej alla!

Enligt serienr: W8812K10Y51 så ska det vara en hårddisk på 80GB 4200rpm.
Men i disk utility visar den 56GB och jag har fått problem att formatera den eftersom jag måste installera om den.
Får felet att "kan inte skriva till sista blocket". Är det bara att slänga den och skaffa en ny.

Vad är det för typ av hårddisk som sitter, vad heter modellen vilka ska jag leta efter på beg. marknaden.

Tack på förhand

En begagnad/refurbished HDD låter dumt. Håller med Toja92 om SSD men skulle välja bort 64GB då dessa i regel är långsammare pga färre kanaler och samtidigt ändå inte så mycket billigare än 128GB varianten.

Och ja, om du har skadade sektorer är det bara att gå vidare...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som föregående talare säger - köp en SSD. 1,8-tumsdiskar är löjligt (löjligt!) slöa jämfört med 2,5- och 3,5-tummare. Processorn i sig själv har ännu en hel del att komma med och med en SSD kommer du få en helt ny dator.

Sedan är väl sanningen den att datorn i sig själv är i slutet av sin livslängd. Lägg pengarna för ett hårddiskbyte och lite till vid sidan om och du kommer kunna få en mycket trevligare modern PC.

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar, hoppas på att kunna hitta någon disk bara så jag får igång den. Ni får gärna skicka ett PM ifall någon kanske har någon hemma o dammar på hyllan

Visa signatur

$$