Strömsnål serverdator med 16 gb ram och bra CPU?

Permalänk
Medlem

Strömsnål serverdator med 16 gb ram och bra CPU?

Jag har köpt mig en liten och smidig laptop, problemet är att jag kör rätt tunga simuleringar i Rstudio som inte min lilla laptop klarar av. Därför tänker jag köra Rstudio server på en burk där hemma som jag kan logga in mig mot och på så vis slipper jag göra beräkningarna på min laptop.
Det som krävs för en bra dator att simulera på är en stor mängd ramminne och en snabb processor (jag vet att det finns stöd för att använda grafikprocessor för beräkningar i R, men jag vet inte hur och om det ens är bra )
Så min fråga är om någon har tips på strömsnål serverdator som kan användas för ändamålet.
Som alla andra vill jag att datorn ska ha enormt bra prestanda och vara enormt billig
Tacksam för all hjälp.

Ps. Jag kommer använda mig av Linux som server så att jag kommer åt stöd för att köra beräkningar på flera kärnor samtidigt. Dessutom kanske jag kommer utöka arbetsuppgifterna för den lilla servern till att göra eget cloud etc.

Permalänk
Medlem

Kolla upp hur du använder GPU's som acceleration. Använder det OpenCL så skulle jag utan tvekan skaffat ett 290x 8GB kort och kört på det.
Här har du lite "kraft" siffror för grafikkort: http://www.geeks3d.com/20140305/amd-radeon-and-nvidia-geforce...
290x har även 320GB/s VRAM hastighet som gör det ännu mer lämpligt. Sedan vet jag inte om du behöver ECC för det du gör, isf så behöver du ett grafikkort med ECC stöd och då tittar vi på FirePro korten.

EDIT: Glömde nämna överklockning. Går lätt att få upp i 400GB/s+ i VRAM. Kör själv 435GB/s.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Värt att notera med den tabellen är att den är ett hopplock så det finns gott om potentiella felkällor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

@philipborg: Värt att notera med den tabellen är att den är ett hopplock så det finns gott om potentiella felkällor.

Definitivt, men den har legat ute i över ett år och inga har rapporterat den som felaktig i kommentarsfältet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kolla upp hur du använder GPU's som acceleration. Använder det OpenCL så skulle jag utan tvekan skaffat ett 290x 8GB kort och kört på det.
Här har du lite "kraft" siffror för grafikkort: http://www.geeks3d.com/20140305/amd-radeon-and-nvidia-geforce...
290x har även 320GB/s VRAM hastighet som gör det ännu mer lämpligt. Sedan vet jag inte om du behöver ECC för det du gör, isf så behöver du ett grafikkort med ECC stöd och då tittar vi på FirePro korten.

EDIT: Glömde nämna överklockning. Går lätt att få upp i 400GB/s+ i VRAM. Kör själv 435GB/s.

Har spenderat eftermiddagen med att kolla upp lite hur GPU accelerationen fungerar. Vad jag kan utröna så är det långt ifrån alla beräkningar som går att göra på ett smidigt sätt m.ha GPU. Så verkar som att det i dagsläget är säkrare investering att köra på kraftigare CPU. Men varje dag som går så förbättras ju rutinerna för GPU-acceleration och när dagen kommer för att köra med det så får jag väl helt enkelt investera i ett muskligt grafikkort.

Så jag tar gärna emot tips och idéer på vilka delar som ingår i en schysst serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkabu:

Har spenderat eftermiddagen med att kolla upp lite hur GPU accelerationen fungerar. Vad jag kan utröna så är det långt ifrån alla beräkningar som går att göra på ett smidigt sätt m.ha GPU. Så verkar som att det i dagsläget är säkrare investering att köra på kraftigare CPU. Men varje dag som går så förbättras ju rutinerna för GPU-acceleration och när dagen kommer för att köra med det så får jag väl helt enkelt investera i ett muskligt grafikkort.

Så jag tar gärna emot tips och idéer på vilka delar som ingår i en schysst serverdator

Din budget är viktig att veta om du vill ha några relevanta tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Din budget är viktig att veta om du vill ha några relevanta tips.

Ja naturligtvis, glömde bort att inte alla på Sweclockers är tankeläsare

I en drömvärld så kostar den < 5 000 kr excl. lagring då jag har en ssd och WD red redan.
Men om det behövs så lägger jag hellre till och får en funktionell server.

Permalänk
Medlem

Hur känslig data har du? Och hur mycket beräkningar kör du?
Fundera på om du behöver äga servern eller om du kan köra on demand.
Finns färdiga Rstudio-images för Amazon EC2 här http://www.louisaslett.com/RStudio_AMI/

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av janzzon:

Hur känslig data har du? Och hur mycket beräkningar kör du?
Fundera på om du behöver äga servern eller om du kan köra on demand.
Finns färdiga Rstudio-images för Amazon EC2 här http://www.louisaslett.com/RStudio_AMI/

Jag har en liten foliehatt som jag gillar att gå runt med ibland, så därför så vill jag nog äga servern själv

Men ja, jag har tittat lite på den där lösningen och det skulle ju kunna fungera för lite mindre och icke-känsliga projekt. Det känns dock som att jag vill sätta upp något som jag vet kommer fungera för alla projekt.