Permalänk

Asus Z87-A instabil med 32gb RAM.

Undrar om någon med ASUS morsa Z87-A haft problem med 4 x 8 gb minnesstickor?
Har tidigare kört 4 x 4 gb utan några som helst bekymmer. Satte nyligen in 32gb - som är av samma märke (UMAX) och i princip samma specs som mina tidigare - vilket gör att minnes & CPU-krävande program som 3D Max och AE kraschar nästan direkt vid rendering. Här även fått en del oförskämda Blue Screen of Death scenarion.

Någon som haft samma eller snarlikt problem och kunnat få fason på det? Är i så fall mäkta tacksam om ni vill hjälpa mig på traven.
Minnesmodellerna är inte med på ASUS rekommendationslista, vilket inte mina förra var heller. Kan bara dra slutsatsen att dom inte är kompatibla alt. något vajsing på dem....eller att jag missat någon avgörande inställning i BIOS. Har senaste BIO's och allt annat dom prackar på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Arve:

Undrar om någon med ASUS morsa Z87-A haft problem med 4 x 8 gb minnesstickor?
Har tidigare kört 4 x 4 gb utan några som helst bekymmer. Satte nyligen in 32gb - som är av samma märke (UMAX) och i princip samma specs som mina tidigare - vilket gör att minnes & CPU-krävande program som 3D Max och AE kraschar nästan direkt vid rendering. Här även fått en del oförskämda Blue Screen of Death scenarion.

Någon som haft samma eller snarlikt problem och kunnat få fason på det? Är i så fall mäkta tacksam om ni vill hjälpa mig på traven.
Minnesmodellerna är inte med på ASUS rekommendationslista, vilket inte mina förra var heller. Kan bara dra slutsatsen att dom inte är kompatibla alt. något vajsing på dem....eller att jag missat någon avgörande inställning i BIOS. Har senaste BIO's och allt annat dom prackar på en.

Vad menar du med "i princip samma", vad är det som skiljer?
Aktiverat XMP i bios?

Inga Intel cpu till det moderkortet har officiellt stöd för minneshastighet över 1600MHz, har även för mig att om man kör snabbare kan det bli instabilare ju större mängd minne man har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik Arve:

Undrar om någon med ASUS morsa Z87-A haft problem med 4 x 8 gb minnesstickor?
Har tidigare kört 4 x 4 gb utan några som helst bekymmer. Satte nyligen in 32gb - som är av samma märke (UMAX) och i princip samma specs som mina tidigare - vilket gör att minnes & CPU-krävande program som 3D Max och AE kraschar nästan direkt vid rendering. Här även fått en del oförskämda Blue Screen of Death scenarion.

Någon som haft samma eller snarlikt problem och kunnat få fason på det? Är i så fall mäkta tacksam om ni vill hjälpa mig på traven.
Minnesmodellerna är inte med på ASUS rekommendationslista, vilket inte mina förra var heller. Kan bara dra slutsatsen att dom inte är kompatibla alt. något vajsing på dem....eller att jag missat någon avgörande inställning i BIOS. Har senaste BIO's och allt annat dom prackar på en.

Har du kört minnestest på dem? Memtest86+ är ett program som kan finna ev felaktigheter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@MacAllan: Så vitt jag förstått är det bara volymen som skiljer sig från tidigare minnen, all annan specs verkar vara samma. Minnesmodulerna är: Umax. Cetus DCDDR3-1600 - PC3 12800. Tänkte det var ett säkert kort att köpa av samma märke och frekvens eftersom det funkat galant tidigare med mina 4 x 4 GB minnen.

Har aktiverat XMP. Är det något annat man bör ändra på i BIOS?

I manualen till moderkortet står det att minnen upp till 2800mhz har stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Arve:

@MacAllan: Så vitt jag förstått är det bara volymen som skiljer sig från tidigare minnen, all annan specs verkar vara samma. Minnesmodulerna är: Umax. Cetus DCDDR3-1600 - PC3 12800. Tänkte det var ett säkert kort att köpa av samma märke och frekvens eftersom det funkat galant tidigare med mina 4 x 4 GB minnen.

Har aktiverat XMP. Är det något annat man bör ändra på i BIOS?

I manualen till moderkortet står det att minnen upp till 2800mhz har stöd.

Är det någon skillnad på hur minneskretsarna sitter, enkel eller dubbelsidig montering?
Vissa kort vill inte ha dubbelsidiga (tror jag det är) om man kör alla slotten, detta skall dock stå i manualen.

Inget annat än XMP skall behöva ändras i bios.

Moderkortet stödjer 2800MHz, men minneskontrollen som sitter i cpu'n har endast officiellt stöd upp till 1600MHz.

Om du bara kör 2 nya stickor hur blir det då?

Permalänk

@Jalle64: Tack för tipset, ska köra det.

Permalänk

@MacAllan:
Sitter flänsar över men verkar vara dubbelsidig montering.

Satte in dom igen men har nu inget XMP alternativ i BIO's. Verkar som det är PnP minnen som tydligen ska justera sig själv. Är säker på att det fanns tidigare då jag körde dom.

Har nu kört krävande renderingar samt belastat det med andra minneshungriga processer och verkar stabilt. Även klockat upp den några snäpp.

Tackar för hjälpen.