Vilka skivor är dom bästa för att bränna en film i HD ?

Permalänk
Medlem

Vilka skivor är dom bästa för att bränna en film i HD ?

Hej!¨

Har en HD-film som jag skulle vilja bränna till en skiva. Men vet inte till vilken skiva, eftersom det finns så många märken.
Så min fråga är: Vilka skivor är dom bästa för att bränna en film i HD ?

Permalänk
Medlem

jag använder Verbatim skivor till allt som jag bränner
Vet att det finns andra bra märken men har aldrig haft krångel med Verbatim

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll? En skiva kostar några kronor. Bränn - prova.. funkar? Köp fler.
Skivan skiter i vad det är för material. Jag har DVD-skivor för 3:- / st och de funkar finfint.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

@RAJ: Okej. men vad är det för skillnad på blu-ray skivor mot dom andra skivorna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

@RAJ: Okej. men vad är det för skillnad på blu-ray skivor mot dom andra skivorna ?

Har du en Blu-Ray brännare? annars ska du inte testa sådana skivor.

Sen är det lite luddigt hur du vill bränna din film, om du har en film i HD 720P eller 1080P kan du inte använda DVD format på den, utan du bränner då filmen som en vanlig datafil på en DVD R skiva, på den tiden det begav sig att man brände film på DVD R skivor skaffa jag det billigaste i bulk förpackning man kunde hitta oftast.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

@RAJ: Okej. men vad är det för skillnad på blu-ray skivor mot dom andra skivorna ?

Jag förstod inte att du behövde ha bluray. Ska du göra en filmskiva för att stoppa i en blurayspelare?

Och vilka är de andra skivorna? Bluray är format, dvd är ett annat, CD (eller vad man ska kalla det) är ett 3:e.

Bluray är designat att ha större utrymme än dvd och cd just för att en HDfilm tar mer plats än en dvdfilm.

En DVD rymmer på enkellager 4.7GB. Bluray flera gånger mer. CD rymmer 650MB (finns ännu större dock).

Om din film ska köras som en bluray i en blurayspelare så får du väl skaffa dig en bluraybrännare och några skivor och testa.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Hej!¨

Har en HD-film som jag skulle vilja bränna till en skiva. Men vet inte till vilken skiva, eftersom det finns så många märken.
Så min fråga är: Vilka skivor är dom bästa för att bränna en film i HD ?

Det finns DVD-skivor och sedan finns det DVD skivor som håller för 1k år:
http://www.dvdmarknaden.com/SE/Catalog/DVD/M-Disc/

Som svar på din fråga i senare inlägg, rent tekniskt = större kapasitet.

Permalänk
Medlem

Bluray får plats med mycket mer data. En vanlig DVD kan bara hålla 4,37GB eller vad det är, en Bluray, beroende på antal lager 25GB eller 50GB.
Men Bluray kostar mycket mer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

@RAJ: Okej. men vad är det för skillnad på blu-ray skivor mot dom andra skivorna ?

BluRay är en annan teknik än DVD och CD en vanlig BluRay kan lagra 25GB (finns även större) medan en vanlig DVD bara kan lagra 4,7GB och en CD bara 700MB.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Det är döfött dehär. Kommer att eskalera till att man i princip får bränna skivan och skicka den till honom - ungefär som övriga trådar han skapar. =/

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Okej, då vet jag