Permalänk

bytt processor, startar inte

Hej!

Jag har en gammal htpc som jag byggt 2008.
moderkort Gigabyte GA-M57SLI-S4 och en tvåkärnig processor.
Nu vill grabben spela så jag håller på att hotat upp den med vad den tål.
Jag har köpt en Phenom X4 9550 på träder och stoppade precis i den. Enligt gigabyte så ska moderkortet ta processorn, det är ett am2+ kort.
Nu får jag inte ens bild? Moderkortet skriker på mig med jämna mellanrum.
Måste jag plocka av grafikkort och köra med tangentbord med sladd för att få igång den?
Jag uppdaterade bios förut i windowsmiljön och tror att det funkade.
Jag trycker del. När jag startar för att komma till startskärmen.

Var ska jag börja? Hur ska jag få bild?

Urban

Permalänk
Medlem

Var du aldrig in i BIOS och kollade att uppdateringen funkade? Får du bild med den gamla processorn?

Permalänk

@urbanandersson:
Jag försökte hitta biosversion i när jag startar upp i biosläget, men jag hittade inte det.
Och uppdateringen skedde över Internet med gigabytes program @bios.
Jag har inte provat flytta tillbaka till den gamla processorn än.
Jag håller på att ta av grafikkortet och köra med det inbyggda, men det ska kanske inte behövas?
Urban

Permalänk

@urbanandersson:
Gamla processorn i igen, nu har jag bild.
Urban

Permalänk
Inaktiv

Testa att prova med ytterligare någon BIOS version, kanske finns en beta? Annars är processorn kass?

Jag har ett moderkort över som du kan köra på, om du kan hämta det i skåne (Lund), 80% säker på att det fortfarande är helt (och det fungerar med den processorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av urbanandersson:

@urbanandersson:
Jag försökte hitta biosversion i när jag startar upp i biosläget, men jag hittade inte det.
Och uppdateringen skedde över Internet med gigabytes program @bios.
Jag har inte provat flytta tillbaka till den gamla processorn än.
Jag håller på att ta av grafikkortet och köra med det inbyggda, men det ska kanske inte behövas?
Urban

Ingen revision av moderkortet GA-M57SLI-S4 stödjer Phenom X4 9950.

N/A = Not support

Citat från CPU Support List "Phenom X4 9950 2600MHz 512KBx4 2MB Agena 65nm B3 125W 4000 N/A"

Du hittar CPU Support list på denna sida http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=2539#

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ingen revision av moderkortet GA-M57SLI-S4 stödjer Phenom X4 9950.

N/A = Not support

Citat från CPU Support List "Phenom X4 9950 2600MHz 512KBx4 2MB Agena 65nm B3 125W 4000 N/A"

Du hittar CPU Support list på denna sida http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=2539#

TS skrev 9550, och den har stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

TS skrev 9550, och den har stöd.

Sorry jag läste första inlägget slarvigt, ja alla revisioner stödjer 9550.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

körde du en resett bios när du körde 9550 ?? ibland kan inställningarna spöka och det kan lösa problemet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@urbanandersson:

Hej igen!
Oj vad många hjälpsamma människor som finns där ute
Nu har jag lite mer eller mindre koll.

På kartongen som jag fick moderkortet i finns en klistrelapp " support am2+"
Det märkliga är listan som är 3- delad vilka processorer som stöds.
En lista på am2, en på am3 och en på am2+

Min gamla processor är en :
AMD Athlon X2 BE-2400 Socket am2 45w Boxed

Min processor finns med på am2 listan och den 9550 som jag köpte finns på am2+listan.

På gigabytes hemsida står texten:
•Supports AMD Phenom X4/ Phenom X3 processor
*Note: If you install AMD AM3/AM2+ CPU on AM2 motherbord, the system bus speed will downgrade from HT3.0(5200MHz) to HT1.0(2000 MT/s) spec; however, the frequency of AM3/AM2+ CPU will not be impacted. Please refer "CPU Support List" for more information.

Jag är inte helt ny på datorbyggande, jag byggde datorn 2008 som strömsnål htpc. men jag är ny processorbyte och biosuppdateringar. Jag har ingen aning om vad jag gör.

Om jag måste byta moderkort så betyder det också att jag måste köpa nytt Windows och kanske office.
Jag har ett vista ej oem som jag kan använda, men vill man köra vista?
Kanske bättre att leta upp en annan begagnad dator?

Jag har även ropat in ett grafikkort på tradera R9 270x dualX.
Jag hoppas att jag kan köra det på mitt 450W cross air nätaggregat fastän det är rekommenderat minst 500w, jag hoppas på att det inte kör för fullt. Jag får köpa en strömadaptorsladd på Kjell.COM för nätaggregatet har bara en anslutning till PCI-express

Som ni ser, jag bara chansar, men just nu verkar moderkortet vara för klent?

Urban

Permalänk

@urbanandersson:

Det finns ju den möjligheten att du har köpt en defekt processor, den behöver ju inte vara OK.

Permalänk
Rekordmedlem

Du använde väl originalcpun när du uppdaterade bios ? Har du giort cmos reset, har du kollat om minne och ev satakontroller/kabel är ok, har du provat att ha sataporten i ideläge ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av urbanandersson:

@urbanandersson:

Hej igen!
Oj vad många hjälpsamma människor som finns där ute
Nu har jag lite mer eller mindre koll.

På kartongen som jag fick moderkortet i finns en klistrelapp " support am2+"
Det märkliga är listan som är 3- delad vilka processorer som stöds.
En lista på am2, en på am3 och en på am2+

Min gamla processor är en :
AMD Athlon X2 BE-2400 Socket am2 45w Boxed

Min processor finns med på am2 listan och den 9550 som jag köpte finns på am2+listan.

På gigabytes hemsida står texten:
•Supports AMD Phenom X4/ Phenom X3 processor
*Note: If you install AMD AM3/AM2+ CPU on AM2 motherbord, the system bus speed will downgrade from HT3.0(5200MHz) to HT1.0(2000 MT/s) spec; however, the frequency of AM3/AM2+ CPU will not be impacted. Please refer "CPU Support List" for more information.

Jag är inte helt ny på datorbyggande, jag byggde datorn 2008 som strömsnål htpc. men jag är ny processorbyte och biosuppdateringar. Jag har ingen aning om vad jag gör.

Om jag måste byta moderkort så betyder det också att jag måste köpa nytt Windows och kanske office.
Jag har ett vista ej oem som jag kan använda, men vill man köra vista?
Kanske bättre att leta upp en annan begagnad dator?

Jag har även ropat in ett grafikkort på tradera R9 270x dualX.
Jag hoppas att jag kan köra det på mitt 450W cross air nätaggregat fastän det är rekommenderat minst 500w, jag hoppas på att det inte kör för fullt. Jag får köpa en strömadaptorsladd på Kjell.COM för nätaggregatet har bara en anslutning till PCI-express

Som ni ser, jag bara chansar, men just nu verkar moderkortet vara för klent?

Urban

Då den du köpt är av andra generationen AM2-CPU:er dvs AM2+ ligger de i separata listor. Att det även funkar med AM3 är pga att dessa klarar både DDR2 och DDR3 minne, därav dessa i en tredje lista.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Då den du köpt är av andra generationen AM2-CPU:er dvs AM2+ ligger de i separata listor. Att det även funkar med AM3 är pga att dessa klarar både DDR2 och DDR3 minne, därav dessa i en tredje lista.

Hej!
Jag hängde inte med alla turer.

Hur vet jag om mitt moderkort klarar processorn jag köpt?
Min 45w nuvarande processor finns bara med på listan för am2 = första listan.
På moderkortet förpackning finns en påklistrad etikett "support am2+.
Min köpta fyr kärniga processor finns med på listan am2+ = tredje listan.
Nuvarande am2 och köpta am2+ processorn ligger alltså inte i samma lista.

Kommer jag att kunna köra min "nya" processor på mitt gamla moderkort om jag tex resetar bios(verkar läskigt, tänk om datorn dör )

Eller är det bara att lägga ner och sälja "nya" processorn?

Urban

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av urbanandersson:

Hej!
Jag hängde inte med alla turer.

Hur vet jag om mitt moderkort klarar processorn jag köpt?
Min 45w nuvarande processor finns bara med på listan för am2 = första listan.
På moderkortet förpackning finns en påklistrad etikett "support am2+.
Min köpta fyr kärniga processor finns med på listan am2+ = tredje listan.
Nuvarande am2 och köpta am2+ processorn ligger alltså inte i samma lista.

Kommer jag att kunna köra min "nya" processor på mitt gamla moderkort om jag tex resetar bios(verkar läskigt, tänk om datorn dör )

Eller är det bara att lägga ner och sälja "nya" processorn?

Urban

Det kan ofta vara så att cpustödet beror på biosversion så se till att ha rätt (eller senaste bios) och uppdatera om det behövs innan cpubytet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.