Datorn stänger av sig själv vid spelande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Är det inte något problem med att köra Prime95 och senaste processormodellerna? Jag tror de körs för hårt för att det ska vara bra för dem. Testa AIDA64 istället.

Nej, är helt normalt. Senaste Prime95 utnyttjar avx instruktioner som kräver mer av processorn. Därav matas cpun med mer volt för att klara av det. Det stora strulet kan bli om du vill få ut max och aldrig tänker använda avx optimerad programvara, då kan det vara bättre stresstesta med andra program. Däremot om ett program uppdateras med avx och du inte har koll på det så kan din dator bli instabil för att du inte använt prime95 vid överklockningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nej, är helt normalt. Senaste Prime95 utnyttjar avx instruktioner som kräver mer av processorn. Därav matas cpun med mer volt för att klara av det. Det stora strulet kan bli om du vill få ut max och aldrig tänker använda avx optimerad programvara, då kan det vara bättre stresstesta med andra program. Däremot om ett program uppdateras med avx och du inte har koll på det så kan din dator bli instabil för att du inte använt prime95 vid överklockningen.

Han syftar nog på att Haswell CPUs kan ta skada av Prime95, när AVX används så är CPUn inställd på att öka volten automatiskt. Detta är inget problem om man kör korta stunder, men kör man Prime95 så brukar det bli en längre stund vanligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Han syftar nog på att Haswell CPUs kan ta skada av Prime95, när AVX används så är CPUn inställd på att öka volten automatiskt. Detta är inget problem om man kör korta stunder, men kör man Prime95 så brukar det bli en längre stund vanligtvis.

Som jag skrev innan, ingen "fara". Du kan prima dygnet runt. Lovar att om du köper en haswell så kommer inte cpun gå sönder för att du kör prime95 dygnet runt. Volt ökningen är där av en anledning. Det är tyngre för cpun att utnyttja avx instruktioner. Därför som du skrev ökar cpun automatiskt volten då. Detta är inget unikt för prime95 utan kommer ske med ALLA program som utnyttjar avx.

Däremot försvårar avx vid överklockning då du måste ta med den automatiska voltökningen i dina beräkningar. Därför väljer många att skippa prime95 och även då nå en aningen högre klock. Allt är bra tills den dagen du stöter på ett program som är cpu intensivt och använder avx. Har du stabilitet testat med prime95 kan du luta dig tillbaka och veta att din cpu klarar alla program medans om du skippat det bör hålla koll på om dina program använder avx eller ej. Tex handbrake ska stödja avx och använder du det utan att ha kört prime95 riskerar du få en instabil dator bara för att du var "rädd" för prime95.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Det kan vara nätdelen som är trasig.
Hade samma sak själv att datorn botade om sig när jag spelade och då provade att byta nätdel sen dess har allt fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagpur:

Det kan vara nätdelen som är trasig.
Hade samma sak själv att datorn botade om sig när jag spelade och då provade att byta nätdel sen dess har allt fungerat.

Låter konstigt då den endast är ett halvår gammal :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Låter konstigt då den endast är ett halvår gammal :/

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt var bara 1år gammalt corsair ax 1200i
Och det betedde sig lika dant som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen kört furmark i ca 1 och en halv timme med 74c under full load. Detta problem är extremt konstigt! Har någon annan förslag på hur man nu ska gå vidare?

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem när jag bytte grafikkort. Jag har inte läst hela tråden men använt sökfunktionen lite.
Mitt problem låg i att moderkortet hade en äldre drivrutin. Testa uppgradera bios!

Lycka till!

Visa signatur

Vart finns den felfria datorn? Finns den?

Permalänk
Medlem

Ni säger att psun kan vara problemet. Kanske jag fick ett måndags ex.....
Men hursomhelst så har jag garanti på den då jag köpte den för endast ett halvår sen. Finns det något bra program så att man kan testa den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nej evga brukar leverera kvalitet

Fel, du kan inte gå efter märke på agg längre. Är en salig blandning på OEM kan även vara i samma serie av agg. Utan du kolla på exakt på det agget du köper för att veta om det är kvalité eller inte.

Skrivet av Bakwetu:

Är det inte något problem med att köra Prime95 och senaste processormodellerna? Jag tror de körs för hårt för att det ska vara bra för dem. Testa AIDA64 istället.

Precis, ger tydligen för mycket volt. För den triggar en instruktion i cpu:n. Får i så fall köra äldre prime version.

Edit mer info http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2419572 så swec bör sluta rekommendera prime, utan får i så fall länka äldre versioner utan AVX.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Okej, körde entill runda memetest, och denna gången hittades 12 fel!
Har jag hittat problemet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Okej, körde entill runda memetest, och denna gången hittades 12 fel!
Har jag hittat problemet kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Prova med bara en sticka ram då. Testa båda var för sig