Svt-kanalarena funkar inte på TV-boxen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2007

Svt-kanalarena funkar inte på TV-boxen

Hej.

Försöker hjälpa en bekant att fixa boxen som endast visar TV4. SVT-kanalerna har slutat fungera av nån konstig anledning (visar ingen signal). Han säger att den är kopplad till en antenn så jag antar att det är en DVB-T mottagning. Eftersom jag inte har använt den tekniken tidigare undrar jag om det krävs någon speciell kod man ska programmera in kanalerna manuellt eller om det tas upp automatiskt av boxen?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Svt har bytt namn på kanalerna när de gjorde om i april och man kan behöva göra en ny kanalsökning, det kan ju också vara så att det är nått lokalt fel, är du säker på att det är dvb t som används och inte nån typ av kabeltv ?
https://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/Det...
Jag vet inte om det är rätt mast men annars får du söka på det själv.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av mrqaffe:

Svt har bytt namn på kanalerna när de gjorde om i april och man kan behöva göra en ny kanalsökning, det kan ju också vara så att det är nått lokalt fel, är du säker på att det är dvb t som används och inte nån typ av kabeltv ?
https://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/Det...
Jag vet inte om det är rätt mast men annars får du söka på det själv.

Tack för svaret. Kan vara kabel TV, kan inte sånt här så bra. Jag tror att en ny sökning på kanalerna fixar problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av strike_formation:

Tack för svaret. Kan vara kabel TV, kan inte sånt här så bra. Jag tror att en ny sökning på kanalerna fixar problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är boxen ansluten, är det en villa med egen antenn eller ett flerbostadshus ? Det kan inte vara så svårt att ta reda på om den går direkt till en antenn eller via nått centralantenn/kabeltvsystem.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av mrqaffe:

Hur är boxen ansluten, är det en villa med egen antenn eller ett flerbostadshus ? Det kan inte vara så svårt att ta reda på om den går direkt till en antenn eller via nått centralantenn/kabeltvsystem.

Han bor i en villa med en egen antenn på taket.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ok, då får ni väl göra en ny kanalsökning så att boxen uppdateras med de förändringar som verkar ha skett i april, i värsta fall kan det ju påverkas av antennen också utifall man hamnat på nån frekvens den inte fungerar på.