Oculus VR avslöjar systemkrav och upplösning för Oculus Rift CV1

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Hmm, suddighet? Oavsett upplösning så skall det väl inte vara suddigt? Du kanske behöver linser eller glasögon och har inte märkt det förut då du aldrig behövt titta på en skärm så pass nära som man gör med OR?

Jag fick bästa resultat på syntesten ( ) men uppfattar fortfarande DK2 som suddig, när man tittar på något så finns det för få pixlar som beskriver det hela så det känns utsmudgat, inga vassa kanter, ingen skarp textur. Svårt att beskriva, men så är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Svårbeskrivet. Du måste tänka på att man ser genom bildböjande linser med tillkommande justering (som har dålig skärpa runt om sidan) och SDE på det m.m... Här är ett halvlyckat försök till simulering --> http://vr.mkeblx.net/oculus-sim/
Jag hoppas bara dom får till "imma från näsutandning"-problemet. XD (dk2 har en teknisk feldesign där).

Skrivet av EntropyQ3:

Självklart menar han "suddighet" i bemärkelsen brist på information - som en alltför långt förstorad bild. Som sagt, titta på en TV så nära att du har en betraktningsvinkel på 100-110 grader, så får du en grov uppfattning av vad ett VR headset ger för detaljintryck.
Och öga-till-skärm avståndet spelar ingen roll eftersom man inte fokuserar på det avståndet, utan optiken ser till att du kan fokusera på oändligheten, dvs ha avslappnad fokuseringsmuskel i ögat.

Jag hoppas att CV2 innebär att Oculus kan använda DP1.3 som interface och att man därmed väljer att lyfta upplösningen till 4000x2000 eller något i den stilen.

Jag kommer att köpa CV1 eller Valves motsvarighet trots att upplösningen är lite kass. Men det innebär att det inte får kosta fullt så mycket, för jag vet att jag inte kommer att behålla den här lösningen någon längre tid, och kanske bara kommer att köpa-testa-sälja under loppet av några månader. Ett sånt test får inte kosta mer än någon tusenlapp totalt. En bättre skärm, som hade kunnat användas inte bara för spel, utan hade funkat bra som biosalong för en person, eller för virtual travelling som verkligen kräver upplösning, eller.... Ja, det hade kunnat bli en långsiktigare investering.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag fick bästa resultat på syntesten ( ) men uppfattar fortfarande DK2 som suddig, när man tittar på något så finns det för få pixlar som beskriver det hela så det känns utsmudgat, inga vassa kanter, ingen skarp textur. Svårt att beskriva, men så är det

Precis, det har inte riktigt med upplösning att göra väl. Det kan vara riktigt lågupplöst och ändå är det inte suddigt. Tittar man riktigt nära på en skärm, t ex en mobil med 1080p så blir det suddigt eftersom det är ögat som inte kan fokusera (tror att det är det en av er syftade på). Detta skall lösas av OR på något vänster (tror att det är det en av er sa) och jag har inte testat DK1 eller 2 så jag vet inte hur bra det är. Men det låter som att det är det som är problemet, att de måste fixa det där. Men själv upplösningen borde inte göra det "suddigt" Om något så är det motsatsen, alltså väldigt pixligt men ändå skarpt.

Det här kan nog också förklara hans problem:

Skrivet av hejsann:

Ja.. (jag har kört DK2 en del) och VR i 1080 är inte ens dugligt i vissa lägen (text tex), inget < UHD 4K PUNKT.
(MAO inte föränns CV2 och bättre nvidiasar tyvärr).

tl;dr: Låg upplösning gör inte text svårare att läsa och inte heller blir det suddigt. Vi kan alla hålla med om att högre upplösning är bättre men just dessa problem verkar inte vara relaterade med upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Vi kan alla hålla med om att högre upplösning är bättre men just dessa problem verkar inte vara relaterade med upplösningen.

Jag tror majoriteten beror på upplösning då det helt enkelt inte finns information för att se detaljer som man normalt förväntar sig. "suddigheten" eller vad man ska kalla det uppstår nog pga stora pixlar, linser och/eller den stereoscopiska effekten. Varje öga ser ju ändå en unik bild, vilket möjligen bidrar till att hjärnan slänger ihop två urkassa bilder och det uppfattas som suddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag tror majoriteten beror på upplösning då det helt enkelt inte finns information för att se detaljer som man normalt förväntar sig. "suddigheten" eller vad man ska kalla det uppstår nog pga stora pixlar, linser och/eller den stereoscopiska effekten. Varje öga ser ju ändå en unik bild, vilket möjligen bidrar till att hjärnan slänger ihop två urkassa bilder och det uppfattas som suddigt.

Det du sa sist kan nog stämma förutom det där med för stora pixlar. Inte på långa vägar. Ta fram din mobil och titta väldigt nära i den så ser du hur det börjar bli suddigt. Just det där problemet ska OR fixa men det låter som att det inte är helt fixat. Det har inte med upplösningen att göra. Lägre upplösning blir aldrig suddigt, pixlat ja, suddigt nej.

Permalänk
Medlem

Utöver de sagda är 1 stycke oled pixel (än värre i pentile) ALLT utom 1 enskild homogent färgad kvadrat. (Snarare polka dotts i olika färger).