Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Hjälp inkoppling

Hej!
Jag har en fråga om hur jag ska lösa detta.

Jag har idag Sony BDV-N9100WB som hemmabiosystem, mitt problem är att det endast har 1 HDMI OUT och 2 HDMI IN.
Jag har både tv och projektor och skulle behöva 2 HDMI OUT och 4 HDMI IN.

Jag har kollat på flera receiver som har minst 2 HDMI OUT och 4 HDMI IN men nu till mina frågor.
- Kan jag ha kvar huvudenheten från mitt hemmabiosystem och sedan koppla en hdmi från huvudenheten till en ny receiver via huvudenhetens HDMI OUT och sedan koppla alla mina enheter till receivern och sedan 1 OUT till tv och 1 OUT till projektorn? Får jag med mig ljudet då??

Anledningen till att jag vill ha kvar huvudenheten i hemmabiosystemet är för att högtalarkablarna är med Sonys kopplingar och bakhögtalarna är trådlösa.

Detta vill jag ska vara kopplat:
HDMI IN: Media center dator
HDMI IN: Xbox One
HDMI IN: Wii U
HDMI IN: Canal digital box

HDMI OUT: TV
HDMI OUT: Projektor

Om jag kan göra som jag tänkt och det låter som en bra ide så får ni gärna rekommendera en receiver också!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Kan och kan, det verkar ju ärligt talat dumt att köpa en mycket bättre pryl och ändå använda alltiettburken, men ja om du verkligen vill använda en hembioreceiver bara som hdmiswitch går det kanske att lösa men själv hade jag utnyttjat den för att få bättre ljud och dumpat Sonyn helt.

Du måst ju även koppla in Sonyn, men den kan kanske sitta på en av bildutgångarna på receivern om du har rätt signaler, tex ljudet via arc 8 om det går) eller en separat toslink.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

@mrqaffe:

Ok så din rekommendation är att koppla högtalarna jag idag har direkt till receivern istället?
Då försvinner ju funktionen med att de bakre högtalarna är trådlösa men löser problemet med hdmi uttag.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av nickohult:

@mrqaffe:

Ok så din rekommendation är att koppla högtalarna jag idag har direkt till receivern istället?
Då försvinner ju funktionen med att de bakre högtalarna är trådlösa men löser problemet med hdmi uttag.

Jag tycker du ska överväga att bygga vidare till ett riktigt system, en receiver kan ses som första steget mot ett seriösare system, det kanske går att köra via Sonyn men det beror ju på exakt vilka anslutningar som respektive apparat har och vilka signaler som stöds var, hdmi blir ju lurigt pga hdcp och arc.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2005

Kanske en sån här investering? http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi...

Problemet med kompletta system är tyvärr att dom inte skalar så bra när man vill utöka med extra enheter.

Det jag tänker här är att du får koppla alla ingångar till växeln, och en av utgångarna via sony'n och sedan till tv'n eller projektorn.

Alternativet är ju att du kör på en ny reciver och helt enkelt adderar ett enkelt 5.1 högtalarpaket.

Sony'n går ju att sälja eller använda på annat håll, så den behöver ju inte bli över.

.:bjorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Du skulle ju kunna köpa en hembioförstärkare och bara använda dess HDMI växel till att börja med, köra ljudet till Sonyn med exemeplvis optisk kabel (eller arc), så får du trådlösa bakhögtalare och så. Sen när du har mer pengar kan du köpa bättre högtalare och byta ut. Man får en helt ok hembioförstärkare med dubbla utgångar för typ 3000-3500. Alternativt en med bara en utgång för typ 2000 och en separat en-till-två switch för 2-300, men det är inte lika smidigt förstås.

HDMI-switchar är väldigt användbara men man bör vara medveten om att det inte är riktigt samma sak som att ha en enhet med flera ingångar, som en teve eller förstärkare. När du växlar enhet på switchen så blir det som om du drar ur den ena sladden och kopplar in den andra och exempelvis en dator som är inkopplad kommer att tappa sin skärmkoppling. Det är visserligen inte hela världen men en del enheter tappar allt de inte känner av en skärm inkopplad. Har man exempelvis en laptop inkopplad som HTPC så kommer den att (försöka) växla till den inbyggda skärmen och de inbyggda högtalarna och det är rätt så irriterande i en del lägen. Exempelvis om man har ett program igång som skapar ljud, typ GTalk eller nåt, och det börjar komma en massa ljud från laptopen som du inte kan se skärmen på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Problemet med att använda två förstärkare är att du garanterat kommer få problem med hdcp mellan dina enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av DasBoot_swe:

Problemet med att använda två förstärkare är att du garanterat kommer få problem med hdcp mellan dina enheter.

Bara om han nödvändigtvis måste dra bilden genom båda. Om han kör bilden genom en och sen ljudet från tevens optiska utgång till den andra så påverkas inte HDCP-kedjan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av snajk:

Bara om han nödvändigtvis måste dra bilden genom båda. Om han kör bilden genom en och sen ljudet från tevens optiska utgång till den andra så påverkas inte HDCP-kedjan.

jo, men det var ju det som var tanken om jag förstod ts rätt.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Hej!
Jag köpte en förstärkare, nya högtalare och sub istället och får sälja det gamla!
Tack för hjälpen!