Permalänk
Medlem

[FIXAT!] Oerhört långsam boot!

Hej!

Jag upplever nu efter byte till nytt moderkort då mitt gamla slutade fungera att uppstarten tar oerhört lång tid.
Enligt task-manager: Last BIOS time: 59.1 seconds.
Det som tar tid är att komma förbi bios-bootskärmen och det är även oerhört frustrerande om jag ska in i den.

Först efter bytet var datorn blixtsnabb, startade på typ 10sek.
Vad kan detta bero på och har ni några tips på eventuella åtgärder.

Datorn är den i signaturen.

Jag har gjort alla windows update och även gått in och stängt av onödiga autostartprogram.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH
Bjuhr

//Uppdatering

Efter att ha följt råden kopplades samtliga sata-enheter ut och bootdisken landade på SATA0, nu gick bios-tiden från 30sek till precis under 5.
Således ser jag problemet som åtgärdat och tackar ödmjukast för den hjälp ni bidrog med.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem

1. Du kan ha kopplat in något som bios inte riktigt förstår. Koppla ur alla USB kablar och prylar innan du försöker starta datorn. Lagrings diskar kan du också testa att koppla ur.

2. Du har inte valt EXAKT vilken disk datorn ska starta från så att den slösa tid med dina USB, lagrings diskar osv. Välj alltid EXAKT vilken som om du hade haft 2st av samma typ. Tex 2st diskar, 2st USB minnen osv.

Permalänk
Medlem

Tack!
Testade nu att koppla ur en hårddisk jag inte använder, disabla boot från alla andra enheter än den jag kör windows 8.1 på, samt koppla ur minneskortsläsare och även aktivera fast boot i bios. Nu är tiden nere på 33.1, men vad kan denna ökning av starttid beror på? Det är samma komponenter som tidigare och då gick det jättesnabbt. Har flashat moderkortet med senaste bios och de enda inställningar jag mixtrat med är att överklocka processorn till 4.4GHz @ 1.16V samt aktiverat XMP för minnena.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Hjälpsam

Leta efter utropstecken i enhetshanteraren och släck dessa.
Se till att din bootdisk ligger på SATA 0.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Gör punkt 2 också.

När du uppdaterade bios kanske den glömde eller nått.

Därför ska man efteråt nollställa bios även om det inte alltid står i instruktionerna (finns flera sätt, strömkabeln ska vara utdragen när du gör det).

Där man sparar bios inställningarna kan man också välja att återställa dom till standard eller nått vilket du gör efter att du nollställt bios ordentligt.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: SATA0 löste problemet för mig, kopplade om samtliga hårddiskar nyss och nu är den snabb igen. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem

Ursäkta offtopic men är det en ren slump att ni nästan har likadan profilbild?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kevve1:

Ursäkta offtopic men är det en ren slump att ni nästan har likadan profilbild?

När man inte har någon egen profilbild så lägger systemet in dessa genererade istället.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

När man inte har någon egen profilbild så lägger systemet in dessa genererade istället.

Jag som kände mig så unik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan