USB 3.1 moderkort max strömförsörjning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

USB 3.1 moderkort max strömförsörjning?

Hejsan jag har nu sett att det börjat komma några moderkort med USB 3.1 portar på marknaden från t.ex. Asus m.fl.

Jag hittar dock inte på deras hemsida något om hur mycket ström/spänning eller effekt portarna kan leverera i dagsläget.
Jag har läst att USB 3.1 kan leverera upp till 100w men det är ju bara teoretiskt med standarden. Någon som vet vad dagens moderkort faktiskt kan leverera då jag köper ett specifikt moderkort och inte en standard.

Skulle vara skönt att slippa extra strömadaptrar till allt extra som t.ex. tangentbordet, skärmen eller högtalarna.

Nuvarande rigg [QX6700/Asus 8800GTX/ eVGA 680I/Zeus 850W/ Corsair C4 1GB/2x Seagate 320GB/]

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av zulbat:

Hejsan jag har nu sett att det börjat komma några moderkort med USB 3.1 portar på marknaden från t.ex. Asus m.fl.

Jag hittar dock inte på deras hemsida något om hur mycket ström/spänning eller effekt portarna kan leverera i dagsläget.
Jag har läst att USB 3.1 kan leverera upp till 100w men det är ju bara teoretiskt med standarden. Någon som vet vad dagens moderkort faktiskt kan leverera då jag köper ett specifikt moderkort och inte en standard.

Skulle vara skönt att slippa extra strömadaptrar till allt extra som t.ex. tangentbordet, skärmen eller högtalarna.

Jag vet inte vad alla kort lämnar men jag är rätt övertygad om att du inte hittar skärmar och högtalare som kan drivas av usb 3.1 på ett tag ännu, ljudsystem kommer förmodligen inte alls att funka om det är nått vettigt pga effekten, skärmar kanske kommer att gå att driva.
Asus specar tex 900mA för sina usb3.1 portar > http://www.asus.com/support/FAQ/1011085/ dvs samma ström som på usb 3.0 kort och ska man driva saker via usb så behöver man ju dessutom dimensionera nätdelen i datorn efter det.
Usbladdning med högre ström och liknande lär däremot slå igenom fortare än att alla effektkrävande tillbehör ska drivas från datorn.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.