Permalänk
Medlem

Hjälp med familjedator.

Omständigheterna gör att jag och mina söner behöver en familjedator och behöver hjälp med att hitta en vettig. Har inte tid att surfa runt och leta utan behöver råd. Har fullt upp med separation och husförsäljning...
Har min stationära för mitt Battlefieldspelande.

Det jag behöver datorn till är mest surf, film, netflix, hbo nordic, skriva grejer, lite foton. Men det ska vara möjligt att koppla upp mot tv ifall man vill kolla film eller annat. Vet inte vad jag skaffar för tv och hur smart det smarta är...
Grabbarna (5 och 8) behöver ha en dator till youtube, enklare spel, netflix och framförallt minecraft.

Tänkte att jag bara skulle köpa en enkel och så billig som möjligt.
Lenovo 2500kr

Men så kollar man på lite värre.
Acer 3500kr

Kollar reklambladet från MediaMarkt och ser denna.
Asus 4700kr

Vill komma så billigt undan som möjligt men det måste ändå vara en hyfsat vettig maskin som går att använda.
3000 på skräp är värre än att lägga 5000 på en som funkar till det jag behöver den till.
Inga krav på storlek men det känns som om runt 15" är datorerna mer prisvärda än när dom blir mindre, men kan ha fel.

Tack på förhand.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Inaktiv

Något från den här listan duger.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s221007731#rparams=l=s2...

Saker jag letar efter när jag köper laptop:
6GB minne eller mer.
Intel I5 cpu eller bättre.
15" skärm.
Och att den inte känns och ser plastig ut.

Permalänk

@TheGiant: http://www.inet.se/produkt/1972467/asus-x555ln-i5-8gb-1tb-gt-...
Full HD så ungarna slipper att ha glasögon då de når tio-års åldern
840m som duger till lättare spel / 2013 AAA spel med allt på lägsta? hdmi och dvi ut enligt bilden och så undrar man om du envisas med laptop eller finns det möjlighet för stationär dator? Då den troligen inte kommer flyttas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon253380:

Något från den här listan duger.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s221007731#rparams=l=s2...

Saker jag letar efter när jag köper laptop:
6GB minne eller mer.
Intel I5 cpu eller bättre.
15" skärm.
Och att den inte känns och ser plastig ut.

Tack ska kolla på det.

Skrivet av bboy-basil:

@TheGiant: http://www.inet.se/produkt/1972467/asus-x555ln-i5-8gb-1tb-gt-...
Full HD så ungarna slipper att ha glasögon då de når tio-års åldern
840m som duger till lättare spel / 2013 AAA spel med allt på lägsta? hdmi och dvi ut enligt bilden och så undrar man om du envisas med laptop eller finns det möjlighet för stationär dator? Då den troligen inte kommer flyttas

Den där såg intressant ut! Lite över min prisklass men som jag skrev är det bättre att betala lite extra för något som fungerar.
Näe stationär är inte aktuellt nu, förutom min speldator. Vi går från en stor villa där vi bode 4 personer till en liten 3a där 3 personer (iaf varannan vecka) ska bo och då måste jag ha en dator som kan flyttas runt. Hade funderingar på att bygga en tv dator eller barndator från min Fractal R4 med tillhörande 600W platinumagg som jag har liggande men känner inte för det just nu och har ingen aning om vart jag kan placera åbäket.
Vill nog ha en smidig bärbar. Både för egen del att kunna sitta i soffan och fippla medan man kollar tv samt att kunna få iväg ungarna vid behov.
Såg att Asusen även fanns på Webhallen så jag kan köpa över disk när jag väl bestämmer mig.
Tack!

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

@bboy-basil Köpte datorn du tippsa om.
Bara testat lite och den verkar funka till netflix och minecraft som det var tänkt
Lite dålig betraktningsvinkel men man kan inte få allt.

Dock driver Windows 8.1 mig till vansinne!!!

Tack för tippset!

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

@TheGiant:
TN panel tyvärr och Windows 8.1 kommer man aldrig vänja sig vid
Iallafall de som har använt tidigare Windows versioner

Permalänk
Skrivet av bboy-basil:

@TheGiant:
TN panel tyvärr och Windows 8.1 kommer man aldrig vänja sig vid
Iallafall de som har använt tidigare Windows versioner

Måste bara ställa en ärlig fråga:
Vad är det med Windows 8 som är ett så stort problem?

Den allra största skillnaden som jag ser det är ju "startmenyn", eller startskärmen kanske man ska säga.

Jag gillar den dock, vanligaste programmen lägger man in på så stora rutor att det inte går att missa, och dom mindre vanliga skriver man ju bara namnet på så får man upp dom till höger.

Eller är det något djupare jag missar?

Se inte det här som " dööh, ni ska ju göra såhär", utan som en fråga helt enkelt.

Tyvärr kan jag inte tillföra annat till tråden än att det ju går att byta os. Speciellt om man äger en win7 licens sedan tidigare, annars brukar dom ju dyka upp på marknaden för några hundringar.

Visa signatur

.:bjorn