Tror ni Blue Yeti funkar med usb förlängningssladd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lund
Registrerad
Maj 2006

Tror ni Blue Yeti funkar med usb förlängningssladd?

Jag tänkte köpa Blue Yeti mikrofonen som är ganska känd, jag har försökt googla efter information ifall den funkar med förlängningssladd, fick ett resultat från en person som sa att det pep lite när han använde lite olika förläningssladdar, men sedan säger många att det t o m är bättre med förläningssladd eller iallafall med en usb hub för det tar bort statiskt ljud. Så jag känner mig rädd för att köpa ett par innan jag vet om det funkar för mitt ändamål eller inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2014

Usb förlängning har aldrig fungerat bra för mig. Det ger många konstiga problem och jag upplever att det ska undvikas till varje pris. Däremot kan du skaffa en usb-förlängning med förstärkare, med viss risk för brus eller en längre usb kabel till den, jag har för mig att den följer någon standard. Antingen A eller micro. En hub borde fungera men kan begränsa kvaliten om du har fler saker inkopplade samtidigt då bandbredden delas.

Jag vet dock inget om microfonen i fråga utan generaliserar kring USB. Hoppas det hjälper ändå!

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
KeePass: krypterad lösenordshantering för alla operativsystem
Tor: gratis VPN tunnel (inte helt säker men kringgår blockeringar)
Spybot Anti-Beacon: låser ner övervakning i windows 10

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är svårt att gissa om det blir bra eller inte, digitalsignalen från mikrofonen lär inte påverkas men kabeln kan ju plocka upp störningar som leds in till mikrofonens analogdelar före adcn och maxlängden på usbkablar är 5 meter. En bra hub med nätdel kan dessutom troligen "tvätta bort" störningar om den placeras nära mikrofonen om man har behov av lång kabel.

Hur har du tänk använda mikrofonen, vilka kablagelängder handlar det om ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Det är svårt att säga. Jag har ett par USB förlängningskablar här hemma. Till min UMIK-1 så funkar det med förlängningskabel men när jag skulle testa med min MiniDSP så gick det inte. Har för mig att det inte funkade med min GoPro heller. Verkar vara lite olika beroende på vad man försöker koppla in. Förlängningskablarna jag har är tre meter långa tror jag.

O2+ODAC - Denon AH-D2000 - Koss Porta Pro
Harman Kardon HK3490 - Had Oy högtalare - 2st Eminence LAB12 slutna baslådor drivna av Behringer iNuke NU6000 MiniDSP och UMIK-1
Min musik/ljudblogg - Phimusic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lund
Registrerad
Maj 2006

Ledsen att jag inte var mer specifik, men jag använder aktiv usb kabel som är 10m lång, har stött på problem med gamepads och möss ifall jag använder en icke aktiv usb kabel på 10m.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av probo:

Ledsen att jag inte var mer specifik, men jag använder aktiv usb kabel som är 10m lång, har stött på problem med gamepads och möss ifall jag använder en icke aktiv usb kabel på 10m.

Jo men när det gäller en mikrofon är det inte enbart känsligt om usbdelen fingerar utan om hur mycket skit den (kabeln) plockar upp och drar in till analogsidan före adcn som är placerad i mikrofonen, det är det som främst påverkar störnivån inte usbdatan, en riktig mikrofon har alltid balanserade kablar för att minska kabelns "antennegenskaper" så att den inte leder in störningar som dränker den mycket svaga signalen som mikrofonkapseln ger, usbkablar är inte alls gjorda på det sätter utan de tar ingen hänsyn till det utan bara på att få fram ett läsbart pulståg för usbsignalen.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.