Permalänk
Medlem

CPU varmare än vanligt. Hjälp!

Jag har en i5 4430 som vanligtvis har temperaturen ~37 grader idle. Just nu har den kommit upp i ~ 55 grader utan att jag gör något speciellt.

Byggde datorn sommaren 2013, har ingen vattenkylning.

Är det något fel? Eller är det normal temperatur ändå?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

Idle temp är ointressant. Kolla med ett stressprogram (tex prime95) vad du får för temperaturer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Idle temp är ointressant. Kolla med ett stressprogram (tex prime95) vad du får för temperaturer.

Har datorn plötsligt börjat gå mycket varmare kanske en runda prime95 inte är det bästa?

Vad har du ändrat på senaste tiden? Har du fått in nå skit som ligger och drar resurser?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@simon253 @BergEr Använd ABSOLUT INTE Prime95, det programmet har en tendens att grilla Haswell-processorer - Det spelar ingen roll vad du har för kylning, temperaturerna kommer att gå genom taket.

Använd AIDA64.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Stängt av datorn för tillfället men ska köra prime95 senare idag.
Har inte ändrat något, lagt till osv. Förut låg den på ~50-60 när jag spelade men märkte plötsligt att temperaturen som Core temp visar var högre än vanligt, och då hade jag bara skype, spotify och firefox igång.

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

@simon253 @BergHa Använd ABSOLUT INTE Prime95, det programmet har en tendens att grilla Haswell-processorer - Det spelar ingen roll vad du har för kylning, temperaturerna kommer att gå genom taket.

Använd AIDA64.

Ok, tack för att du uppmärksammade. Då kör jag AIDA64

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

@simon253 @BergHa Använd ABSOLUT INTE Prime95, det programmet har en tendens att grilla Haswell-processorer - Det spelar ingen roll vad du har för kylning, temperaturerna kommer att gå genom taket.

Använd AIDA64.

Haswell-E om jag inte minns fel?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

@simon253 @BergHa Använd ABSOLUT INTE Prime95, det programmet har en tendens att grilla Haswell-processorer - Det spelar ingen roll vad du har för kylning, temperaturerna kommer att gå genom taket.

Använd AIDA64.

Hade missat ordet "inte" :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hade missat ordet "inte" :/

Datorn stänger av sig innan den skadar sig själv. Intel processorer stänger av sig själva vid 105c.
Anledningen TS bör testa ett stressprogram är för att kolla att processorn inte når för hög temperatur. Om den ligger under 80c (beroende på kylning) lär det vara något annat som gör att processorn går så varmt.

Sen ska ju TS också kolla CPU användningen och gärna vilken hastighet den går i.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Datorn stänger av sig innan den skadar sig själv. Intel processorer stänger av sig själva vid 105c.
Anledningen TS bör testa ett stressprogram är för att kolla att processorn inte når för hög temperatur. Om den ligger under 80c (beroende på kylning) lär det vara något annat som gör att processorn går så varmt.

Sen ska ju TS också kolla CPU användningen och gärna vilken hastighet den går i.

Nu blev jag osäker, är prime95 något att köra? Hur kollar jag vilken hastighet som precessorn går i?

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.

Permalänk
Medlem

@CCaam:
Köra AIDA64 eller något om du är osäker.
Du kan kolla det med CPU-Z eller liknande program. Rekommenderar förövrigt att kolla temperaturer med HWmonitor.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
SpelClockers

Vad ligger CPU belastningen på när du inte gör något? Ligger något och körs i bakgrunden så blir den varmare. Annars kontrollera så att alla fläktar snurrar som dom ska och rengör cpu kylaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har varit upptagen den senaste tiden och inte haft tid att kolla upp detta.

Vill meddela att jag inte vet vad som var fel under de dagarna då temperaturen var onormalt hög, men nu har den återgått till det normala so I guess everything is fine

Visa signatur

I like to help as much as I like to learn.