Mus och tagentbord lägger av halvt efter en stund. Ubuntu 15.04

Permalänk

Mus och tagentbord lägger av halvt efter en stund. Ubuntu 15.04

Hej, jag istallerade Ubuntu 15.04 igår, första gången jag testar linux, vart lite problem, men nu verkar de som att jag fått de och funka utan en grej, efter att jag använt datorn lite, kan va allt från 10 sek till timmar men oftast ganska snabbt, verkar lite som att de har och göra med ur aktiv jag är när jag byter fönster för när de slutar fungera så funkar musen och tangentbordet i ett fönster, stänger jag ner fönstret så funkar de i ett annat, men behöver starta om för att felet ska rättas till, så någon som har en aning om va felet kan va ? läst lite över allt och hittar inte lösning, finns massa liknande problem men inga av dom lösningarna jag hittat funkar.

så nu när jag sitter och skriver det här så funkar de bara halvt, kan skriva och använda musen i webläsarn just nu men super knappen funkar inte, de håller jag inne den så är de som att den avmarkerar denna textrutan inget mer. och allt funkade klockrent på windows 7 igår så de är inte batterierna, musen eller tangentbordet de är fel på, är ju nått med bios eller linux skulle jag gissa, men jag vet inte så därför jag frågar här.

tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte erbjuda mycket till explicit hjälp direkt, men jag hade en gång en trådlös mus (Microsoft Wireless Laser Mouse 6000, för att vara mer exakt) som betedde sig normalt i Windows, men väldigt märkligt i övrigt. Efter att den varit inaktiv någon minut så verkade det som att den gick ner i ett energisparläge, varpå det tog någon halv sekund innan den startade upp igen. I praktiken gjorde det denna mus otroligt frusterande att använda utanför Windows, så den kasserades för ändamålet. Jag tror dock att just den modellen sedermera fick en fix i Linuxkärnan för att tackla dess märkliga beteende (som i Windows hanterades genom dess inkluderade drivrutin), men jag testade den aldrig igen personligen.

Så, om tillverkaren till din trådlösa utrustning har något fuffens för sig så är det inte omöjligt att den kan behöva speciell hantering för att fungera vettigt i alternativa OS. Exakt vad beror då på modell.

Du kan köra kommandot

sudo journalctl --dmesg --follow

i en terminal och sedan se om det dyker upp några relaterade meddelanden när du upplever det störande beteendet. Det kan i så fall förenkla fortsatt felsökning, och möjligen hjälpa till med att hitta ett svar på något forum eller liknande. Är det inte väldigt exotisk utrustning så har ju troligen andra då redan upplevt samma fel och sökt en lösning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Jag kan inte erbjuda mycket till explicit hjälp direkt, men jag hade en gång en trådlös mus (Microsoft Wireless Laser Mouse 6000, för att vara mer exakt) som betedde sig normalt i Windows, men väldigt märkligt i övrigt. Efter att den varit inaktiv någon minut så verkade det som att den gick ner i ett energisparläge, varpå det tog någon halv sekund innan den startade upp igen. I praktiken gjorde det denna mus otroligt frusterande att använda utanför Windows, så den kasserades för ändamålet. Jag tror dock att just den modellen sedermera fick en fix i Linuxkärnan för att tackla dess märkliga beteende (som i Windows hanterades genom dess inkluderade drivrutin), men jag testade den aldrig igen personligen.

Så, om tillverkaren till din trådlösa utrustning har något fuffens för sig så är det inte omöjligt att den kan behöva speciell hantering för att fungera vettigt i alternativa OS. Exakt vad beror då på modell.

Du kan köra kommandot

sudo journalctl --dmesg --follow

i en terminal och sedan se om det dyker upp några relaterade meddelanden när du upplever det störande beteendet. Det kan i så fall förenkla fortsatt felsökning, och möjligen hjälpa till med att hitta ett svar på något forum eller liknande. Är det inte väldigt exotisk utrustning så har ju troligen andra då redan upplevt samma fel och sökt en lösning.

Jag testade de kommandot, detta är vad som kom.

jim@jim:~$ sudo journalctl --dmesg --follow [sudo] password for jim: -- Logs begin at sön 2015-05-17 18:14:06 CEST. -- maj 17 18:14:31 jim kernel: NVRM: requires the use of a text-mode VGA console. Use of other console maj 17 18:14:31 jim kernel: NVRM: drivers including, but not limited to, vesafb, may result in maj 17 18:14:31 jim kernel: NVRM: corruption and stability problems, and is not supported. maj 17 18:14:31 jim kernel: r8169 0000:02:00.0 eth0: link up maj 17 18:14:33 jim kernel: sound hdaudioC1D0: HDMI: invalid ELD data byte 46 maj 17 18:14:33 jim kernel: sound hdaudioC1D0: HDMI: invalid ELD data byte 0 maj 17 18:14:41 jim kernel: audit_printk_skb: 36 callbacks suppressed maj 17 18:14:41 jim kernel: audit: type=1400 audit(1431879281.163:24): apparmor="DENIED" operation="mkdir" profile="/usr/lib/telepathy/mission-control-5" name="/var/lib/gdm/.config/libaccounts-glib/" pid=1417 comm="mission-control" requested_mask="c" denied_mask="c" fsuid=120 ouid=120 maj 17 18:14:41 jim kernel: audit: type=1400 audit(1431879281.171:25): apparmor="DENIED" operation="open" profile="/usr/lib/telepathy/mission-control-5" name="/usr/share/dconf/profile/gdm" pid=1417 comm="mission-control" requested_mask="r" denied_mask="r" fsuid=120 ouid=0 maj 17 18:15:23 jim kernel: sound hdaudioC1D0: HDMI: invalid ELD data byte 3

ny med linux som sagt så detta säger inte mig jätte mycket, får jag någon vettig information ?

Lade till [code]-taggar för output.
Permalänk
Hedersmedlem

@jimlindberg: Låt fönstret stå igång (det kommer skriva ut nya meddelanden löpande) och se om det dyker upp något som ser mus/tangentbordsrelaterat ut när saker börjar konstra. Saker att titta efter vore exempelvis HID och tillverkarnamn för din utrustning.

I övrigt så tipsar jag om att försöka söka efter om någon annan på nätet verkar ha haft bekymmer med samma utrustning i Linux.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

@phz: hmm de har stått igång ett tag nu men de skriver ju inga nya meddeleanden ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jimlindberg:

@phz: hmm de har stått igång ett tag nu men de skriver ju inga nya meddeleanden ?

Då händer det inget vad gäller kernelmeddelanden, helt enkelt. För att se att autouppdateringen av meddelanden fungerar så kan du exempelvis sätta i ett USB-minne, eller ta ur/sätta i en annan USB-enhet, men om du inte får några konstiga meddelanden där när ditt tangentbord och/eller din mus krånglar så ger det helt enkelt inte någon extra information i detta fall.

En annan möjlighet är att du har någon enhet i huset som stör ut den trådlösa signalen med ojämna mellanrum, vilket kan ge upphov till svårdiagnosticerade problem. Ifall det händer varje gång någon drar igång mikrovågsugnen eller liknande så kan man ju dock försöka göra isolerade tester.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Som vanligt så nämns inte vilken modell det gäller, så, vilken mus har du?

EDIT:

Eller, vilka hårdvara har du? Är det en laptop eller stationär dator?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

det är en stationär dator, och tror inte de är sjävla musen som spökar som sagt, testat annan mus med så och de bli likadant, hjälper inte å koppla in å ur. sen är de gigabyte ufei dual bios på moderkortet.