Beställa från ebay avgift?

Permalänk
Medlem

Beställa från ebay avgift?

Är lite intresserad att köpa en sak på eBay. Säljaren har fått mycket goda omdömen så jag känner mig säker. Men tillkommer andra avgifter? Priset på varan är $30. Är det säkrare att betala med PayPal?

Permalänk
Medlem

Räkna med moms på 25% om det är utanför EU, titta inkl frakt då denna kan ibland överstiga själva varan.
Tull kan tillkomma på visa saker, kolla tullverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Är lite intresserad att köpa en sak på eBay. Säljaren har fått mycket goda omdömen så jag känner mig säker. Men tillkommer andra avgifter? Priset på varan är $30. Är det säkrare att betala med PayPal?

Beställer du från USA kan (skall egentligen) det tillkomma Moms. Hade det varit över 1400 hade det ev varit tull med beroende på vara. Så vara+frakt x1.25 så har du vad det slutar på. Sen att mindre paket ibland inte skattas är annan sak. Posten tar för övrigt 100 spänn för att beskatta varor som kommer in. Vilken kommer vara speditören?

Permalänk
Medlem

Posten tar ut en administrativ avgift på typ 100kr när de fixar med förtullningen som man åxå bör räkna med.

Edit: Aningen efter cheben...

Permalänk
Medlem

Har köpt några saker som kostat runt 300 från utanför EU, och har aldrig behövt tulla.
Ännu fler saker under 300 som jag också sluppit.

Permalänk
Medlem

Kostar det under 500 kr slipper du tull, iaf i min erfarenhet. Använd Paypal, fungerar bra. Räkna med några veckors leveranstid, kanske någon månad om det är från Kina.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det är utanför EU (USA) men enligt sidan står det varan skickas med USPS First Class Mail Intl / First Class Package Intl Service vad det nu innebär. Det står även postage: US $26.15 Är det här frakten som jag behöver betala med? Det verkar som jag behöver betala frakten i när man kommer till kassan. Frågan är ju om det tillkommer fler avgifter.

Är det från co.uk eller .com man bör beställa ifrån?

Permalänk
Medlem

Det brukar vara bäst att också betala i säljarens valuta. Då kan valuta växlingen gå via banken istället för paypal och det brukar bli billigare. Står det i kronor när du ska betala så har du inte det inställt. Sök på "paypal conversion options" så hittar du hur du gör.

Permalänk
Medlem

Frakten får du såklart betala om det finns sådan.
Dom flesta stora säljarna har free shipping för det gynnar dom.

Betalar bara med paypal som är bundet till mitt visa.
Brukar kvitta för mig om jag har paypal i SEK,euro lr US. Blir till 99% samma summa ändå.

Provat det en hel del men är vilket som för mig.

Köpt säkert 500+ olika saker ifrån ebay, mest ifrån asien.
Aldrig åkt på tull fast mest handlat saker under 500kr och värdet nedskrivet på dom flesta paketen till typ 5$.

Aldrig blivit lurad men handlar bara ifrån stora säljare.
Brukar handla om 1-4 veckor beroende på vart i världen det är.
Flesta ifrån Kina, Japan har kommit på ca 2 veckor.

Permalänk
Medlem

Varans värde spelar egentligen ingen roll. Om säljaren följer sitt lands lag så skriver han att det är en vara till det rätta värdet. Och då tullas det för det mesta in för det värdet. I många fall kostar detta mer än varan om det är under 200kr.

Det är heller inte lagligt att be säljaren medvetet skriva ner värdet och skicka det som gåva. Detta är dock det vanligaste, skicka som gåva och under 50 dollar, då släpper posten det.

Köper man från Kina eller mindre noga länder som mer eller mindre lever på piratkopier och billig skit så vet även säljarna att alla vill att det ska skickas som gåva, annars köper man inte av dom. Därför skickar säljare från Kina varar som gåva utan att man oftast ber om det. I usa däremot kan man möte på folk ganska ofta som vägrar göra detta, och ber man inte om det så är det 99% säkert att dom skickar det som vara.

Kan tilläggas att man då även får betala moms på frakten! + att posten tar ut ocker-pris för att göra detta.

Däremot kan jag rekomendera att köpa av säljare i USA som skickar via ebays fraktsystem. Frakten är kanske ganska dyr på mindre grejjer men billig på lite tungre. Då tar ebay betalt för momsen redan i checkout, då sparar man iallafall postens sviniga avgift, och man är laglydig!

Permalänk
Medlem

Hej!
Har beställt från eBay nyligen. När jag kollade mitt kontoutdrag så hade den korrekta summan dragits från mitt konto (57kr). Men det har tillkommit en till transaktion på 8.57kr. Beställde en annan vara från en annan säljare och allt funkade bra, men efter ett par dagar dök en transaktion upp på 8.67kr.. Båda dessa summor står som "skyddat belopp".
Någon som vet vad summorna är för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen52:

Hej!
Har beställt från eBay nyligen. När jag kollade mitt kontoutdrag så hade den korrekta summan dragits från mitt konto (57kr). Men det har tillkommit en till transaktion på 8.57kr. Beställde en annan vara från en annan säljare och allt funkade bra, men efter ett par dagar dök en transaktion upp på 8.67kr.. Båda dessa summor står som "skyddat belopp".
Någon som vet vad summorna är för något?

Kan vara en kontrolldragning, eftersom det endast e på 1 dollar. Du borde få tillbaka pengarna efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen52:

Hej!
Har beställt från eBay nyligen. När jag kollade mitt kontoutdrag så hade den korrekta summan dragits från mitt konto (57kr). Men det har tillkommit en till transaktion på 8.57kr. Beställde en annan vara från en annan säljare och allt funkade bra, men efter ett par dagar dök en transaktion upp på 8.67kr.. Båda dessa summor står som "skyddat belopp".
Någon som vet vad summorna är för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag minns att jag läst om det där. Jag tror det är paypal eller något som kollar ifall du har pengar på kontot.
Minns inte riktigt hur det var men jag minns att pengarna ska "komma tillbaka". De är bara reserverade ett tag, de debiteras inte.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Första summan är en preliminär. Efter ca 3 dar kommer den exakta som kan vara både högre och lägre

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kostar det under 500 kr slipper du tull, iaf i min erfarenhet.

1400:- är det som gäller för tullfritt. På det mesta. Vissa saker, som sprit och tobak ska tullas från första kronan. I princip alla varor ska det dock betalas moms på, från första kronan.

Sverige är ett av få länder där man även betalar moms på frakten, så om man kan, bör man låta säljaren deklarera, och betala momsen på sin sida, vilket många säljare i USA erbjuder numera. Visst kan man chansa, och välja en handlare som inte erbjuder det alternativet, och hoppas på att slippa betala moms helt och hållet. Men åker man på momsen är det oftast betydligt billigare att momsa det i deras ända, än vår, eftersom man som sagt slipper momsa fraktkostnaden.

Men i alla fall... Få värdet nedskrivet är absolut inget att sträva efter. Speciellt inte på dyrare varor. Vad gör du om varan kommer bort? Paketet har ett värde på 5 dollar, du har betalat 5000. Du får 5 dollar i ersättning från fraktbolaget, och därmed är det hela över från deras sida. Har säljaren på eget bevåg skrivit ned värdet, är det säljarens sak att lösa, men har du bett om det är du ganska körd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Edit som Mr B skrev, man betalar moms på frakten, och under 1400 är tullfritt för vissa varor: http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

Och tullverkets formulär för preliminär beräkning av moms/tull http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/av...

Permalänk
Medlem

Har aldrig betalat tull eller moms

Visa signatur

/////Mvh Kevin