2,5" extern HDD för resa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Maj 2009

2,5" extern HDD för resa

tjenare! som titeln säger är jag ute efter en liten smidig extern HDD till min kommande resa. den kommer användas för lagring av Raw foton och filmer, men bara de som jag verkligen vill spara. kommer antagligen ha med mig denna plus 1 eller 2 andra externa varav den ena är på 3TB.

men som sagt, de bilder som jag verkligen inte vill förlora kommer sparas på denna disk jag nu är på jakt efter, 1tb eller 2tb är jag ute efter och har kollat lite på dessa:
WD My Passport Ultra USB 3.0 2TB
Transcend StoreJet 25M3 2TB

och undrar väl lite om någon här har erfarenhet av Transcend StoreJet 25M3 2TB, den lockar lite mer eftersom den ska vara stöttålig. om någon har tips på andra bra diskar i 1000-1500:- klassen så är de välkomna.

intel i7 2600k @4,5Ghz, Noctua NH-D15, 16Gb ram @1600MHz, Asus P8P67 Deluxe B3, Asus Geforce Gtx Titan, Corsair RM 1000W, Corsair 900D, Asus VE278Q, Asus PB278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Generella rådet är ju att aldrig röra diskarna när de är i drift.
När de är avstängda brukar de tåla mer än din kropp gör, så det är inga problem.

Ang exakt den modellen vet jag inte, men det viktiga är inte märket, utan vad som är under huven. Och i udda märken som det, är det troligen sämre ex av diskar som Seagate, WD, Toshiba (tillverkarna) själva inte ville ha och sålde därför ut billigt till OEM.

Du kan ju själv lägga disken i nån mjuk väska eller så, avstängd, så lär det fungera fint. Är bara viktigt att den får ligga still utan vibrationer, rörelser eller stötar när den är igång, för att den ska hålla.
Annars måste du titta på SSD eller liknande, och då springer priset iväg något otroligt, samt att SSDer helst ska vara i kopplade så mycket som möjligt. Dock kan du jonglera med dem i drift om du så vill, utan att data skadas.