[VANLIG FRÅGA] Notifieringar med e-post

Permalänk
Relik 📜

[VANLIG FRÅGA] Notifieringar med e-post

Systemet för notifieringar med e-post har gjorts om från grunden. Resultatet är att det skapas ett antal sammanfattande meddelanden per dag snarare än ett per händelse. Det nya upplägget tilltalar inte alla, speciellt de som använder e-post för att "läsa forumet" i någon mån. Vi är medvetna om detta och kommer titta på vad som går att göra när mer akuta saker lugnar ned sig.

Som många säkert inser är valet att förändra systemet inget som vi bara "hittade på", utan det finns en tanke bakom och en utvecklingsmässigt aspekt – den gamla varianten hade enorma problem, även om de kanske inte märktes för slutanvändare. Jag kan därför inte säga exakt hur lösningen kommer se ut, men som sagt – vi kikar på det!

(PS. Missa inte att det går att få RSS specifikt för varje tråd! Den som önskar kan på så sätt plocka hem snabba uppdateringar om specifika ämnen.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered
Varför går det inte att stänga av dessa e-mails?
Slår sönder mina hopp en del när jag ser en ikon dyka upp med "nytt meddelande!" och näpp, bara ett till tomt mejl från Sweclockers, ingen som kontaktar mig inte :(.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av str8forthakill:

@emilakered
Varför går det inte att stänga av dessa e-mails?
Slår sönder mina hopp en del när jag ser en ikon dyka upp med "nytt meddelande!" och näpp, bara ett till tomt mejl från Sweclockers, ingen som kontaktar mig inte :(.

http://i.imgur.com/4qoOCf3.png

Tomma mail ska du inte få! Låter som något @biberu får lägga till på listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Inte bokstavligen talat tomma meddelanden, men med allt bortvalt skickas dem fortfarande ut relativt innehållslösa.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av str8forthakill:

@emilakered
Varför går det inte att stänga av dessa e-mails?
Slår sönder mina hopp en del när jag ser en ikon dyka upp med "nytt meddelande!" och näpp, bara ett till tomt mejl från Sweclockers, ingen som kontaktar mig inte :(.

http://i.imgur.com/4qoOCf3.png

Noterat att inställningen inte lyds som den ska, ska ordna det så snart jag kan. Mailet är dock inte tomt (fast det är ju ett problem i sig att det upplevs som om det vore det) utan innehåller länkar till trådar som har uppdaterats sedan du var inne sist (Powercolor lockar med...).

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man tänker när man tror att användarna inte behöver direkt mail vid nytt svar? Detta har ju varit standard i forum ganska länge, även mindre moderna sådana. Men efter som det inte verkar vara helt klart varför man skulle vilja ha direkt mail så kan jag förklara min syn på det.

Det finns trådar som jag prioriterar högt, det kan vara trådar där jag söker svar men har tidspress, det kan även rör sig trådar så som dagens fynd. Om jag ser ett fynd senare finns det en överhängande risk att jag går miste om det.

Jag läser inte forumet via mail utan använder det endast för notifiering. Jag går så gott som alltid in på websidan när det kommit ett svar. Man kan såklart påpeka att mail inte ska ses som någon typ av flöde(instant) där man bli uppdaterad direkt men sanningen är att det finns en hel del som använder det just så.

Självklart tittade jag på att följa en feed istället men det är så onödigt omständligt, varför ska jag behöva installera ett program för att följa mina trådar? Allt jag vill är att min mail ska säga till när det finns något nytt, detta funkar då bra på så gott som alla platformar, även telefonen.

Så som det är nu så har jag märkt stor skillnad, istället för att besöka fynd tråden par gånger dagligen så besöker jag den kanske varannan dag när jag kommer på att titta.

Hoppas ni löser detta snart.

Tack för en annars bra uppdatering!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Jimmy:

Förstår inte hur man tänker när man tror att användarna inte behöver direkt mail vid nytt svar? Detta har ju varit standard i forum ganska länge, även mindre moderna sådana. Men efter som det inte verkar vara helt klart varför man skulle vilja ha direkt mail så kan jag förklara min syn på det.

Eftersom att man numera får mail även vid @pingar och citat så var avsikten att undvika att man skulle bli spammad av dessa även om man vill ha mailnotiser påslagna för att hitta tillbaks till trådar man annars kanske hade missat, totalt sett är det avsevärt fler händelser som hade genererat utskick nu än tidigare. Det kommer dock alternativ för att aktivera snabbare utskick om man önskar det istället.

Skrivet av Jimmy:

Tack för en annars bra uppdatering!

Tack!

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är helt självklart hur ping metoden fungerar här i forumet och det är inte häller solklart att det skickas mail när man citerar. Så en användare kan mycket väl bara svara i en tråd utan att nämna någon specifik person. Oftast handlar det om att svara på föregående kommentar. Generellt vill iallafall jag undvika citera om det går då det fyller upp onödigt utrymme på sidan men ibland går det såklart inte att undvika.

Följer man en större tråd, ex en officiell tråd för specifik produkt eller liknande så är chansen väldigt liten att de pingar just mig eller ens citerar, särskilt inte om de bara skriver in en fråga där.

Det är alltid bra med valmöjligheter så länge de går att ställa in och det kanske hade varit bra med samma tankesätt här. Tycker man att man får för mycket mail så kan man gå in och avmarkera ping eller citat eller för den delen direktmail.

Men oavsett vad så är det bra att ni jobbar på en lösning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har massor av trådar jag följer, som får regelbundna inlägg, men som inte jag får något meddelande om överhuvudtaget. Jag vet inte riktigt varför. Min första misstanke var att jag helt enkelt missade dem för att de hamnat i spam-filtret, men det visar sig att det är inte alls där de hamnat, utan det helt enkelt bara finns inget utskickat vissa dagar, oavsett om det varit mycket eller lite aktivitet.

Och jag erkänner, hela "följa" funktionen blir helt meningslös om den inte ska uppdatera en om vad som hänt mer än en gång om dagen som bäst.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har massor av trådar jag följer, som får regelbundna inlägg, men som inte jag får något meddelande om överhuvudtaget. Jag vet inte riktigt varför. Min första misstanke var att jag helt enkelt missade dem för att de hamnat i spam-filtret, men det visar sig att det är inte alls där de hamnat, utan det helt enkelt bara finns inget utskickat vissa dagar, oavsett om det varit mycket eller lite aktivitet.

Det beror antagligen på att du redan hade hunnit läsa trådarna direkt på siten.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Detta hade varit bra om notifieringar vid PM mailas direkt så man kan "chatta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Det beror antagligen på att du redan hade hunnit läsa trådarna direkt på siten.

Inte troligt. Jag hamnar sällan här om det inte är via en länk i från min email.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har massor av trådar jag följer, som får regelbundna inlägg, men som inte jag får något meddelande om överhuvudtaget. Jag vet inte riktigt varför. Min första misstanke var att jag helt enkelt missade dem för att de hamnat i spam-filtret, men det visar sig att det är inte alls där de hamnat, utan det helt enkelt bara finns inget utskickat vissa dagar, oavsett om det varit mycket eller lite aktivitet.

Och jag erkänner, hela "följa" funktionen blir helt meningslös om den inte ska uppdatera en om vad som hänt mer än en gång om dagen som bäst.
B!

Skrivet av Biberu:

Det beror antagligen på att du redan hade hunnit läsa trådarna direkt på siten.

Har samma problem och nej jag har inte läst trådarna på sidan. Bla fototråden trodde jag hade dött tills jag råkade halka in på den idag och det var minst 10 nya inlägg sedan jag var inne senast. Har inte fått något meddelande från swec sedan den 11 maj. Inte ens fått en sammanställning som ni nämnde tidigare i tråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Har samma problem och nej jag har inte läst trådarna på sidan. Bla fototråden trodde jag hade dött tills jag råkade halka in på den idag och det var minst 10 nya inlägg sedan jag var inne senast. Har inte fått något meddelande från swec sedan den 11 maj. Inte ens fått en sammanställning som ni nämnde tidigare i tråden.

Det verkar som om det fungrear "bättre" om man besöker trådarna manuellt. Jag saknar fortfarande massor av trådar, men fler börjar leva upp. Men det här med "daglig" notifiering funkar inte. Det är helt enkelt för sällan. Jag vill ha omedelbara notifieringar, och använder inte RSS, har inte ens en aning om hur man skulle göra det, så jag hoppas SweC får till det...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det verkar som om det fungrear "bättre" om man besöker trådarna manuellt. Jag saknar fortfarande massor av trådar, men fler börjar leva upp. Men det här med "daglig" notifiering funkar inte. Det är helt enkelt för sällan. Jag vill ha omedelbara notifieringar, och använder inte RSS, har inte ens en aning om hur man skulle göra det, så jag hoppas SweC får till det...
B!

Det funkar riktigt bra med rss men eftersom man är så van vid att få mail vid svar etc skulle det ju vara det bästa. Vi får hoppas killarna (och tjejerna om några sådana finns) får till det

Visa signatur
Permalänk
Legendarisk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vill ha omedelbara notifieringar, och använder inte RSS, har inte ens en aning om hur man skulle göra det, så jag hoppas SweC får till det...

Vissa webbläsare (t.ex. Firefox eller Internet Explorer) kan visa eller prenumerera på RSS-flöden direkt, annars brukar det gå med t.ex. epostklienter. Prova om du kan se flödet för dagens fynd med din browser så länge. Skulle du vilja använda det för andra trådar så går det att antingen ändra id:t i länken eller klicka på den lilla ikonen brevid följd tråd vid snabbsvarsrutan.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Perrablerra:

Det funkar riktigt bra med rss men eftersom man är så van vid att få mail vid svar etc skulle det ju vara det bästa. Vi får hoppas killarna (och tjejerna om några sådana finns) får till det

Ni är inte bortglömda, men härligt att det fungerar under tiden. Har även uppdaterat formateringen i flödena så att de ska vara lättare att läsa nu.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte troligt. Jag hamnar sällan här om det inte är via en länk i från min email.
B!

Skrivet av Perrablerra:

Har samma problem och nej jag har inte läst trådarna på sidan. Bla fototråden trodde jag hade dött tills jag råkade halka in på den idag och det var minst 10 nya inlägg sedan jag var inne senast. Har inte fått något meddelande från swec sedan den 11 maj. Inte ens fått en sammanställning som ni nämnde tidigare i tråden.

Ah! Som -=Mr_B=- nämnde så vaknar de till liv igen efter första gången man har besökt tråden på den nya siten eller sedan det föregående utskicket, det här beror på att det tyvärr inte gick att importera de gamla uppgifterna i senast läst-loggen. Om man klickar lite på de trådar man är intresserad av så borde det iaf komma sammanställningar sedan.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Hur går det med detta? Det har nu gått 3 veckor utan någon fix än? Jag går in på Sweclockers bra mycket mindre nu jämfört med tidigare just för att jag inte vet när jag får svar på något? Nu får jag nöja mig med att gå in lite slumpmässigt och se under mina Följda trådar om någon postat efter mig, väldigt bakvänt. Hur kan det vara att man väljer att gå ifrån en standard som så gott som alla andra forum kör(av en anledning)?

Ni pekar på RSS men jag förstår inte hur det är tänkt att fungera? Ska jag behöva installera en applikation till på samtliga av mina enheter förutom mail program? Det känns inte så high-tech precis.

Och ja ni skickar ut status mail en gång om dagen men när de väl dyker upp så har jag oftast kollat uppdateringarna så mailet blir snarare förvirrande man vet inte om det har kommit nytt (vilket det så klart oftast inte har).

Kanske är det så att ni vill att man endast ska in på Sweclockers o kontrollera statusen 1 gång om dagen max för att bespara er hårdvara och bandbredd?

Hoppas ni inser vikten av detta och fixar till det så snart det är möjligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Jimmy:

Hur går det med detta? Det har nu gått 3 veckor utan någon fix än? Jag går in på Sweclockers bra mycket mindre nu jämfört med tidigare just för att jag inte vet när jag får svar på något? Nu får jag nöja mig med att gå in lite slumpmässigt och se under mina Följda trådar om någon postat efter mig, väldigt bakvänt. Hur kan det vara att man väljer att gå ifrån en standard som så gott som alla andra forum kör(av en anledning)?

Som jag nämnde ovan så är orsaken att det annars hade skickats väldigt många fler mail än tidigare, vissa aktiva användare kan ha dussintals händelser i kön innan dessa filtreras ut eller sammanställs. Automatiska bevakningar (tråden läggs till bland följda när man svarar) är numera standardvalet, man citerar eller @svarar andra automatiskt med knapparna på inläggen och dessa händelser genererar till skillnad från hur det fungerade tidigare egna utskick. Dessutom hinner man ofta se dessa händelser direkt på siten innan man kontrollerar mailen, vilket riskerar att leda till att man får en stor mängd inaktuella utskick i inkorgen och istället väljer att stänga av utskicken helt.

Jag förstår att det är en frustrerande ändring för den grupp användare som har använt siten på ditt sätt tidigare och det optimala hade givetvis varit att ha med fler alternativ från början, men i praktiken har vi dessvärre väldigt begränsade resurser; det är bara en person som arbetar med utvecklingen av siten och det är en utmaning att hinna med...

Skrivet av Jimmy:

Ni pekar på RSS men jag förstår inte hur det är tänkt att fungera? Ska jag behöva installera en applikation till på samtliga av mina enheter förutom mail program? Det känns inte så high-tech precis.

Jag hänvisar till RSS därför att det är det bästa alternativet för er som vill ha omedelbara uppdateringar om nya inlägg i trådar för stunden; det har dessutom fördelen att man ser varje inlägg som görs och inte bara när tråden ändrar status till oläst, något som kan vara smidigt för de som t.ex. följer dagens fynd och tidigare kanske ovetandes har missat inlägg. Många har redan tillgång till en RSS-läsare utan att känna till det eftersom att det är inkluderat i vanliga webbläsare och mailklienter; läser du t.ex. mail med Thunderbird eller Outlook behöver du bara lägga till prenumerationen där för att bevaka allt som händer.

Skrivet av Jimmy:

Och ja ni skickar ut status mail en gång om dagen men när de väl dyker upp så har jag oftast kollat uppdateringarna så mailet blir snarare förvirrande man vet inte om det har kommit nytt (vilket det så klart oftast inte har).

Avsikten är att tråden ska filtreras bort om man redan har hunnit läsa den vid tidpunkten för utskicket, så det låter som om det kan finnas ett problem där. Antecknar det på listan här så länge. Tack för informationen.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Som jag nämnde ovan så är orsaken att det annars hade skickats väldigt många fler mail än tidigare, vissa aktiva användare kan ha dussintals händelser i kön innan dessa filtreras ut eller sammanställs. Automatiska bevakningar (tråden läggs till bland följda när man svarar) är numera standardvalet, man citerar eller @svarar andra automatiskt med knapparna på inläggen och dessa händelser genererar till skillnad från hur det fungerade tidigare egna utskick.

Det låter ju bra om alla användare nyttjat funktionerna, det är dock uppenbart att en hel del bara svarar på trådar utan att använda citat eller ping, är det fel? För mig känns det som vilket annat forum som helst? Om jag skapar en ny tråd med en fråga och någon svarar på den tråden så är det ganska uppenbart att personen svarar mig vilket gör citat eller ping helt onödigt(förutom då den gömda funktionen med utskick av mail)

Skrivet av Biberu:

Dessutom hinner man ofta se dessa händelser direkt på siten innan man kontrollerar mailen, vilket riskerar att leda till att man får en stor mängd inaktuella utskick i inkorgen och istället väljer att stänga av utskicken helt.

Hur menar du? I förra versionen fick jag mail när något hände i en tråd, jag gick då direkt in på tråden för att kontrollera vad som skrivits och ev svara. Hus skulle jag ha kunnat läsa meddelandet i tråden innan jag fått mailet? Ja det skulle såfall vara om mailet är försenat och jag besöker siten med korta intervaller men varför skulle jag besöka en tråd när det inte finns något nytt där i 99% av fallen?

Skrivet av Biberu:

Jag förstår att det är en frustrerande ändring för den grupp användare som har använt siten på ditt sätt tidigare och det optimala hade givetvis varit att ha med fler alternativ från början, men i praktiken har vi dessvärre väldigt begränsade resurser; det är bara en person som arbetar med utvecklingen av siten och det är en utmaning att hinna med...

Det optimala hade varit att börja med standard lösning vilket är, välj att prenumererar på tråden(om man vill), välj vilken omfattning utskicken ska ske i(direkt, dag, vecka), när det kommer ett svar på tråden så skicka ett mejl ur om man valt prenumerera och direktmail. Detta har ju bra mycket större siter än Sweclockers gjort i hur många år som helst? Om man har egna tankar på alt lösning så inför man det efter att standard lösningen är på plats. Jag överväger helt klart att välja andra forum när jag behöver snabba svar så som det ser ut nu.

Skrivet av Biberu:

Jag hänvisar till RSS därför att det är det bästa alternativet för er som vill ha omedelbara uppdateringar om nya inlägg i trådar för stunden; det har dessutom fördelen att man ser varje inlägg som görs och inte bara när tråden ändrar status till oläst, något som kan vara smidigt för de som t.ex. följer dagens fynd och tidigare kanske ovetandes har missat inlägg. Många har redan tillgång till en RSS-läsare utan att känna till det eftersom att det är inkluderat i vanliga webbläsare och mailklienter; läser du t.ex. mail med Thunderbird eller Outlook behöver du bara lägga till prenumerationen där för att bevaka allt som händer.

Det jag använder är :

Mobilen : Chrome och Gmail
Surfplatta : Chrome och Gmail
PCn : Chrome och Trillian(GoogleTalk)

Jag ar tittat på addins till Chrome med RRS flöde men det känns verkligen bakvänt att hålla på med detta bara för en websida(Sweclockers)

Skrivet av Biberu:

Avsikten är att tråden ska filtreras bort om man redan har hunnit läsa den vid tidpunkten för utskicket, så det låter som om det kan finnas ett problem där. Antecknar det på listan här så länge. Tack för informationen.

Ja troligen, de där uppsamlings mailen som kommer lite då och då tar jag numera bara bort efter som de inte ger mig något. Besöker jag några av trådarna där så har jag redan läst en hel del av dem. Istället får jag gå in på siten lite då och då och kontrollera de trådar jag följer vilket känns som att vi gått tillbaka i åldern iallafall 10 år.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Sen får vi inte glömma dagens fynd där ingen citerar eller pingar någon(om det inte är problem). Här är det dessutom viktigt att man verkligen är uppdaterad då erbjudande kan försvinna inom minuterna. Hur är det tänkt att hanteras?

PS. Som du ser så citerar eller pingar jag inte detta meddelandet för att det helt enkelt inte behövs, visst är det fint om det skickas mail till den man svarar till men långt ifrån alla känner till detta som sagt och det kravet kommer ni aldrig kunna sätta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Jimmy:

Det låter ju bra om alla användare nyttjat funktionerna, det är dock uppenbart att en hel del bara svarar på trådar utan att använda citat eller ping, är det fel? För mig känns det som vilket annat forum som helst? Om jag skapar en ny tråd med en fråga och någon svarar på den tråden så är det ganska uppenbart att personen svarar mig vilket gör citat eller ping helt onödigt(förutom då den gömda funktionen med utskick av mail)

Det beror på vilken typ av diskussion det är och om man har något behov av att svara en annan deltagare direkt eller inte; vissa diskussioner är längre löpande trådar som kretsar kring ett större äme, andra handlar om enskilda frågor, vissa har du skapat själv, i vissa hjälper du någon annan, ibland är du inte intresserad av svar alls, ibland är du intresserad av alla svar, ibland är du intresserad av när ett svar har riktats till just dig, ibland behöver du besvara någon särskild användare, ibland vill du påkalla uppmärksamhet från någon som inte redan är del av diskussionen, ibland vill denne märka när det har skett, ibland vill du bara tillföra något i största allmänhet. I de fall du väljer att besvara eller nämna en annan användare direkt är det både naturligt och önskvärt att denne blir notifierad om det så att er diskussion lättare kan fortsätta.

Skrivet av Jimmy:

Hur menar du? I förra versionen fick jag mail när något hände i en tråd, jag gick då direkt in på tråden för att kontrollera vad som skrivits och ev svara. Hus skulle jag ha kunnat läsa meddelandet i tråden innan jag fått mailet? Ja det skulle såfall vara om mailet är försenat och jag besöker siten med korta intervaller men varför skulle jag besöka en tråd när det inte finns något nytt där i 99% av fallen?

Om du för en längre, snabbare diskussion med andra utan att tömma mailen samtidigt, inte har din mailklient aktiv eller nära till hands, får många nya direktsvar medans du är inaktiv etc. så skulle du ha inaktuella notiser att rensa bort när du sedan kontrollerar den. Och det är med förutsättningen att man faktiskt vill och behöver se svaren direkt, det är inte alltid sant heller. Det går att konstruera exempel till båda alternativs fördel, men det är inte det som är det viktiga.

Skrivet av Jimmy:

Det optimala hade varit att börja med standard lösning vilket är, välj att prenumererar på tråden(om man vill), välj vilken omfattning utskicken ska ske i(direkt, dag, vecka), när det kommer ett svar på tråden så skicka ett mejl ur om man valt prenumerera och direktmail. Detta har ju bra mycket större siter än Sweclockers gjort i hur många år som helst? Om man har egna tankar på alt lösning så inför man det efter att standard lösningen är på plats. Jag överväger helt klart att välja andra forum när jag behöver snabba svar så som det ser ut nu.

Kanske det. Måste återigen poängtera att jag inte motsätter mig en sådan funktion, utan att jag har behövt göra tidsprioriteringar och nu lyssnar på feedback. Dessa kan man hålla med om eller inte, men om de var rätt eller fel får tiden utvisa.

Skrivet av Jimmy:

Det jag använder är :

Mobilen : Chrome och Gmail
Surfplatta : Chrome och Gmail
PCn : Chrome och Trillian(GoogleTalk)

Jag ar tittat på addins till Chrome med RRS flöde men det känns verkligen bakvänt att hålla på med detta bara för en websida(Sweclockers)

Vi är långt ifrån ensamma om att använda RSS och det är inte alls otänkbart att man redan har mjukvara med stöd för det installerat. Med det sagt så är det en fristående funktion, ovanligare och mindre känd än mail, och som tidigare nämnt inte avsett som ersättare för detta utan ett alternativ ni som vill ha direkta uppdateringar om trådsvar kan använda under tiden. Det är synd att det inte fungerar i din situation.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Jimmy:

Sen får vi inte glömma dagens fynd där ingen citerar eller pingar någon(om det inte är problem). Här är det dessutom viktigt att man verkligen är uppdaterad då erbjudande kan försvinna inom minuterna. Hur är det tänkt att hanteras?

Som nämnt ovan så är det en särskild typ av diskussion med egna förutsättningar och förväntat uppförande från deltagarna, vill du inte pinga någon (och det behövs knappast i en tråd som inte är avsedd för diskussion) så behöver du inte heller göra det.

Måste dock poängtera än en gång att du aldrig har fått alla erbjudanden via mail, vill du verkligen bli meddelad om allt som postas utan att besöka siten så måste jag ändå rekommendera att du tittar en gång extra på RSS (bara du inte glömmer att dyka in för att tipsa andra ).

Skrivet av Jimmy:

PS. Som du ser så citerar eller pingar jag inte detta meddelandet för att det helt enkelt inte behövs, visst är det fint om det skickas mail till den man svarar till men långt ifrån alla känner till detta som sagt och det kravet kommer ni aldrig kunna sätta.

Precis som att du kan välja att inte citera de delar av andras inlägg så du svarar på så behöver du inte meddela andra när du pratar med dom, det är inte tänkt som ett krav men risken att du får svar minskar ju om du bara lägger en oadresserad lapp på gatan. I det här fallet hittar jag naturligtvis ditt inlägg och förstår att det är till mig eftersom att jag har bevakat den här diskussionen, men jag förstår inte varför du i allmänhet skulle vilja välja att göra så...

Edit: Får tillägga att det även blir svårare för de som läser diskussioner trådat om man inte besvarar rätt inlägg, återigen inte ett krav utan en konsekvens av att det används på så varierande sätt.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Jimmy:

Kanske är det så att ni vill att man endast ska in på Sweclockers o kontrollera statusen 1 gång om dagen max för att bespara er hårdvara och bandbredd?

Attans. Där avslöjade du mig.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Börjar med att säga att jag fick inget mail om din uppdatering i denna tråden, jag kollade sweclocerks först 23:30 men det var ju tur att jag inte behövde snabbt svar

Skrivet av Biberu:

Det beror på vilken typ av diskussion det är och om man har något behov av att svara en annan deltagare direkt eller inte;

Exakt, ändå finns det ingen möjlighet att få direkt uppdatering till sin mail när någon svarar in min tråd oavsett om de känner till om era gömda mail funktioner eller inte?

Skrivet av Biberu:

vissa diskussioner är längre löpande trådar som kretsar kring ett större äme

Ja, här vill jag kanske tidvis bli aktivt notifierad när någon postar även om de inte citerar eller pingar mig, hur gör jag?

Skrivet av Biberu:

andra handlar om enskilda frågor/i vissa hjälper du någon annan

Ja beroende på ämne så kan jag ändå vara väldigt intresserad av att hjälpa till att lösa problemet snabbt, kanske det kommer in någon annan i diskussionen som inte citerar mig men där jag kan ha input. Hur gör jag för att vara säker på att jag är uppdaterad om denna tråden?

Skrivet av Biberu:

vissa har du skapat själv

Ja och ibland är tiden viktig, kanske har något rasat och jag måste ut för att få tag på ersättning, vad ska jag välja? Men visst F5 kan såklart fungera, känns dock gammalmodigt. En chat? mycket möjligt men kanske jag inte når ut till de personer jag söker svar ifrån då.

Skrivet av Biberu:

ibland är du inte intresserad av svar alls

Javisst, det kan säkert hända isåfall väljer man ju bara att avprenumerera? Men man undrar, om nu detta faktiskt är ett vanligt val, varför har ni då gjort det till ett automatiskt val?

Skrivet av Biberu:

ibland är du intresserad av alla svar

Ja som i fynd trådar och snabbt ska det gå! hur håller jag mig uppdaterad genom mail utan RSS? D.v.s så som man gör på alla andra forum som detta.

Skrivet av Biberu:

ibland är du intresserad av när ett svar har riktats till just dig

Ja, fast är det viktigt så finns det ju PM, har fått för mig att man oftast vill styra om diskussioner som gäller bara 2 individer till PM annars är det väl citat som gäller antar jag?

Skrivet av Biberu:

ibland behöver du besvara någon särskild användare

Ja, PM låter väl ganska rimligt då?

Skrivet av Biberu:

ibland vill du påkalla uppmärksamhet från någon som inte redan är del av diskussionen

Ja, PM igen, oftast har man någon typ av närmare kontakt med personer som man vill uppmärksamma på saker i andra trådar. Men visst ni har en ping metod nu, kanske ni ska se hur det fungerar statistiskt, om det är tillräckligt uppenbart för folk att det finns och hur det fungerar. Men förövrigt är det ganska tråkigt med inlägg som bara pekar ut att en användare ska komma till tråden och titta. Och jag skulle såklart inte vilja få 20 mail notifieringar om just detta.

Skrivet av Biberu:

ibland vill denne märka när det har skett

Förstår inte, menar du att man skulle vilja uppmärksamma någon utan att personen blir uppmärksammad?

Skrivet av Biberu:

ibland vill du bara tillföra något i största allmänhet.

Ja, denna punkten har vi nog ovan, men åter igen är det ju upp till användaren att avgöra om man vill prenumerera eller inte.

Skrivet av Biberu:

I de fall du väljer att besvara eller nämna en annan användare direkt är det både naturligt och önskvärt att denne blir notifierad om det så att er diskussion lättare kan fortsätta.

Absolut, men om det bara är 2 personer som pratar så är det väl rimligare att det sker via PM? Hur skulle en tråd se ut om vi är 20 st inne och vi pratar specifikt med en annan person(d.v.s 10 samtidiga diskussioner)? Skulle tråden bli givande att läsa för någon annan?

Skrivet av Biberu:

Om du för en längre, snabbare diskussion med andra utan att tömma mailen samtidigt, inte har din mailklient aktiv eller nära till hands, får många nya direktsvar medans du är inaktiv etc. så skulle du ha inaktuella notiser att rensa bort när du sedan kontrollerar den. Och det är med förutsättningen att man faktiskt vill och behöver se svaren direkt, det är inte alltid sant heller. Det går att konstruera exempel till båda alternativs fördel, men det är inte det som är det viktiga.

Ja om jag får låt oss säga 10 svar på en tråd innan jag hinner titta till den så skulle det betyda 10 mail om samma tråd. Kan tyckas onödigt men för mig som användare är det ett klick för att öppna mailet, ett klick för att gå till tråden och läsa samtliga nya poster, 1 klick för att radera samtliga 10 mail. Ser inte hur det kan bli enklare?

Vill man inte ha svar direkt så brukar man välja fördröjt svar i så gott som alla forum jag varit på. Ser inte vad som är problemet med det?

Skrivet av Biberu:

Kanske det. Måste återigen poängtera att jag inte motsätter mig en sådan funktion, utan att jag har behövt göra tidsprioriteringar och nu lyssnar på feedback. Dessa kan man hålla med om eller inte, men om de var rätt eller fel får tiden utvisa.

Allt jag säger är att om man har dåligt med resurser så brukar man sikta säkert och då är det beprövade metoder som gäller. När det är på plats då kan man påbörja labbandet och det gör inget om det tar lite tid. Nu har vi istället hamnat i en frustration där systemet inte uppfyller grundläggande funktionalitet medan resurserna är låga.

Skrivet av Biberu:

Vi är långt ifrån ensamma om att använda RSS och det är inte alls otänkbart att man redan har mjukvara med stöd för det installerat. Med det sagt så är det en fristående funktion, ovanligare och mindre känd än mail, och som tidigare nämnt inte avsett som ersättare för detta utan ett alternativ ni som vill ha direkta uppdateringar om trådsvar kan använda under tiden. Det är synd att det inte fungerar i din situation.

RSS är väl inte helt ovanligt nej men samtidigt är det ingen självklarhet.

Hmm, låter som att ni på allvar faktiskt planerat att inte längre erbjuda direkt uppdatering via mail? Får man fråga varför? Det kan väl ändå inte bero på hårdvara och trafik även om du antydde det? Finns ju bra mycket större siter som fungerar utmärkt på detta vis idag? Men självklart, det kan ju vara så att ni fått kraftigt ökat intresse samtidigt som pengarna inte helt räcker till, isåfall förstår jag ert val även om det tråkig utveckling.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Måste dock poängtera än en gång att du aldrig har fått alla erbjudanden via mail, vill du verkligen bli meddelad om allt som postas utan att besöka siten så måste jag ändå rekommendera att du tittar en gång extra på RSS (bara du inte glömmer att dyka in för att tipsa andra ).

En stor nackdel med RSS för er del är att man snabbt kan läsa av forumet utan att gå in på det vilket gör att ni troligen förlorar reklamintäkter? Dessutom är det alltid större chans att man svarar i en tråd när det finns ett öppet fält att skriva i(se facebook)

Skrivet av Biberu:

Precis som att du kan välja att inte citera de delar av andras inlägg så du svarar på så behöver du inte meddela andra när du pratar med dom

Men vänta nu? Om jag väljer att följa en diskussion så vill jag följa den, om motparten då postar något riktat till mig så vill jag som mottagare få reda på det. Det känns bara som dåligt uppförande att posta något till en person utan att denna ska bli notifierad(om han önskat bli det).

Skrivet av Biberu:

det är inte tänkt som ett krav men risken att du får svar minskar ju om du bara lägger en oadresserad lapp på gatan. I det här fallet hittar jag naturligtvis ditt inlägg och förstår att det är till mig eftersom att jag har bevakat den här diskussionen, men jag förstår inte varför du i allmänhet skulle vilja välja att göra så...

De e förvånansvärt många som bara svarar i tråden utan att citera eller något annat som sagt, men det borde ni om någon veta. Se särskilt trådar där en person frågar en fråga, jag kan tänka mig att första kommentaren ofta blir utan citat om man nu inte känner till vad citat verkligen innebär(mail).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Jimmy:

Ja beroende på ämne så kan jag ändå vara väldigt intresserad av att hjälpa till att lösa problemet snabbt, kanske det kommer in någon annan i diskussionen som inte citerar mig men där jag kan ha input. Hur gör jag för att vara säker på att jag är uppdaterad om denna tråden?

Du väljer att följa diskussionen. Mailuppdateringar skickas sedan ut till den adress ditt konto är registerat med om du har det alternativet aktiverat. Alternativt så kan du följa tråden via RSS eller besöka siten för att se om det har tillkommit några nya inlägg. Det går tyvärr inte att få omedelbara notifikationer via e-mail, men vi har nyligen fått höra att vissa användare önskar sig detta.

Skrivet av Jimmy:

Ja som i fynd trådar och snabbt ska det gå! hur håller jag mig uppdaterad genom mail utan RSS? D.v.s så som man gör på alla andra forum som detta.

Det finns förstås mindre ortodoxa alternativ som IPoAC, men eftersom att duvor kan vara svårberäkneliga djur är det antagligen lättare att bara lämna ett önskemål här så ser vi efter vad som går att göra.

Skrivet av Jimmy:

Och jag skulle såklart inte vilja få 20 mail notifieringar om just detta.

Det är du inte ensam om, och det är som sagt en anledning till att notifieringarna fungerar som de gör idag.

Skrivet av Jimmy:

Ja om jag får låt oss säga 10 svar på en tråd innan jag hinner titta till den så skulle det betyda 10 mail om samma tråd. Kan tyckas onödigt men för mig som användare är det ett klick för att öppna mailet, ett klick för att gå till tråden och läsa samtliga nya poster, 1 klick för att radera samtliga 10 mail. Ser inte hur det kan bli enklare?

Det finns de som skulle tycka precis tvärt om vad gäller det.

Skrivet av Jimmy:

Allt jag säger är att om man har dåligt med resurser så brukar man sikta säkert och då är det beprövade metoder som gäller. När det är på plats då kan man påbörja labbandet och det gör inget om det tar lite tid. Nu har vi istället hamnat i en frustration där systemet inte uppfyller grundläggande funktionalitet medan resurserna är låga.

Jag förstår att en del av er som tidigare använt mailnotifieringar på det sättet kan bli frustrerade av ändringen, men det innebär varken att det inte fanns andra avvägningar att göra eller att det inte kan förbättras i framtiden.

Skrivet av Jimmy:

Hmm, låter som att ni på allvar faktiskt planerat att inte längre erbjuda direkt uppdatering via mail?

Det kan jag inte påminna mig att jag har sagt.


Eftersom att mycket av det här börjar lämna ämnet är det bättre om du fortsätter i en annan tråd eller PM nu.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Känns som att vi bara pratar om varandra här, kort sagt är det detta jag vill ha sagt :

Varför går man ifrån en väl beprövad metod med att låta folk själv ange hur de vill bli uppdaterade? Ni körde detta i förra versionen och jag känner mig ganska säker på att inte ens 30% av användarna klagade på detta(med tanke på att det är så som alla andra forum fungerar). Att snacka om lösningar så som RSS och brevduvor känns ganska utdaterat minst sagt.

Visst är det kul med nya tankesätt men se till att ha standarder på plats först.

Just nu är ert system helt brutet för min del så jag väljer annan website i fortsättningen.

Detta är mitt sista svar i tråden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Biberu:
Jag är tacksam för tiden du investerar, och vill inte på något sätt racka ner på insatserna. RSS fungerar inte för mig, och det sättet jag "besöker" mina olika forum på, inte heller det nuvarande "sporadiska, någon gång i bland" utskicket som är aktuellt just nu. Men jag håller tummarna och hoppas på en lösning.
Ta den här tråden som ett exempel. Jag är definitivt intresserad av vad som händer här, men först 14:54 den 8'de fick jag besked på att tråden blivit uppdaterad sedan mitt senaste besök i den, och det inlägget är från 00:14, den 7'de. Nu är det inte direkt "panik" när det kommer till den här tråden, men tipstråden, trådar där men behöver "hjälp" eller ger "hjälp", stora ge bort spelnyckel-tråden osv är typexempel på trådar som åtminstone jag misstänker att "alla" vill ha omedelbara meddelanden från.
Jag misstänker även att en del sådana trådar är den absoluta orsaken till varför omedelbara uppdateringsbesked är bortplockade. De genererar en hel del trafik, epost servern ska hantera alla utskicken på en gång. Visst kan man anta att det är en balansgång.

Skrivet av Jimmy:

Varför går man ifrån en väl beprövad metod med att låta folk själv ange hur de vill bli uppdaterade? Ni körde detta i förra versionen och jag känner mig ganska säker på att inte ens 30% av användarna klagade på detta(med tanke på att det är så som alla andra forum fungerar). Att snacka om lösningar så som RSS och brevduvor känns ganska utdaterat minst sagt.

Jag misstänker att det är en förändring i forum-mjukvaran man utgår ifrån. Man jobbar hårdare och hårdare med spam-detektering, och ett par hundra, eller rent av ett par tusen email som skickas, med identiskt innehåll, från en och samma server, kan säkert göra att en och annan watchdog reagerar. Det här är knappast det enda forumet som har det "problemet" och att få epost servern vitlistad har ju fungerat för andra, man ska bara lyckas ha koll på mottagarna, så att man ser om de sällan / aldrig får sina meddelanden, och ta deras epost leverantör i örat... Men det är merjobb. Det är som sagt en ren gissning, kan vara vad som helst, allt från en faktisk anledning till en fix-ide.
Det enda jag tror att det inte är, är en vilja att minska antalet besökare. Sidan lever på sina annonsörer. De vill ha så många visningar som möjligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.