Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Kan jag överklocka till max?

Halloj! Sitter på en i7-870, 2.93 GHz just nu, och Nepton 140 XL som kylare. Jag undrar om jag kan klocka min processor till max utan några bekymmer? Just nu ligger processorn på runt 40 grader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Vad som är "max" begränsas av ditt moderkort, temperatur, hur bra ditt exemplar av processorn är etc.
Så kan du överklocka den? Troligtvis.
Kan du överklocka den till max? Maxtaket du når med din processor är rimligtvis max med dina komponenter, så frågan är väldigt underligt formulerad.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Du får klocka i steg och se över temperaturerna, att säga "till max" är ett väldigt svårt uttalande om en CPU då alla klockar olika.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

@twit: Jag är inte speciellt inläst på ämnet, så det är därför frågan inte är mer utvecklande, för jag har ingen aning om sånt här haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Läs på lite om ämnet, vilka temperaturer och volt som är ok etc. Sedan är det bara att lägga sig där man känner sig bekväm med temperatur.
Ett tips är att kolla vad andra med samma processor kör med för ghz o volt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

"Max" är väl själva definitionen av vad du maximalt kan klocka till.
Så din fråga är i klass med "kan jag göra så gott jag kan?".