Får Radiotjänsten göra så här?

Permalänk
Medlem

Får Radiotjänsten göra så här?

Hej,

Jag har tillfälligt inte ett eget boende utan står skriven hemma hos min mamma. Iallafall så fick jag nyss ett samtal från radiotjänst att dom har nu fakturerat mig för tre månader eftersom det är min skyldighet att betala eftersom jag också bor hos min mamma och är myndig. Min mamma betalar för det första inte till radiotjänsten utan hon använder sig av en boxer som hon betalar för istället. (Antog man bara behövde betala för det ena men så var det tydligen inte.)

Jag kunde inte säga något till henne i telefonen utan var tvungen att mejla dom senare en överklagan. Hon var absolut den mest otrevligaste och vidrigaste människa jag har pratat med i telefonen.

Får dom göra så här?

Permalänk
Medlem

Det är bara en person i hushållet som behöver betala. Om din mor har en TV i lägenheten så är hon skyldig att betala.

Permalänk

Det här är inte det svaret du vill ha. men eftersom din mamma har en TV skall hon betala till Radiotjänst. Gjorde hon det skulle du slippa...

Permalänk
Entusiast

Detta låter ungefär som normal feedback på deras telefonsamtal.
Så vitt jag vet så ska 1 betala TV licens per hushåll, hur vida det ingår i boxen eller inte kan jag inte yttra mig om. I övrigt kan jag tycka att det är jävligt konstigt att detta ens är lagligt, ungefär som att tvinga alla med körkort att betala parkeringsplatser i hela Sverige för att man "kan parkera där".

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det är en avgift per hushåll.
Sedan behöver man enligt lag betala TV-avgift fastän man har boxer/viasat/comhem o.s.v.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Finns det en "tv-mottagare" i hushållet så skall Radiotjänst ha betalt, om din mamma inte betalar så ger dom sig på dig istället skulle jag tro, nog kan du försöka överklaga och säga att du inte har någon / att det inte finns någon TV / liknande i huset men det lär sluta med att nån av er får betala.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig betala till radiotjänst ingen som har frågat jag förstår inte meningen med dom

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Om hushållet inte har någon TV-mottagare behöver ni inte betala.

§ 1.6 raderat. // MOD
Permalänk
Medlem

Hon från radiotjänsten sa att eftersom jag bor hos min mamma så är jag medskyldig att betala. Jag kunde inte säga emot henne om något utan hon hänvisade till lagtexter osv, och sa att en faktura kommer om 10 dagar för tre månaders avgift.

Permalänk
Medlem

Boxer och Radiotjänst är inte samma sak. Boxer levererar digital-TV via marknätet och Radiotjänst är företaget som administrerar tv-avgiften. Har ni en tv-mottagare i hushållet måste ni betala tv-licens, men bara en av er måste betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Hon från radiotjänsten sa att eftersom jag bor hos min mamma så är jag medskyldig att betala. Jag kunde inte säga emot henne om något utan hon hänvisade till lagtexter osv, och sa att en faktura kommer om 10 dagar för tre månaders avgift.

Så länge det finns NÅGON på adressen som betalar tv-licens så skiter Radiotjänst fullständigt i vem som betalar fakturan. Eftersom din mamma inte betalar tv-licens så skulle jag skulle gissa på att Radiotjänst har varit i kontakt med henne tidigare och velat haft betalt men att hon har lyckats slingra sig och nu när det finns en till person som är myndig på adressen så hoppar dom på den personen. Säg åt din mamma att betala fakturan, ni har ju uppenbarligen en tv-mottagare och är då betalningsskyldiga.

Hurvida det är en bra eller dålig avgift är en annan femma. Men jag anser att så länge man har en tv-mottagare hemma så bör man göra rätt för sig, alltså betala eftersom det är så det ser ut idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shivers:

Hon från radiotjänsten sa att eftersom jag bor hos min mamma så är jag medskyldig att betala. Jag kunde inte säga emot henne om något utan hon hänvisade till lagtexter osv, och sa att en faktura kommer om 10 dagar för tre månaders avgift.

Det är helt korrekt och allt är i sin ordning. Du och din mor kommer nu att göra rätt för er!

Permalänk
Medlem

Självklart ska rätt vara rätt. Blev bara förvånad och förbannad att dom kan lägga över ansvaret på någon annan än personen som står på huset och nyttjar tvn.

Permalänk

Radiotjänst är inte ett abonnemang, dvs hon har inte Boxer i stället. Har hon en TV (oavsett om den används eller ej) så ska hon betala TV-avgift. Dock räcker det med en licens per hushåll.

Skrivet av shivers:

Hej,

Jag har tillfälligt inte ett eget boende utan står skriven hemma hos min mamma. Iallafall så fick jag nyss ett samtal från radiotjänst att dom har nu fakturerat mig för tre månader eftersom det är min skyldighet att betala eftersom jag också bor hos min mamma och är myndig. Min mamma betalar för det första inte till radiotjänsten utan hon använder sig av en boxer som hon betalar för istället.

Jag kunde inte säga något till henne i telefonen utan var tvungen att mejla dom senare en överklagan. Hon var absolut den mest otrevligaste och vidrigaste människa jag har pratat med i telefonen.

Får dom göra så här?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Då din mamma inte betalat så får du göra det istället för minst en måste betala till radiotjänst om ni har tv.

Du får skylla på din mor och kräva henne på pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Då din mamma inte betalat så får du göra det istället för minst en måste betala till radiotjänst om ni har tv.

Du får skylla på din mor och kräva henne på pengarna.

Ser inte att TS har skrivit att han har en TV, bara för att dom har en boxer betyder dom inte att dom har TV.
Det finns skärmar utan mottagare som man kan köpa (alltså ser exakt ut som vanliga TV apparater) tror att dom kallas mediadisplays?eller något sånt.

Har själv funderat på att införskaffa en sån då jag inte äger TV idagsläget , sen är det ju egentligen skitsamma radiotjänst ringer ju stup i kvarten i alla fall dom har varit på mig i 20år (har tom erbjudit mig att dom får söka i förråd, lägenhet osv men dom fortsätter att trakka *host* kontakta mig )

Sen har ju inte jag koll på om en boxer räknas som en mottagare men det är ju en annan femma, och jag hade nog skitit i det i alla fall då jag tycker att dom använder fula metoder. (ingen moralpredikan tack)

EDIT : Public Display kallas dom, alltså ingen mottagare verkar inte finnas något bra filter på prisjakt men det finns i olika modeller storlekar samma som TV
https://www.komplett.se/samsung-46-led-public-display-md46c/7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ser inte att TS har skrivit att han har en TV, bara för att dom har en boxer betyder dom inte att dom har TV.
Det finns skärmar utan mottagare som man kan köpa (alltså ser exakt ut som vanliga TV apparater) tror att dom kallas mediadisplays?eller något sånt.

Har själv funderat på att införskaffa en sån då jag inte äger TV idagsläget , sen är det ju egentligen skitsamma radiotjänst ringer ju stup i kvarten i alla fall dom har varit på mig i 20år (har tom erbjudit mig att dom får söka i förråd, lägenhet osv men dom fortsätter att trakka *host* kontakta mig )

Sen har ju inte jag koll på om en boxer räknas som en mottagare men det är ju en annan femma, och jag hade nog skitit i det i alla fall då jag tycker att dom använder fula metoder. (ingen moralpredikan tack)

EDIT : Public Display kallas dom, alltså ingen mottagare verkar inte finnas något bra filter på prisjakt men det finns i olika modeller storlekar samma som TV
https://www.komplett.se/samsung-46-led-public-display-md46c/7...

Fast då sitter ju tv-mottagaren i boxen så man får betala ändå.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Detta låter ungefär som normal feedback på deras telefonsamtal.
Så vitt jag vet så ska 1 betala TV licens per hushåll, hur vida det ingår i boxen eller inte kan jag inte yttra mig om. I övrigt kan jag tycka att det är jävligt konstigt att detta ens är lagligt, ungefär som att tvinga alla med körkort att betala parkeringsplatser i hela Sverige för att man "kan parkera där".

Det är tyvärr så det funkar i Sverige köper jag en hårddisk eller mobil så måste jag betala en slant till Magnus Uggla för att en person har köpt hans CD och den personen kanske kopiera den CDn till sin mobil, det måste jag betala för.

@shivers säg att du inte har nån TV sen lägger du på, kom inte med några ursäkter varför du inte har nån tv och dra inte in din mamma i samtalet, du har ingen TV punkt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

övrigt kan jag tycka att det är jävligt konstigt att detta ens är lagligt, ungefär som att tvinga alla med körkort att betala parkeringsplatser i hela Sverige för att man "kan parkera där".

Ska man göra någon analogi med bilar så är det väl snarare att jämföra med att alla som äger en bil tvingas betala skatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marre09:

jag har aldrig betala till radiotjänst ingen som har frågat jag förstår inte meningen med dom

Inte så gammal va? Att du aldrig någonsin fått brev eller besök av dem tyder på det. Eller också bor du ute i obyggden dit de inte orkar ta sig..;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ska man göra någon analogi med bilar så är det väl snarare att jämföra med att alla som äger en bil tvingas betala skatt.

Nej du kan ställa av bilen om du inte använder den
Snarare att skatta alla som innehar en motor oavsett typ av motor

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Nej du kan ställa av bilen om du inte använder den
Snarare att skatta alla som innehar en motor oavsett typ av motor

Man kan tycka vad man vill om tv-avgiftens vara eller inte vara, men jag tyckte analogin med alla som äger en bil betalar vägskatt var ganska passande. Vad är det du egentligen vill säga när du vänder dig mot den? Tycker du att man borde kunna ställa av sin TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Man kan tycka vad man vill om tv-avgiftens vara eller inte vara, men jag tyckte analogin med alla som äger en bil betalar vägskatt var ganska passande. Vad är det du egentligen vill säga när du vänder dig mot den? Tycker du att man borde kunna ställa av sin TV?

Personligen tycker jag det hade varit en bra sak att kunna "ställa av" sin tv.
Detta då jag inte har några tv kanaler, inga kablar indragna för det eller har någon parabol/antenn och endast har min tv som en stor skärm för datorn.

Permalänk

För att göra det enkelt.
Har ni en TV i erat hem så ska någon av er som bor i hemmet betala radiotjänst.
Dock går det ju undvika det genom att ringa och säga att man inte har någon TV i hemmet.
Ibland kan det komma kontrollanter som ringer på dörren men det är bara strunta i att öppna dörren eller inte svara på några av deras frågor ( du behöver inte det).
Bara stänga dörren och säga jag har inte tid och tänker inte svara på några av era frågor.
Oftast skiter dom i det sen och kan inget göra.
För tror knappast dom skaffar husrannsakan för att kolla om du har en tv i hemmet! Så lätt är det inte att skaffa en husrannsakan.....

1. Antingen är du laglig och någon av er betalar till radiotjänsten. ( Om ni har tv )
2. Ni mailar och skriver att ni inte har någon tv längre och struntar i att betala. ( fast ni har tv egentligen)
3. Ni har kanske ingen tv? Då är det bara säga sanningen och ni behöver inte betala något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det är tyvärr så det funkar i Sverige köper jag en hårddisk eller mobil så måste jag betala en slant till Magnus Uggla för att en person har köpt hans CD och den personen kanske kopiera den CDn till sin mobil, det måste jag betala för.

@shivers säg att du inte har nån TV sen lägger du på, kom inte med några ursäkter varför du inte har nån tv och dra inte in din mamma i samtalet, du har ingen TV punkt.

Problemet är bara köper du ny TV så har Radiotjänst den informationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Problemet är bara köper du ny TV så har Radiotjänst den informationen!

Inte om man köper den på blocket

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Problemet är bara köper du ny TV så har Radiotjänst den informationen!

"Hej ringer från radiotjänst ser att du köpt en ny TV"
"Ja den var en present till min mamma hon fyllde år, jag har ingen egen"
"Okej tack hej då"

Förutsatt att ens mamma faktiskt betalar då ;D

TS: Betala det som ska betalas så skickar du brev/mail/ringa sen om att du vill sluta betala då du gjort dig av med TVn, ingen idé att överklaga grejer.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

Personligen tycker jag det hade varit en bra sak att kunna "ställa av" sin tv.
Detta då jag inte har några tv kanaler, inga kablar indragna för det eller har någon parabol/antenn och endast har min tv som en stor skärm för datorn.

Analoga nätet är redan nedsläckt så det borde vara en möjlighet. Frågan hur lagen ser ut hos Radiotjänst om den saken

Permalänk
Medlem

Det finns några trådar om det här och den allmänna uppfattningen tycks vara att det är i stort sett omöjligt att överklaga och få rätt mot Radiotjänst.

Enklast är nog att bara avanmäla TV-innehavet och sedan göra er av med TV:n alternativt behålla den och fortsätta fuska. Den moraliska biten överlåter jag åt er.

Dom tre månaderna du/ni redan fått räkning på får ni ta som lärpengar.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"Hej ringer från radiotjänst ser att du köpt en ny TV"
"Ja den var en present till min mamma hon fyllde år, jag har ingen egen"
"Okej tack hej då"

Förutsatt att ens mamma faktiskt betalar då ;D

TS: Betala det som ska betalas så skickar du brev/mail/ringa sen om att du vill sluta betala då du gjort dig av med TVn, ingen idé att överklaga grejer.

Haha bra lösning, givetvis kan det funka så.