Hjälp, min dator återställdes?

Permalänk

Hjälp, min dator återställdes?

Hej. Jag har använt min dator i 5 år nu och det har inte varit ett problem med den. När jag startade den idag (den var på inte mer än 1 timme tidigare) så är det som om den är formatterad mer eller mindre.

  • Jag har kvar alla filer men ingen ikon är låst till aktivitetsfältet

  • Den har rensat skrivbordet och visar dessutom ikonerna där (var dolda tidigare), jag har också fått windows egna bakgrundsbild.

  • Jag kan inte logga in på skype. Då står det: "Vi kan inte starta Skype eftersom systemet inte är tillgängligt. Pröva att starta om datorn och försök igen. Detta sker alltså när jag försöker logga in på skype.

  • När jag ska öppna Chrome och Opera står det att min profil inte går att öppnas på rätt sätt.

  • I mappen mina "Hämtade filer" är det rensat.

Jag ska uppdatera med mer när jag kommer på fler saker som hänt med datorn men jag hoppas någon kan hjälpa mig. Att återställa till hur det var går säkert inte men kan ni svara på vad som faktiskt hänt och göra något så jag kan starta Skype och Chrome + åtgärder mot att detta händer igen är jag evigt tacksam.

Om jag valt att skriva den här tråden i fel del av forumet så omdirigera mig gärna så postar jag någon annanstans

Permalänk
Medlem

Fördmogligen har du fått en ny profil när du loggade in.
Om du kollar under C:\Users. Vad finns där för profiler då?

Permalänk

@HerrNilsson: Det finns 6 mappar där, AppData, Delat, Johan, Karambacake, TEMP, UpdatusUser.

Hur ändrar jag user i sådana fall? Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

@KarambaCake: Antar att Karambacake eller Johan är din normala profil. Om du går in i mappen och kollar i mappen Skrivbord så ser du var dina grejer ligger om du hade något där.

För att få reda på varför du loggas in med temporär profil behöver vi nog kika i loggboken.

Kolla i kontrollapanelen -> administrativa verktyg -> loggboken -> Windows loggar -> system

Du lär hitta en varning eller ett fel loggat när du startade datorn som talar om varför du får en temporär profil.

Permalänk

@HerrNilsson:
Fel 2015-05-18 17:41:33 Service Control Manager 7000 Ingen
Fel 2015-05-18 17:41:33 Service Control Manager 7038 Ingen
Varning 2015-05-18 17:39:21 Wininit 11 Ingen
Fel 2015-05-18 17:39:12 Service Control Manager 7023 Ingen
Fel 2015-05-18 17:39:11 Service Control Manager 7000 Ingen
Fel 2015-05-18 17:39:11 Application Popup 1060 Ingen
Varning 2015-05-18 17:38:22 WLAN-AutoConfig 4001 Ingen
Fel 2015-05-18 17:38:12 Service Control Manager 7006 Ingen
Fel 2015-05-18 07:07:53 volsnap 36 Ingen

Några av felen jag hittade, hur ser man vad för åtgärder man kan göra eller vad som gått fel i den här tabellen? Ursäkta om jag är trög men jag förstår verkligen inte vad jag ska göra med informationen.

EDIT:Nedan är händelseegenskaper för två fel som uppkom ungefär samma tid som jag startade datorn

Tjänsten uxpatch kunde inte startas på grund av följande fel:
Den här drivrutinen har blockerats för inläsning

\??\C:\Windows\SysWow64\drivers\uxpatch.sys har hindrats från att läsas in eftersom den är inkompatibel med den här datorn. Kontakta enhetens tillverkare och fråga om en kompatibel version av drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Mja det bör finnas ett fel som säger något om profil/temporär profil.

Kör en ny omstart på datorn så har du ju exakt tid på när den startar.

Permalänk

@HerrNilsson: "Tjänsten nvUpdatusService kunde inte logga in som .\UpdatusUser med det för närvarande konfigurerade lösenordet på grund av följande fel:
Inloggningsfel: Lösenordet för kontot har upphört att gälla.

Kontrollera att tjänsten är korrekt konfigurerad med hjälp av snapin-modulen Tjänster i MMC (Microsoft Management Console)."

Är det rätt?

Permalänk
Medlem

Känns inte som det heller. Men lättast är kanske att skapa ett helt nytt konto och logga in med det så du får en ny profil. Sedan kan du flytta över din information dit.

Skapa nytt konto via Kontrollpanelen -> Användarkonto och logga sedan in med det.